Raide-Jokeri

Juuh, olen moneen otteeseen kaupunginliikenteelle lähettänyt viestiä pikaratikan mielestäni ylikirkkaasta valaistuksesta, mutta saanut aina viisastelua vastaukseksi niin ajattelin kysyä teidän mielipidettänne asiasta.

Tilanteesta tarkemmin: Miksi valot ovat niin kirkkaalla sitä en voi käsittää? Kantakaupungin articeissa on himmeämpi valaistus ja samoin uusissa dösissä on kiinnitetty huomiota valaistuksen rauhallisuuteen. Volvoissa valot himmenevät automaattisesti kun ovet sulkeutuvat, Yutongeissa on aina melko himmeä valaistus sekä Bydeissä sitä saa säädettyä.

Kuitenkin kun pikaratikkaan astuu niin tuntuu tulevan johonkin laboratorioon tai kasvislamppujen alle. Johtuneeko valaistuksen kirkkaus katossa kulkevasta extra valonauhasta jota ei ole kantalaupungin ratikoissa vai voiko sitä kuljettaja säätää? Tuon kirkkaan valaistuksen osalta on tehty monia tutkimuksiakin jotka antavat viittaa ettei se välttämättä ole hyvästä ihmiselle varsinkaan kirkkaat led valot. Ne voivat antaa enemmänkin stressiä ja päänsärkyä. Kertokaapa mielipiteitänne?
 
Tätä (ja muutamaa muutakin ketjua) seurattuani en malta olla toteamatta, että suurin pikaratikkaan liittyvä kitinä taitaa kyllä kuulua jostain ihan muualta kuin niistä vaunuista:

Miksi valot ovat niin kirkkaalla sitä en voi käsittää?
mistä johtuu Maunulan-pirjontien välisen raideosuuden jumputus.
Olen tosiaan huomannut ylöspäin sojottavat kummut raiteissa.
Osasta vaunuista kuuluu meteliä keskihaitareitten alueilta.
Melkein jokainen vaunu heiluu jos kiinnittää siihen huomiota täysin.
Heiluu myös vantaanjoen suoralla
Vikinä ollut tänään taas sietämätöntä monessa kohtaa.
ei jaksa enään kuunnella kolareita ja kitinä valituksia.
Kantakaupungin ratikoiden jousitus on paljon pehmeämpi
onko muut huomanneet ihmeellistä korketaajuista ulinaa?
ratikka vinkui tai ulisi melkein joka mutkassa, sekä tuntuu kuin kiskojen hionta olisi vain pahentanut asiaa.
oulunkylän asemalle menevän kaaren ylimmässä kohdassa on kiskoissa jotain vikaa.
ratikan renkaat liukuvat kiskoilla
Eilen huomasin yhden heikkouden tai ehkäpä riskitekijän raidejokerissa Huopalahdessa.
yhä useammassa ratikassa kuuluu jotain pauketta ratikan kääntöakselien kohdilta. Myös mutkissa joissain harvoissa ratikoissa kuuluu tum tum tum tum kuin renkaassa olisi kolhu joka paukuttaa.
ratikka narskuu ja vinkuu jo keskiakseli kun esiintyy koko ajan pientä edes takas kääntymistä.
Onko kukaan muu tässä viime päivinä pistänyt merkille pikaratikan yltiöpäistä kirskuntaa lähes joka mutkassa.
rasvaulaitteiden asentaminen on ääliömäistä
Miksi hommia ei voitu tehdä kerralla loppuun. Olisihan nuo 550 scaalat vallan mainiosti kestänyt vuoden loppuun asti liikenteessä?
Tuntuu jotenkin säälittävältä, että pitää pistää tuollaisia etuuksia jotta olisi edes yhtä nopea kuin bussi.

Näistä viimeisistä viesteistä päästäänkin siihen, mistä kenkä taitaa tosiasiallisesti puristaa:

Se vähän harmittaa, että 550 lopetettiin.
olisivat voineet nuo kiskojen reitit suunnitella autotieksi vain bussille.
Alkaa vaan ketuttamaan koko hanke. Tulen kulkemaan mielummin 554 dösällä jahka se alottaa kun palvelee minua nopeammin.
 
Juuh, olen moneen otteeseen kaupunginliikenteelle lähettänyt viestiä pikaratikan mielestäni ylikirkkaasta valaistuksesta, [...] Kertokaapa mielipiteitänne?
En ole tainnut kertaakaan matkustaa pimeän aikaan viistoistikolla, joten paha lähteä kommentoimaan, mutta kantakaupungin nivelvaunuissa oli aikanaan lyhyehköt loisteputket katossa ja mahdollisuus kuskilla sytyttää joka toinen tai jokainen. Erityisesti NrII-vaunuissa, jos joka valo paloi, oli aikamoisen valoisaa ja jopa vaikeaa nähdä pimeällä ulos. Tykkäsin siitä kovasti, kun ensin seisoo sysipimeällä pysäkillä täällä meidän nytkin sysipimeässä ja lumettomassa talvi-Helsingissä odottamassa vaunua kylmässä ja tuulessa, ja kun se sitten tulee, niin tulkoon valkeus ja valkeus totisesti tuli, kun sai olla siellä valokylvyssä. Hyvää se teki.

Saatanpa mennä joku päivä kirkasvalokylpyyn viistoistikolle.
 
Alussa myös kantakaupungin Articeilla valaistus oli täysillä, mutta sittemmin siirryttiin nykyiseen käytäntöön. Paljon parempi näin, koska silloin ei nähnyt kunnolla ulos, kun valot olivat täysillä. Puuttukohan Raide-Jokerin vaunuista valoisuutta ympäristön mukaan säätävä tekniikka vai onkohan kyse vain käytännöstä?
 
Viimeksi muokattu:
Erityisesti NrII-vaunuissa, jos joka valo paloi, oli aikamoisen valoisaa ja jopa vaikeaa nähdä pimeällä ulos. Tykkäsin siitä kovasti, kun ensin seisoo sysipimeällä pysäkillä täällä meidän nytkin sysipimeässä ja lumettomassa talvi-Helsingissä odottamassa vaunua kylmässä ja tuulessa, ja kun se sitten tulee, niin tulkoon valkeus ja valkeus totisesti tuli, kun sai olla siellä valokylvyssä. Hyvää se teki.
NrII-vaunujen alkuperäinen valokalustus poikkesikin ykkössarjan alkuperäisestä valokalustuksesta. Ei ihme että valaistuksessakin oli eroja. 1990-luvulta lähtien ensin NrI:ien nk. +-korjauksissa, myöhemmin nivelien muissakin korjauksissa kalusteet uusittiin kokonaan. Aivan ensimmäisissä +-korjatuissa vaunuissa valot oli säädetty erityisen kirkkaiksi. Muistan kun tunnistin vaunut 45, 54 ja vielä pari muutakin pimeän aikaan jo kaukaa, kun ne olivat sellaisia liikkuvia valopatsaita. Oli niissä muitakin hyvin tuntomerkkejä, nimittäin linjakilvet.

Itse olen matkustanut PR15:llä melkein yhtä paljon pimeän aikaan - heti nk. aloituslauantaista alkaen - kuin valoisaan aikaan (eli todella usein, useita satoja kertoja), niin en oikein osaa vierastaa MLPRV-vaunujen valoisuutta. Valaistustason kokee sen verran itsestäänselvänä, etten oikeastaan ole tullut miettineeksi asiaa ennen tämän keskustelun alkamista.
 
En ole havainnut niin valoisassa kuin pimeässä ongelmia liiasta valaistuksesta, ilmastointi voisi olla viileämmällä talvellakin ja nahkapenkki aina välillä hiostaa.
 
Onko tullut nopeusrajoitus Viikin suoralle kohti Keilaniemeä siinä käsittäkseni sähkökaapelityömaan kohdilla, huomasin vain eilen, en ajanut toiseen suuntaan sinne asti....
 
Rissasen lavettiyhdistelmä on tätä kirjoitettaessa Roihupellon varikolla ilman kuormaa.
 
Rissasen lavettiyhdistelmä on tätä kirjoitettaessa Roihupellon varikolla ilman kuormaa.
Eli #614 viedään isompaan remonttiin, ehkäpä pohjoiseen.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Eli #614 viedään isompaan remonttiin, ehkäpä pohjoiseen.
SRS:n tietojen mukaan ei kovinkaan pohjoiseen. Palataan asiaan kun tulee tarkempaa tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli mieleen, onko näistä viime aikojen onnettomuudesta tullut mitään tietoa miksi kävi näin? Samoin eikös viime vuonna Onnettomuustutkintakin kiinnostunut onnettomuuksista, onko tästä mitään tietoa?
 
Tuli mieleen, onko näistä viime aikojen onnettomuudesta tullut mitään tietoa miksi kävi näin? Samoin eikös viime vuonna Onnettomuustutkintakin kiinnostunut onnettomuuksista, onko tästä mitään tietoa?
Ei PSKL kerro näitä koskaan ulospäin, ellei ole pakko. OTKESin tutkinnan vuoksi nyt on sitten pakko, mutta siinä menee kuukausia ennen kuin se valmistuu.
 
Takaisin
Ylös