Raide-Jokeri

Täällähän ei edes jakseta laittaa suunniteltuja poikkeusreittejä järjestelmiin, jos ne kestää vain vähän aikaa. Usein öisin aletaan tehdään jotain kunnossapitotyötä jo ennen kuin liikenne on päättynyt ja muuttuneet reitit kuitataan ylimalkaisella toteamuksella kuten "Linja 7 ei aja Kruununhaan kautta", vaikka tuollaisten lausahdusten ymmärtäminen vaatii todella hyvää paikallistuntemusta. Ei riitä, että tietää, missä Kruununhaka on, vaan pitää osata hahmottaa, missä muualla menee raitioteitä ja mikä niistä valitaan vaihtoehtoiseksi reitiksi.
Ja tuo perustuu nykyään siihen oletukseen, että jokainen viitsii katsoa lisätietoja hsl.fi.
Se on sitä palvelua nimeltä tee/selvitä itse.

Hsl voisi palkata pysäkkikuuluttajia kun eivät niitä tekoäly kuulutuksia edes viitsi parantaa täsmällisemmäksi, vaikka luulisi sen olevan helppoa. Mutta tuskin ne jotka ovat vastuussa koko hsl touhusta ja suunnittelusta edes joukkoliikennettä käyttää...
 
Tällä on tietysti hirvittävän pitkät perinteet. "Jokainen" ymmärtää, kun tiedotetaan, että linjan 4 kääntyy klo 22 jälkeen Kuusitiellä ja se siitä. Tai linja 7 ei aja Kruununhaan kautta – tottakai me tiedetään, että se ajaa silloin OG-reittiä Kaivokatua pitkin ihan niin kuin ennen 1997.

Mutta olet tietysti ihan oikeassa, ettei se tiedotus saisi enää olla samanlaista kuin 1990-luvulla, jolloin käyttäjäjoukko taisi oikeasti tuntea ympäristönsä paljon paremmin kuin nykyään ja jolloin ratikkareitit eivät juuri muuttuneetkaan, joten kaikki tiesivät, mistä ne vaunut kulkivat, jopa se Paltamon serkku, joka tuli kerran vuodessa kylään. "Seiska ajaa vanhaa reittiä" oli ihan tehokas tiedotustapa joskus, muttei enää.

Nyt raitioteiden renessanssin varjopuolena reitit muuttuvat useammin kuin kuskit vaihavat t-paitansa eikä niiden perässä pysy enää kukaan. Se on asia, joka minua ärsyttää hirveästi, ja lähinnä se ärsyttää ehkä siksi että se on turhauttavaa – sitä ei voi tehdä toisinkaan. Järjestyksiä voisi ehkä muuttaa ja koordinointia parantaa, mutta jos halutaan, että rv-verkko laajenee ja uudistuu, niin ei noista töistä pääse millään eroon. Pitää vaan toivoa, että kadonneet matkustajat löytävät pikku hiljaa takaisin, kun tilanne parin vuoden päästä alkaa vakiintua.

Jokerilla on oma ongelmansa, kun mitään poikkeusreittejä ei ole. Jos ei tunne kaupunkia, niin ei voi tietää, missä on Talin siirtolapuutarha tai Albergan esplanadi. Siinä sitten miettii, että kärsiikö mun matkani nyt jotenkin, kun Itiksestä Jistoon pitäisi päästä, ja linja on poikki jossain Albergassa. Olen ulkomailla kohdannut saman ongelman monta kertaa – käytän jotain linjaa tietyllä osuudella ja saatan jopa sen osuuden välipysäkeistä ainakin osan muistaa, jos olen mennyt monesti. Mutta se osuus jota en käytä, siitä en tiedä mitään. Ja kun sitten kuulutellaan jotain outoja pysäkkinimiä, niin mistä ihmeestä mä tiedän, koskeeko ne mua vai ei. Ideaalisti vaunuissa olisi elektroninen linjakaavio, joka näyttäisi koko linjan ja kaikki pysäkit, ja joka sitten olisi katkipoikki siitä kohtaa, joka kulloinkin jää liikennöimättä. Siitä olisi helppo seurata tilannetta.
 
Takaisin
Ylös