Raide-Jokeri

Ei PSKL kerro näitä koskaan ulospäin, ellei ole pakko. OTKESin tutkinnan vuoksi nyt on sitten pakko, mutta siinä menee kuukausia ennen kuin se valmistuu.
Kaupunkiliikenteen oma tutkinta joulukuun kahden vaunun välisestä kolarista valmistui pari viikkoa sitten. Sen pohjalta on aloitettu useampia toimenpiteitä niin operoinnin kuin infran ja kaluston muutosten osalta.
 
Kiitos kummallekin vastauksesta, eihän niistä kaikista varmaan julkisesti puhuta itse vain kun seurannut liikennettä tuntuu että punaiset valot raiteiden vieressä aina heikommalla noudatuksella....
 
Pikkuvioista en tiedä mitään, mutta kolareissa olleet ovat tulleet linjalle vaunua 614 lukuun ottamatta, ja 629:kin aloitti kaupalliset ajot eilen. Tutkan mukaan 614 on kuitenkin viime päivinä liikkunut testiajoissa.
Päivitetään tätä hieman. Vaunu 614 on edelleen korjattavana eikä se ole omin voimin liikkunut radalla. Tammikuun 9. päivän paikkeilla näkyvä tutkatieto johtaa harhaan. Silloin oikeasti toinen vaunu on 614:n nimissä ollut koeajolla.

SRS:n sometietojen mukaan 614:n ja toisen samassa kolarissa olleen vaunun osia on vaihdettu keskenään, jotta saatiin tilanteeseen nähden nopealla aikataululla yksi ehjä vaunu liikenteeseen.
 
SRS:n sometietojen mukaan 614:n ja toisen samassa kolarissa olleen vaunun osia on vaihdettu keskenään, jotta saatiin tilanteeseen nähden nopealla aikataululla yksi ehjä vaunu liikenteeseen.
Näin pitääkin tehdä, kun vaunutyyppi sen tosiaan mahdollistaa. Ainoa, joka jää harrastajaa mietityttämään, on, miten sekaisin mahtaakaan kirjanpito mennä. Jos mä ajan autoni etupäällä 100 000 km ja takapäällä 50 000 km, niin huoltovälit on vähän solmussa...

Toisaalta ratikoissa on maailmansivu vaihdettu telejä vaunusta toiseen ja niitä on ylimääräisiäkin, että ehkä se kirjanpito ei ole niin justiinsa tältäkään osin.
 
Harva osa on muutenkaan identtinen huoltoväliltään, jotkut kestävät koko elinkaaren ja toisia pitää vaihtaa tiheämmin. Joitakin pitää ihan manuaalisesti seurata, että pitääkö tehdä mitään.
 
Harva osa on muutenkaan identtinen huoltoväliltään, jotkut kestävät koko elinkaaren ja toisia pitää vaihtaa tiheämmin. Joitakin pitää ihan manuaalisesti seurata, että pitääkö tehdä mitään.
Se vaan edellyttää tarkkaa kirjanpitoa siitä mikä osa mistäkin on otettu ja miten paljon sitä on käytetty jne.
 
11.3.2025 14:42 - 16:30

Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan Itäkeskus - Talin siirtolapuutarha ja Keilaniemi - Alberganesplanadi. Ei liikennettä välillä Talin siirtolapuutarha - Alberganesplanadi, Syy: Onnettomuus, Paikka: Perkkaa, Arvioitu kesto: 14:42 - 16:30
 
Takaisin
Ylös