Raide-Jokeri

Tämä on kyllä todella sääli. Aikataulukaudet vaihtuu kerta toisensa jälkeen mutta ajoajat ei vaan parane. En tiedä, millaista ruoskaa tässä pitäisi käyttää, että saisi jonkunlaisen järjen tuohon touhuun.

Mitä olen tuttujen ja taitavaksi tietämieni kuljettajien kanssa keskustellut, niin siellä on kolmisen minuuttia liikaa aikaa per sivu, eli sellaisella tavanomaisella tahdilla, jossa pyritään ajamaan määrättyjä nopeuksia, tulee kolme minuuttia odottelua ajantasauksilla. Ja tämä ilman että ollaan tarkasteltu vielä nopeusrajoituksia ollenkaan.
 
Itse mitä olen ruuhka-aikoina mennyt linjalla on siellä ihmeellisen paljon vaikeuksia pysyä aikataulussa vaikka onkin noin löysä....
 
Tällä on tietysti hirvittävän pitkät perinteet. "Jokainen" ymmärtää, kun tiedotetaan, että linjan 4 kääntyy klo 22 jälkeen Kuusitiellä ja se siitä. Tai linja 7 ei aja Kruununhaan kautta – tottakai me tiedetään, että se ajaa silloin OG-reittiä Kaivokatua pitkin ihan niin kuin ennen 1997.

Tässä on hyvä esimerkki tuollaisesta perinteisestä tiedotteesta. Hetken noita sai miettiä, kun 3 ja 9 kulki poikkeusreitin poikkeusreittiä. Erityisen vaikeaa tässä tapauksessa oli sen miettiminen, miten vaihteet sallii raitiovaunujen kulun. Matkustajan piti tajuta, että vaikka Mikonkadulta Kolmikulmaan menee raitiotietä, vaihteet ei salli vaunun ajamista sillä tavalla.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20250421-185905.png
    Screenshot_20250421-185905.png
    74.2 KB · Lukukerrat: 46
Viimeksi muokattu:
Itse mitä olen ruuhka-aikoina mennyt linjalla on siellä ihmeellisen paljon vaikeuksia pysyä aikataulussa vaikka onkin noin löysä....
Miten ihmeessä se on mahdollista? Oletko seurannut, onko kuljettajien ajotavoissa valtavia eroja, ajaako osa kuljettajista edelleen merkittävästi alle rajoitusten? Autokoulussa kovasti korostettiin, että nopeusrajoitus ei ole miniminopeus ja siihen asti ei ole pakko kiihdyttää, mutta kyllä nykyaikaisessa raideliikenteessä idea on nimenomaan se, että sitä nopeutta ajetaan, joka osuudelle on määrätty.

Toinen, mitä pohdin, on pysäkkiajat. Kupeksitaanko pysäkeillä edelleen turhaan, vai onko toiminta mallia porukka ulos, sisään, ovet kiinni ja menoks?
 
Miten ihmeessä se on mahdollista? Oletko seurannut, onko kuljettajien ajotavoissa valtavia eroja, ajaako osa kuljettajista edelleen merkittävästi alle rajoitusten? Autokoulussa kovasti korostettiin, että nopeusrajoitus ei ole miniminopeus ja siihen asti ei ole pakko kiihdyttää, mutta kyllä nykyaikaisessa raideliikenteessä idea on nimenomaan se, että sitä nopeutta ajetaan, joka osuudelle on määrätty.

Toinen, mitä pohdin, on pysäkkiajat. Kupeksitaanko pysäkeillä edelleen turhaan, vai onko toiminta mallia porukka ulos, sisään, ovet kiinni ja menoks?
Nämä siis omia subjektiivisia huomioita, tutkasta voisi tietysti katsoa jne onko näin.... Huopalahdessa huomannut ainakin että hidasta, etenkin kun välillä seis kummallakin suojatiellä kun ihmiset juoksee alle. Samoin aika kuormassa se aina on joten pikkuhiljaa varmaan vaan kestää....

Myöhässä olon tietää kun ei niillä pysäkeillä kauaa olla, jos ollaan niin ollaan aikataulussa ;)
 
Nämä siis omia subjektiivisia huomioita, tutkasta voisi tietysti katsoa jne onko näin.... Huopalahdessa huomannut ainakin että hidasta, etenkin kun välillä seis kummallakin suojatiellä kun ihmiset juoksee alle. Samoin aika kuormassa se aina on joten pikkuhiljaa varmaan vaan kestää....

Myöhässä olon tietää kun ei niillä pysäkeillä kauaa olla, jos ollaan niin ollaan aikataulussa ;)
Omista hvainnoistani ihmiset eivät kyllä juokse alle vaan osa kuskeista jopa pysähtyy päästämään yli jalankulkijat. Lisäksi olen huomannut sellaisen asian, että osassa risteyksistä ratikat eivät ylitä sitä samaan aikaan, vaan toinen seisoo "punaisissa" kunnes toinen on ylittänyt tien. Tämä liittynee kolareiden turvatoimiin?

Nykyäänhän noissa ratikoissa on kaiken maailman ajonseurauslaitteita, joka saattaa lisätä pelkoa ajaa hieman lujempaa ettei tule vaan sanomista.

Ja kyllä jokapäiväisenä käyttäjänä voin todistaa ratikoiden olevan noin 1-2 minuuttia keskimäärin myöhässä, tätä ei näy tutkassa jostain syystä.
 
Surullista. Mutta sillähän ne aikatauluongelmat saadaan ratkaisua, kun lasketaan rajoituksia.
 
KLOY 610:ssä näyttäisi ovilla olevan laitteet, jotka todennäköisesti ovat matkustajalaskentaan liittyviä. Samanlaiset laitteet on ollut 624:ssä lähes koko sen ajan, mitä se on ollut matkustajaliikenteessä.
Tällaiset laitteet on myös vaunussa 602, tänään (vasta) näin tämän paikan päällä. Laitteet lienevät olleet aktiivisina jo jonkin aikaa tänä keväänä.
 
Takaisin
Ylös