Raide-jokeri on nyt selvästi suunniteltu liityntätyyppiseksi ratikkalinjaksi. vaikka minä kyllä odotin enemmän nopeaa runkolinjaa, jota ei siis jokerista tule. Kannattaa kuitenkin huomata, että keski-euroopassa suuri osa uusista ratikoista on liityntäbussien korvaajia.
Nin kauan kun Jokeri-suunnitelmia on ollut olemassa, siitä on haluttu samanlaista kehämaista raitiotietä kuten Tvärbanan on Tukholmassa.
Tvärbananin ja Jokerin eroja ovat kuitenkin mm se että Tvärbananilla ei ollut mitään edeltävää kaupungin kiertävää bussilinjaa (vai oliko)? Tvärbanan oli siis riskihanke, se olisi voinut mennä metsään kanssa, mutta onneksi ei mennyt. Tvärbananin varrelle rakennettiin myös uusia kaupunginosia samaan aikaan kuin itse rataa. Tvärbanan on myös kalliimmalla rakennettu koska se mm ylittää vesistöjä ja toisaalta on enemmän metromainen, vaikka ei kuitenkaan niin nopea kuin metro. Se taas johtuu siitä että huippunopes on vaatimattomat 50 km/h, ja olen ymmärtänyt että teknisiä esteitä sen nostamiselle ei ole, vaan lähinnä byrokraattisia. Toisalta kun ei ole ollut mitään bussi-Tvärbanania johon verrata, niin SL ei ole raaskinut tehdä asialle mitään. (Forumin tukholmalaiskirjoittajat saavat vapaasti korjata jos kirjoitan puppua)
Jokeri kulkee siis tasamaalla, ja siinä toteutuksessa jota sitä esitetään se olisi hitaampi kuin bussi-Jokeri. Se taas johtuu osittain eri reitistä, mutta nopeampi se ei ole juuri mistään kohtaan.
Helsingissä pitäisi miettiä mitä Jokerilta todella halutaan. Bussi-Jokerikin on hyvä, mutta sen kapasiteetti heikkenee, mutta ei ei han lähiaikoina. Raide-Jokeri toisi vain sen eron useimmille nykyisen bussi-Jokerin matkustajille, että se on raitiovaunu, siis kulkee tasaisemin ja hiljaisemmin, mutta ei välttämättä yhtään tilavampi sisältä, ellei vaunut ole huomattavasti nykyisiä Helsingin ratikoita leveämpiä.
Raide-Jokeria pitäisi tietenkin ajatella osana isompaa kokonaisuutta, ja niin varmaan ajatellaankin, mutta kokonaiskuva on jäänyt vähän hämäräksi, mihin sitä tarvitaan. Ymmärrän esim paljon paremmin mihin Laajasalon raitiotietä tai Kehärataa tai länsimetroa tarvitaan. on myös mahdollista että jos asuisin Viikissä tai Leppävaaran Säterissä, ymmärtäisin paljon paremmin mihin raide-Jokeria tarvitaan.
Jos kuitenkin on niin että Jokeri palvelee enemmän paikallisia kuin seudullisia tarpeita, pitäisikö sittenkin miettiä jos se toteutettaisiin palasina ja rakennettaisiin samaan aikaan yhteys nykyiseen raitiotieverkkoon niin että saadaan toteutettua Jokerin raiteiden avulla sekä säteittäisiä että poikittaisia yhteyksiä?
t. Rainer