Mielestäni pitäisi pyrkiä vähän nopeampaan. 30 km/h alkaisi olla jo kilpailukykyinen omaan autoon verrattuna.
Minusta on aika vaikeaa kvantifioida kilpailukykyä oman auton kanssa mihinkään keskinopeuteen. Tietysti nopeus on varsin keskeinen kilpailutekijä, mutta tuolla tavalla en pysty sitä esittämään.
Kohtuullinen tavoite Raide-Jokerille olisi nähdäkseni olla bussilinjan kanssa samoilla osuuksilla yhtä nopea tai hiukan nopeampi kuin nykyinen bussi. Espoon puolella nopeutta ei pysty linjauksen perusteella vertaamaan näin, mutta nopeuden tulisi pysäkkiväliin (ja vastaaviin parametreihin) suhteutettuna olla vastaava kuin bussin kanssa yhteisillä osuuksilla.
Joka tapauksessa 30 km/h olisi jo aika paljon enemmän kuin nykyinen alle 25 km/h.
Vihdintien poikki meneminen Haagassa pitäisi tehdä eri tasossa ainakin, tulevaisuutta ajatellen,
Tämä voisi olla tarkastelemisen arvoista, joskin nopeusvaikutus olisi varsin pieni. Ajoaikamallinnuksessa ei ole tälle kohdalle oletettu muita haittoja kuin 30 km/h maksiminopeus ja ympyrän molemmin puolin on pysäkit lähellä.
Vihdintien ympyrässä on olemassa pidemmän tähtäimen Vihdintien suunnan suoraan kulkevan liikenteen viemisestä tunneliin. Jokerin tunneli käytännössä estäisi tämän.
Raide-Jokerin osalta perusteltua olisi varmaankin tarkastella ajoaikamallinnusta suhteessa nykyisiin bussin toteutuneisiin ajoaikoihin ja selvittää erojen syyt. Risteyksittäin voitaisiin tutkia mikä on sopiva pistemäinen nopeusrajoitus valokapasiteetin huomioiden. Leppävaarassa ja Oulunkylässä olisi myös varaa lisätä omilla kaistoilla kulkemista, jos siitä on hyötyä. Toisaalta kummallakin alueella vallitseva nopeusrajoitus on niin alhainen, ettei tästä suoraan nykyisellä mallilla saataisi lisänopeutta.
ja miettiä onko Espoossa järkevää sittenkään ajaa Laajalahden ja Pohjois-Tapiolan läpi. Laajalahteen olisi lisäksi pakko rakentaa aika pitkä tunneli joka tapauksessa, jota ei tarvitsisi rakentaa ollenkaan jos ajettaisiin kehäykköstä pitkin. Voisiko ajatella niinkin, että jos koko Laajalahden kierros tunneleineen jätettäisiin pois, niin saataisiin lähes samalla hinnalla pintarata kehäykköstä pitkin joka haarautuisi sopivassa kohdassa kahteen haaraan, toinen Otaniemeen ja toinen Tapiolaan?
Reitti Espoossa on kuitenkin keskeinen kaavoituspäätös. En ole välttämättä kyseisen reitin kannalla, mutta en usko sen muuttuvan.
Laajalahden tunnelin hinta on raportin liitteestä arvioiden noin 16 miljoonaa euroa. Sillä ei lisäradan muodossa kauheasti juhlittaisi. Otaniemeen pääseminen edellyttäisi kallista eritasoa Kehän ali ja itse asiassa kehän vieressä kulkeva linjauskin tulisi luultavasti kalliiksi. Kehän maastokäytävä ei ole kovin leveä ja siihen on suunniteltu eritasoliittymät, joista Jokerikin pitäisi sitten pujottaa läpi. Kokonaishinta voisi hyivkin olla pelkällä Kehän kautta Tapiolaan kulkevalla reitillä suurempi kuin Laajalahden kautta kulkevalla reitillä.