1) Itäkeskuksen kiertolinja. Koska Itäkeskusta kuitenkin kehitetään paljon lähiaikoina tiivimmäksi (ks. esim.
http://www.hel.fi/static/public/hel...0D23583D00/ITAKESKUS_kokonaistark_sivulta.pdf), voisi ajatella ratikkalinjan kiertävän metroseman luota ympyrän Turunlinnantietä Kehä I:lle ja siitä Kauppakartanonkatua länteen ja takaisin metroasemalle Marjaniementietä tai toisin päin. Pysäkkejä voisi olla kolme tai neljä. Samoilla pysäkeillä voisi sitten pysähtyä liityntäliikenteen bussit, jotka suuntaavat tuonne metroasemalle.
Raitiovaunu Itäkeskuksen sisäistä liikennettä palvelemaan on periaatteessa varmasti ihan noitmiva juttu, eikä välttämättä kapasiteetiltään ylimitoitettu sikäli jos kaikki alueen suunnitelmat toteutuvat. Itse voisi olettaa, että tuossa kuvaamasi kaltainen linja voisi hyvinkin olla itsenäinen, eikä siis sidoksissa raidejokeriin. Mainitsemasi kaltainen linjan voisin visioida lähteväksi Herttoniemen rannasta (esim. Niittajaanpuisto/Sorsavuorenpuisto) liepeiltä, jatkavan Siilitien metroaseman tuntumasta Varikkotietä Itäkeskukseen, jossa edelleen Itäkatua Visbynkujan jatkeen (tähän tulee silta kun tuo liittymä on valmis) kautta Kauppakartanon kadulle ja siitä edelleen Rutshollarintien ja Vartiokyläntietä myötäillen Mellynkylän tasalle palvellen siellä Itäväylän laitaan tulleita uusia asuinalueita.
2) Raide-Jokeri jatkaisi Itäkeskuksesta niin, että se korvaisi yhden tai useamman Itäkeskukseen tulevan liityntälinjan. Liityntälinjoista eniten nousuja on linjoilla 82 (4833), 95 (4269) ja 97 (4356).
Itse jos tuolainen jatke tulisi vetäisin sen siten, että se ajaisi Rouhuvuoren ympäri päätyen Siilitien päälle, siis sinne mäen päälle.
Juuri metron reitille minä Jokerin jatkaisin:
Mellunmäen metrolta korvattaisiin Myllypuron ja Kontulan pysähdykset Kurkimäellä. Kurkimäessä on oiva tila rakentaa uusi bussiterminaali, kuvan tapaan, Kontulan vastaava kun ei oikein toimi, jos sitä edes terminaaliksi kutsutaan, enemmänkin pysäkkirypäs. Asemalle olisi kävelyä Kontulan nykyiseltä metroasemalta 400m ja Myllypuron vastaavalta 800m, molemmat putkessa suojassa sateelta, kylmältä ja tuulelta.
Kun kaikki palvelut kuten kaupat terveyskeskukset yms. on jo Kontulan ostarilla, niin metron siirtäminen sieltä pois on silkkaa idiotismia, ellei rakenneta kokonaan uutta ostaria. Sellaisiin liikkennevirtoihin Keinulaudantie (tai sen jatke Karpalontie) ei yksinkertaisesti riitä, eikä sen puoleen moiseen ole tilaakaan.
Myllypurossa on vielä enemmän ongelmia tuon suhteen. Sen metroaseman kupeessa kun on Kaupungin merkittävin yksittäinen sisäurheilukeskittymä, jolla on valtakunnallistakin merkitystä, eikä pidä unohtaa sitäkään, että kyseiselle alueelle on tulossa kokonaan uusi kaupan ja palvelun keskittymä. Saman toki voisi tehdä Kontulallekkin ja sitä on toki suunniteltukkin.
Kuten aiemmin ole kirjoittanut, niin nykyinen jokeri vaikka sinänsä on hyvä, niin vaatisi kapasiteetiltään raiteet. Toisaalta tuo nykyinen yksi jokeri on riittämätön. Olenkin kaavaillut kahtakin jokeria, joista toinen kulkisi Myllypuron metriaseman kautta, ei Kontulan suuntaan kuten kuvaat vaan Latokartanon suuntaan. Itäkeskuksen voisi kyllä hyvin ydistää raitiotiellä Kontulaan, joko Myllypuronkautta käyttäen tuon "Jokeri II" rataa tai Mustikkasuon (jos nyt nimen muistan oikein) kautta. Jatko linjaus voisi yllä hyvinkin tuo nykyisen 94 reitti sillä erotuksella, että se jatkuisi jakomäken kautta edelleen Hakunilaan, joska lähtisi lännen suuntaan sitten vielä Jokeri III.
Aika kuvaava kommentti Helsingin ”joukkoliikennemyönteisimmästä” aluekeskuksesta. Jossa suurin päänsärky tällä hetkellä on saada tehdä toista sataa miljoonaa maksava eritasoliittymä käytännössä tämän kauppakeskuksen keskelle.
KehäI:n ja Itäväylän liikenne tulee kasvamaan huomattavasti nykyiestä ja syitäkin on muutamia. Ensinnäkin se, että Itäväylän toiseenpäähän tulee huomattava asuin ja työpaikka-alue. Toisena on se, että Itäväylän itäpään varrelle on rakenteilla ja/tai suunnitteilla varsin massiivista lisärakentamista, josta tosin osa, joskin pieni osa on jo olemassa. Lisäksi Itäkeskus itsessään tiivistyy varsin huomaa vauhtia sekin. Näin ollen tuolla ylipäätään jonkinlaisen liikkumisen turvaamiseksi tullaan tarvitsemaan varsin massiivisia liikenne järjestelyitä jokatapauksessa.
Itse olen nähnyt lappusia tuosta siten,e ttä toteutuessaan risteys olisi kolmessa tasossa. Alin eli maanalainen taso olisi Itäväylän läpiajoon tarkoitettu taso, toinen eli maanpäällinen tuon risteyksen käytössä ja ylin yli sillalla oleva taso Kehä I:n-Meripellentien läpiajoon tarkoitettu. Ollakseni rehellinen niin suunnitelmalla on hyväkin puolia, sillä se eriyttää alueen sisäistä liikennettä alueen läpiajoliikenteestä, joten alueelliset ongelmat helpottuvat kummasti. Lisäksi se vapauttaa suunnittelua joukkoliikennettä koskien mm. siinä tapauksessa, että alueelle raitoliikennettä tulisi.
Valitettavasti tosia asia on niin, että ellei tuolle risteykselle jotain tehdä pian, niin siellä ei liiku kohta bussitkaan. Bussit kuitnekin muodostavat varsin merkittävän osan Itäkeskuksen syöttöliikenteestä. On totta, että osia voisi ja pitäisikin korvata raitiovaunulla ja erityisesti Jokerilla tai oikeastaan Jokereilla alkaisi olemaan kiire, mutta ollaksemme realisteja niin niidenkään investointeja ei tulla tekemään kuin mahdollisesti sen jälkeen kun autoliikenne, siis kaikenlainen autoliikenne on jollakin tavalla reilasssa tuolla alueella.