Raide-Jokeri

Siis bussillako vaiko minibussilla? Onko käyty paikkaseudulla?
Linjaa voitaisiin ajaa 30 minuutin välein yhdellä väh. 18-istumapaikkaisella bussilla arkisin 5.30-23.30 ja viikonloppuisin 8-21. Ruuhka-aikoina arkisin ajettaisiin väleillä 6-9 ja 14-18 kahdella bussilla 15 min. välein. Linja lyhentäisi monia kävelymatkoja sekä korvaisi edelleen linjan 97 jota ajetaan nykyään liian isolla kalustolla, mutta liikennöintiaika on liian suppea normaalikäyttäjälle.

PS. Vaihdoin tahalleen pysäkin "Vanhanlinnantie" nimeksi "Puotinharjun ostoskeskus" sillä se kuvastaa paremmin pysäkin sijaintia. Kun kysyin joskus kauan sitten miksi nimeä ei vaihdettaisi näin vastasi HKL sen mainostavan liikaa kyseistä liikeryhmittymää. Mutta miksi sitten on olemassa pysäkit "Puotilan ostoskeskus" ja "Munkkivuoren ostoskeskus"?
 

Liitetiedostot

  • lista.jpg
    lista.jpg
    130.4 KB · Lukukerrat: 216
Linjaa voitaisiin ajaa 30 minuutin välein yhdellä väh. 18-istumapaikkaisella bussilla arkisin 5.30-23.30 ja viikonloppuisin 8-21. Ruuhka-aikoina arkisin ajettaisiin väleillä 6-9 ja 14-18 kahdella bussilla 15 min. välein. Linja lyhentäisi monia kävelymatkoja sekä korvaisi edelleen linjan 97 jota ajetaan nykyään liian isolla kalustolla, mutta liikennöintiaika on liian suppea normaalikäyttäjälle.

Joo, tämä voisi kyllä olla ihan hyvä. Itse ajattelin tuota Itäkeskuksen lenkkiä juuri Jokerin jatkeena senkin vuoksi, että se palvelisi aika paljon satunnaista käyttöä Itäkeskuksen liepeillä. Silloin on hyvä olla selkeästi brändätty linja kuten Jokeri. Tavalliseen bussilinjaan on satunnaisen käyttäjän vaikeampi hypätä. Mallissasi linja on hieman pidempi ja korvaa 97:n, joten voisi olla ihan perusteltua toteuttaa noinkin, mutta siitä tietysti puuttuu myös mahdollisuus jatkaa vaihdotta koko Jokerin reitille ja sen tarjoamille vaihdoille.
 
...mutta siitä tietysti puuttuu myös mahdollisuus jatkaa vaihdotta koko Jokerin reitille ja sen tarjoamille vaihdoille.
Toki, mutta suuremman alan palvelu sekä edullisempi infra on hyvä muistaa - en usko että peruskäyttäjän on vaikea huomata kotikulmillaan ajelevaa uutta bussilinjaa, Jouko-linjaa voisi olla vaikeampi hahmottaa; mielestäni kaikki Jouko-linjat voisi kilpailuttaa ajettaen vapaavalintaista täysmatalaa kalustoa sekä kaikki linjat voisivat kulkea iltakymmeneen saakka. Jouko-brändin voisi vaihtaa J-tunnukseksi linjan perään. Juu, meni vähän ohi aiheen jo.
 
Linjaa voitaisiin ajaa 30 minuutin välein yhdellä väh. 18-istumapaikkaisella bussilla arkisin 5.30-23.30 ja viikonloppuisin 8-21.
Varjakanvalkamasta Linnavuorentielle joo. Linnavuorentielle siellä mahtuu kyllä tilataksi. Mutta se ylämäki Varjakanvalkamasta; loivempaankin nousuun on pitänyt laittaa katulämmitys. Tie nimittäin nousee todella vuorenreunaa!
 
Varjakanvalkamasta Linnavuorentielle joo. Linnavuorentielle siellä mahtuu kyllä tilataksi. Mutta se ylämäki Varjakanvalkamasta; loivempaankin nousuun on pitänyt laittaa katulämmitys. Tie nimittäin nousee todella vuorenreunaa!
Tämäkö ylämäki? Ei se nyt niin jyrkkä ole mutta katulämmitys täytyisi laittaa, totta tosiaan. Linnavuorentie on kuitenkin jo seuraavasta risteyksestä alkaen erittäin loivaa. Ja kyllä tuommoinen 18-paikkainen bussi sinne mahtuisi, tosin ei kahta vierekkäin, ongelmaa ei toki olisi sillä kehää kierrettäisiin vain vastapäivään.
 
Tämäkö ylämäki? Ei se nyt niin jyrkkä ole mutta katulämmitys täytyisi laittaa, totta tosiaan.

Usko pois, kyllä se ylämäki on, vaikkei Google Street View sitä näytäkään. Lisäksi niin kapea, että toisen moottoriajoneuvon tullessa vastaan (etenkin talvella) on jomman kumman pakko lähteä pakittamaan. Jo syksyn lehtikelillä on turvallisuus Linnavuorentiellä vähän niin ja näin.
 
Usko pois, kyllä se ylämäki on, vaikkei Google Street View sitä näytäkään. Lisäksi niin kapea, että toisen moottoriajoneuvon tullessa vastaan (etenkin talvella) on jomman kumman pakko lähteä pakittamaan. Jo syksyn lehtikelillä on turvallisuus Linnavuorentiellä vähän niin ja näin.
Siinä tapauksessa liikennevalo korjaa asian, jonoja kun ei synny tuolla pätkällä kuitenkaan 30 min välein tulevasta 30 sekunnin katkoksesta.
 
Siinä tapauksessa liikennevalo korjaa asian, jonoja kun ei synny tuolla pätkällä kuitenkaan 30 min välein tulevasta 30 sekunnin katkoksesta.

Liikennevalo tuonne? Ohhoh :eek:

Erääseen läheiseen risteykseen odotettiin liikennevaloja turhaan vuosikymmenet. Lopulta kuitenkin sellaiset saatiin, mutta ensin piti uhrata kaksi viatonta ihmistä peltilehmien jumalille.

Eli tuskin niitä valoja noin vain irtoaa, vaikka tarkoitus olisikin hyvä.
 
Kymppi voisi OLLA Jokeri: Koska Raide-Jokeri maksaa maltaita, voitaisiin kymppiä jatkaa Munkkivuoreen, siitä Pajamäen kautta Pitäjänmäkeen korvaten linjat 14/18 - pienellä jatkopätkällä Merikadulle. Viikkiin asti jatkettuna linja palvelisi Jokerin kuormittuneinta osaa. Kympin käyttäjämäärän vuoksi vuoroväli supistettaisiin 7 minuuttiin.

Miksi kympin käyttäjämäärä Pikku Huopalahdesta etelään pienenisi tämän takia? Ei sitä vuoroväliä voi ruuhkassa supistaa.

Miten tämä kiertelyratikkakorvaisi bussit 14 ja 18? Matka-aika paisuisi mahdottomaksi, eikä tuo kymppi kulkisi ollenkaan samoilla alueilla, ihan pohjoisosaa lukuunottamatta, kuin 14 ja 18.

Samaa mieltä olen siitä, että Jokerin voisi hyvin toteuttaa vaiheittain, ruuhkaisin osuus lie Pitäjänmäestä Viikkiin. Eka osuus voisi olla vain tämä, tai jatkettuna Itikseen ja/tai Leppävaaraan. Jos eka osuus olisi Pitäjänmäki-Viikki/Itis, ei Helsingin tarvitsisi taittaa peistä Espoon kanssa raideleveyksistä ym. teknisistä spekseistä. Rakennettaisiin omalla rahalla ensimmäinen osuus valmiiksi, Espoo sitten tekee oman pätkänsä joskus, jos haluaa.
 
Hmm. Toinen metrolinja, eli ns. kevytmetro voisi olla yhteensopiva jokerin kanssa. Siten toinen metrolinja voisi haaroittua Meilahdessa Munkkiniemen ja Munkkiviuoren kautta Huopalahteen Jokerin raiteille aina Leppävaaraan asti, jäisi paljon kehittämisvaraa Leppävaaran jatkoille, esim. Karakallion suuntaan. Toisaalta Huopalahdesta Konalan suuntaan on myös oleellinen, josta sitten edelleen ylöspäin - tai sivulle. Huopalahti ja Leppävaara olisivat kuitenkin tärkeitä solmukohtia, ja Leppävaaraa ja Konalan tienoota saa vaikeasti samalle linjalle.

---------- Viesti lisätty kello 1:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:04 ----------

PS. Vaihdoin tahalleen pysäkin "Vanhanlinnantie" nimeksi "Puotinharjun ostoskeskus" sillä se kuvastaa paremmin pysäkin sijaintia. Kun kysyin joskus kauan sitten miksi nimeä ei vaihdettaisi näin vastasi HKL sen mainostavan liikaa kyseistä liikeryhmittymää. Mutta miksi sitten on olemassa pysäkit "Puotilan ostoskeskus" ja "Munkkivuoren ostoskeskus"?

Huomasin tämän täällä. En osaa sanoa. Yksi mikä tulee mieleen on, että HKL:ssa varmaan haluttaisiin että Puhoksen tilalle rakennettaisiin asuintaloja.
 
Hmm. Toinen metrolinja, eli ns. kevytmetro voisi olla yhteensopiva jokerin kanssa.

Jäi vielä vähän epäselväksi se, miten tämän kevytmetron tulisi rakenteeltaan (kulkuneuvo ja ratainfra) ylipäätään erota Jokerista?
 
Jäi vielä vähän epäselväksi se, miten tämän kevytmetron tulisi rakenteeltaan (kulkuneuvo ja ratainfra) ylipäätään erota Jokerista?
Se on kevyt katukelpoinen matalattiametro 2,60 metriä leveillä vaunuilla joka on ihan eri asia kuin pikaratikka. :)

Minusta yksinkertaisin jatko olisi yksinkertaisesti Huopalahti - Munkkiemi - Meilahti - Töölö (Pisara) - Kamppi (Metro). Tuon voi tehdä joko pinnassa tai Meilahdesta etelään tunnelissa, mitään kovin haastavia kaarteita en tuosta keksi ja rata on joka tapauksessa pitkälti uutta. Eli ensimmäinen vaihe voisi olla vaikka Viikki - Kamppi.

Jatkokehityksenä sitten vaikka Viiki - Pasila - Kamppi, joko pinnassa tai tunnelissa Pasilasta tai Jäähallin kohdalta aloittaen. Etelään voi jatkaa Punavuoreen (pinta/tunneli), Jätkäsaareen (pinta/tunnelista ulos vaikka Marian sairaalan kohdalla ratakuiluun) ja Hernesaareen (pinta/tunnelista ylös jossain Kampin jälkeen.).
 
Miksi kympin käyttäjämäärä Pikku Huopalahdesta etelään pienenisi tämän takia? Ei sitä vuoroväliä voi ruuhkassa supistaa.

Miten tämä kiertelyratikkakorvaisi bussit 14 ja 18? Matka-aika paisuisi mahdottomaksi, eikä tuo kymppi kulkisi ollenkaan samoilla alueilla, ihan pohjoisosaa lukuunottamatta, kuin 14 ja 18.
Jos vuoroväliä ei ovois supistaa, voisi toki ratikat pitentää, ja vain linjan 10 pysäkit.

Lisäksi linja on tarpeeksi linjan 14&18 korvaava, sillä sen varrella ovat Pitäjänmäki, Pajamäki, Munkkivuori, Tali, sekä Mannerheimintie on lähellä nykyistä reittiä. Alle puolen kilometrin päässä on myös Arkadiankatu, Kamppi, Rautatientori ja jatkeella Merikadulle saataisiin korvattua myös linjan 14 eteläosa - Laajasalon kautta kulkevalla kiertolinjalla taas korvattaisiinkin linjan 18 loppupää.

Kyllä tämä ratikka tarpeeksi nämä kaksi linjaa korvaa, Munkkivuoresta etelään pääsee linjoilla 52, 58, 290 ja 539 ja kympistä Kampin suuntaan pääsee ruuhka-aikana keskimäärin 3 minuutin välein.

Matka-aika ei paisuisi, sillä Huopalahdesta Pitäjänmäkeen radan vartta menee 5 minuuttia ja siitä loppumatka voidaan mennä harvoin pysähdyksin:
Pajamäki
Talinranta
Ulvilantie
Raumantie
Naantalintie
Lapinmäentie
Talontie
ja siitä jo nykyisille pysähdyksille. Koko matka on nurmirataa tai muuten vain hiljaista seutua ja Lapinmäentien vieressä menisi myöskin nurmirata. Raide-Jokerin pikaratikkakalustolla tämä lenkki hoituisi alle vartissa.
 
Viimeksi muokattu:
Se on kevyt katukelpoinen matalattiametro 2,60 metriä leveillä vaunuilla joka on ihan eri asia kuin pikaratikka. :)
Tämän sivun kuvista voi ottaa mallia siitä, minkälaisia metroja voi ehdotella. Kuulen mielelläni perusteluita, jos jostain syystä jokin muu kuin vasemman yläkulman kuvan ratkaisu ei kelpaa.

Antero
 
Takaisin
Ylös