Raide-Jokeri

Olet kyllä juttuinesi jälleen metsässä. Kaikki nykyiset julkaisut puhuvat Jokeri II:sta 570:na.
YTV kutsui sitä aina 570:ksi, sitten HSL erheellisesti hetken 560:ksi. En ollut katsellut viime aikoina asiaa, kun olen olettanut sen olevan loogisesti 560. Nyt löysin syyn HSL:n palaamiseen 570:neen: Suunnittelupöydällä on ollut pitempään linjan 560 palauttaminen (Myyrmäestä Espooseen) 560:tä on korvannut tähän mennessä harvaliikenteinen 535.
Länsimetron liityntälinjastosuunnitelma 2008 sanoi:
Merkittävä uusi seudullinen poikittaisyhteys on linja 560 Matinkylän ja Myyrmäen välillä.
Eli tämä jättimäinen kehäyhteys on tavallaan pilkottu 560:ksi ja 570:ksi, olen tähän mennessä luullut että Jokeri II on koko Matinkylä-Vuosaari, eikä olla vain osattu päättää tunnusta.
 
Länsiväylä: Tapiolan keskusta aiotaan puskea kokonaan nurin

Tässä siis purettaisiin Merituulentien talot molemmin puolin. Onkohan kukaan ymmärtänyt samalla piirtää bussien ja raide-Jokerin terminaalia uusiksi jotenkin järkeväksi? Se ehdotettu ratkaisu, jossa Jokerin jättöpysäkki olisi korttelin länsipäässä, nyt on vain todella huono. Kaikkein hienointa olisi, jos autojen läpiajo voitaisiin vain poistaa. Jos ei, niin ainakin yksi taso busseja ja ratikkaa alemmaksi.

Uusi kaava tulee Espoon kslk:n pöytäkirjan mukaan nähtäville syyskuussa.
 
Toivottavasti kukaan ei uskonut, kun kirkkain silmin väitettiin, ettei metro edellytä mitään tällaisia mylläyksiä. Hauskaa muuten, että kaupunki tahtoisi Tapiolaan toisenkin hotellin. Kukahan siellä asuisi, kun ei siihen ekaankaan hotelliin riitä asukkaita?
 
Raide-Jokerin nettisivuja on päivitetty viimeksi 08.06.2009. Varmaankaan itse hankkeessakaan ei ole tapahtunut edistystä.
HLJ 2011:ssä Raide.Jokeri on 12. juuri ennen Laajasaloa. Hyrylät ja Klaukkalat menevät ohi tiesuunnitelmineen ja Riihimäen rataosuuden välityskyvyn nostaminen.
Eivätkös Nurmijärvi ja Tuusula ole vähemmän innostuneita koko HSL:stä. Ja mitä Riihimäellä on asian kanssa tekemistä?
Joo yhteistä suunnittelua, hallintoa ja päätöksentekoa, mutta jossa Stadin tarpeet tulevat aina viimeisenä.
On varmaan syytä unohtaa koko Raide-Jokeri.
Muuten Helsingin väkiluku oli kesäkuun lopulla 591 457 ihmistä. Mutta painoarvoa tuolla määrällä ei näytä olevan
 
Onkohan kukaan ymmärtänyt samalla piirtää bussien ja raide-Jokerin terminaalia uusiksi jotenkin järkeväksi?

Tietääkseni ei. Tapiolan projektipäällikön mielestä Raide-Jokerille ei Tapiolassa ole tilaa, joten sitä ei tarvitse huomioida suunnittelussa. Tila tarvitaan autoille.
 
Tapiolan projektipäällikön mielestä Raide-Jokerille ei Tapiolassa ole tilaa, joten sitä ei tarvitse huomioida suunnittelussa. Tila tarvitaan autoille.

Jossain vaiheessa Helsingin sitoutuminen Raide-Jokerin rakentamiseen oli Espoon Länsimetro-päätöksen reunaehtona. Lienee kätevästi unohtunut muutaman muun ehdon mukana.
 
Onko täysin mahdoton ajatus että Jokeri alittaisi Tapiolan keskustan tunnelissa, onhan samaan tapaan Tukholmassakin Tvärbanin uudessa osuudessa maanalainen osuus.
 
Onko täysin mahdoton ajatus että Jokeri alittaisi Tapiolan keskustan tunnelissa, onhan samaan tapaan Tukholmassakin Tvärbanin uudessa osuudessa maanalainen osuus.

Olisiko mahdoton ajatus, että Jokeri kääntyisi Pohjois-Tapiolassa Tekniikantien kautta Otaniemeen ja sieltä Keilaniemeen? Otaniemi-Keilaniemi -alueella olisi ratikan varressa noin 20000 työpaikkaa, 15000 opiskelupaikkaa ja noin 4500 asukasta. Poisjäävässä Tapiolan osassa on noin 6000 työpaikkaa ja runsaat 4000 asukasta. Erotus Otaniemi/Keilaniemen hyväksi siis noin 15000 työpaikkaa, 15000 opiskelijaa ja parituhatta asukasta.

Kumpaankohan sitä ratikkaa kannattaa ajaa?
 
Joo yhteistä suunnittelua, hallintoa ja päätöksentekoa, mutta jossa Stadin tarpeet tulevat aina viimeisenä.

Juurihan helsinki sai/on saamassa naapurikuntien ja valtion piffaamat raskasraidehömpötykset.
 
Kehärata ja länsimetro.
Helsinki niitä ei tarvii! Jos siipeilijät Espoo ja Vantaa olisivat aikanaan edes yrittäneet kehittää joukkoliikennettä pois kumipyörien päältä kevytraiteiden :) suuntaan. niin nuo hankkeet olisivat tarpeettomia.
"Sadat" bussilinjat Helsingin keskustaan noista lähiökunnista täyttävät kaupungin kadut. Jotain oli tehtävä.
 
Joo yhteistä suunnittelua, hallintoa ja päätöksentekoa, mutta jossa Stadin tarpeet tulevat aina viimeisenä.
On varmaan syytä unohtaa koko Raide-Jokeri.

On turha syyttää muita kun vika on ilmiselvästi itsessä. Helsinki ei raidejokeria halua. Pk-seudun joukkoliikennevisiointien keskuudessa inhorealismia edustava jokeriselvitys kertoi, missä tämän asian kanssa mennään. 2100-luvulla.

Vaikea arvioida, mistä tämä Helsingin halu ampua omaan jalkaan kumpuaa. Jokeri kulkee pääosin Helsingin mailla ja toisi valtavan etulyöntiaseman kehäin- ja väyläinvarsien toimitilakilpailussa. Mutta ehkä olisi liian vaivalloista kaavoittaa "valmiiseen kaupunkiin" lisää. Östersundomin pelloille saa heikompikin kaava-arkkitehti mahtumaan jokusen talon.
 
On turha syyttää muita kun vika on ilmiselvästi itsessä. Helsinki ei raidejokeria halua. Pk-seudun joukkoliikennevisiointien keskuudessa inhorealismia edustava jokeriselvitys kertoi, missä tämän asian kanssa mennään. 2100-luvulla.
No tässähän oli kyse kehäradasta ja länsimetrosta, ei raide-Jokerista.
Joo, ei nuo jutut tähän ketjuun kuulu. Että ei siitä sen enempää.
Mutta totta on, että Helsinki ei halua raitioteitä lisää. Ei raide-Jokeria eikä Laajasalon ratikkaa. Mieluummin pannaan rahaa vaikka köysiradan tutkimiseen. Jos ei muuta, niin se viivästyttää taasen varikkoratkaisua.
 
Takaisin
Ylös