Raide-Jokeri

Alan vähän kallistua sille kannalle että tekisi vaan ympyräjokerin Itis - Huopalahti - Meilahti - Pasila - Itis. Joko Viikin kautta tai Itäväylää. Tuo ei välttämättä edes maksaisi enempää kuin koko Raide-Jokeri.
 
Alan vähän kallistua sille kannalle että tekisi vaan ympyräjokerin Itis - Huopalahti - Meilahti - Pasila - Itis. Joko Viikin kautta tai Itäväylää. Tuo ei välttämättä edes maksaisi enempää kuin koko Raide-Jokeri.
No eikös tuo ole sama kuin Töölön metro
 
No eikös tuo ole sama kuin Töölön metro
Toi ei mene Kamppiin, ja minä ajattelin että pinnassa.

---------- Viesti lisätty kello 15:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:18 ----------

Tietenkin se voisi mennä Kamppiinkin. Joskus käynyt mielessä että jos Topeliuksen radan tekisi vaan pikaratikkana. Linjat
5 Itäkeskus - Huopalahti - Meilahti - Kamppi
7 Itäkeskus - Viikki - Pasila - Kamppi

Tahdistus niin että Topeliuksenkadulla on keskilaiturin yli vaihto.

Nykyinen seiska lopetetaan, ysi Ilmalaan, ykkönen kokopäiväiseksi ja Kurvin kautta. Kolmonen lyhennetään Hesarille, Porvoonkadulle keksitään jotain.
 
Alan vähän kallistua sille kannalle että tekisi vaan ympyräjokerin Itis - Huopalahti - Meilahti - Pasila - Itis. Joko Viikin kautta tai Itäväylää.

Johtuiko tämä päätelmä nyt siitä, että Espoo ei ole varautumassa Raide-Jokeriin uusiksi menevissä liikekortteleissa? Vähän raju vastine yhdelle mahdollisesti huonosti sijoitetulle pysäkille. Tietty jos todella on näin, että Tapiolan metroasemalle ollaan väsäämässä huolella vaihtopaikkaa liityntäbusseille ja samaan aikaan pikaratikka jätetään sivuun, kertonee se siitä, että Raide-Jokeria ei aiotakaan toteuttaa.
 
Espoossa saattaa olla raiderahat vähän sipissä, kun eräästäkin erittäin hyvin budjetoidusta katastrofi-investoinnista alkaa tipahtelemaan maksuvaatimuksia pitäjänkansliaan. Saattaapi olla että poliittista itsemurhaa välttelevät kyläneuvoston jäsenet pitävät mieluummin turpansa kiinni kun puhutaan lisäraidepätkistä, joidenka valtio-osuus saattaa vielä hyvinkin olla pyöreä nolla.
 
Alan vähän kallistua sille kannalle että tekisi vaan ympyräjokerin Itis - Huopalahti - Meilahti - Pasila - Itis. Joko Viikin kautta tai Itäväylää. Tuo ei välttämättä edes maksaisi enempää kuin koko Raide-Jokeri.

Miksi ei samantien kierrä etelä-Haagasta Pitäjänmäen ja Talin golf-kenttien vieritse Munkkiniemeen ja sieltä Meilahteen ja eteenpäin?
 
Johtuiko tämä päätelmä nyt siitä, että Espoo ei ole varautumassa Raide-Jokeriin uusiksi menevissä liikekortteleissa? Vähän raju vastine yhdelle mahdollisesti huonosti sijoitetulle pysäkille. Tietty jos todella on näin, että Tapiolan metroasemalle ollaan väsäämässä huolella vaihtopaikkaa liityntäbusseille ja samaan aikaan pikaratikka jätetään sivuun, kertonee se siitä, että Raide-Jokeria ei aiotakaan toteuttaa.
En itse asiassa ole tuota noteerannut. Ihan vaan sitä ajan takaa että yleensä asiat etenee nopeammin kun ei tarvitse leikkiä ylikunnallista demokratiaa. Sitäpaitsi se Helsingissä oleva osuus on sekä kuormitetumpi että halvempi.
 
KSV on tehnyt valtavasti töitä Raide-Jokerin kanssa pitämättä asiasta sen kummempaa meteliä. Ensi viikolla lautakunnalle esitetään päätettäväksi, että jokerista tehdään hankesuunnitelma. Byrokratia etenee niin, että lautakunta pyytää kaupunginhallitusta pyytämään lautakuntaa päättämään hankesuunnitelman tekemisestä. Menipä monimutkaiseksi :)

Tueksi on valmisteltu koko joukko selvityksiä. H/K on noussut 0,7:sta 0,98:een ja erilaisilla herkkyystarkasteluilla H/K muuttuu sitten melkein miten vaan, reippaasti alle ykkösestä reilusti yli yhden. Raide-Jokerin vastustajien mielestä tietysti negatiivisimmat tulokset ovat niitä realistisia ja kannattajien näkökulmasta positiivisimmat ovat "oikeita". Mutta oli sitten mikä vaan herkkyystarkastelu oikea tai väärä niin aika paljon kertoo se, että jos nykyisen bussilinjan matkanopeus hidastuu 1 km/h taikka ratikka onkin 1 km/h nopeampi kuin oletetaan, niin H/K pomppii miten sattuu. Eli pienestä kiinni. Tämä tietysti herättää kysymyksen siitä, miten mielekästä ylipäätään on laskea H/K, kun laskennassa on väistämättä mukana niin paljon arvauksia, että lopputulos ei oikeastaan perustu muuhun kuin arvauksiin. Arvaamalla sopivasti saadaan sitten haluttu lopputulos eikä luottamusmies voi kuin luottaa. Onneksi tällä kertaa on arvattu aika hyvin.

Selvityksissä pohditaan myös parin pysäkin pois jättämistä, jotta linja nopeutuisi ja H/K sitä kautta nousisi. Minun puolestani tällainen on ihan ok kunhan pysäkkien myöhempää toteuttamista ei estetä maastossa – saadaan nyt H/K kuntoon ja sitä myöten rakennustyöt alkamaan. Kyllä ne tarpeelliset pysäkit sitten myöhemmin rakennetaan.

Lisäksi on selvitetty, miten paljon ja millaista maankäyttöä linjan varrelle voidaan kaavoittaa ja toteuttaa. Tämä ilahduttaa kovasti, sillä tässähän on jokerin menestyksen avain, ja jos maanomistajaksi sattuu kaupunki, kuten Helsingissä usein on, niin saadaan samalla osa ratikastakin maksettua.

Ensimmäistä kertaa on myös paneuduttu hiukan lähemmin siihen, miten jokerin voisi kytkeä muuhun ratikkaverkkoon ja miten yhteenkytkentä lisäisi kannattavuutta. Uutena on mainittu yhteys Pitäjänmäentieltä Huopalahdentien kautta Paciuksenkadulle.

Linkki esityslistaan, josta nuo selvitykset ovat poimittavissa: http://www.hel.fi/hki/Ksv/fi/P__t_ksenteko/Asiakirja?ls=11&doc=Ksv_2011-11-22_Kslk_30_El
 
Aika asiallisen oloista. Varsinkin tuo pysäkkien saavutettavuus on katsottu poikkeuksellisen hyvin. On tehty niin kuin pitääkin, eli pysäkkikohtainen tarkastelu linkittää suunnitelman yksittäisten kaupunginosien tasalle ja antaa hyvää pohjaa niiden suunnitteluun, toisaalta taas kun on mietitty Jokerin kytkeytymistä muuhun liikenneverkkoon, saadaan yhteys mittakaavatasoa ylempään suunnitteluun. No, olinkin bongaavinani sanan 'verkostokaupunki' tekstistä. Eli uudemman yhdyskuntasuunnittelun teoriat alkavat hiljakseen muuttua suunnittelukäytännöiksi. Ja nuo herkkyystarkastelut ovat enemmän kuin paikallaan, jos mennään selkeämmin liikennetekniikkaan. Olen ainakin näkeväni näissä papereissa selvän laadullisen hyppäyksen verrattuna edellisellä kierroksella tehtyihin suunnitelmiin.
 
Selvityksissä pohditaan myös parin pysäkin pois jättämistä, jotta linja nopeutuisi ja H/K sitä kautta nousisi. Minun puolestani tällainen on ihan ok kunhan pysäkkien myöhempää toteuttamista ei estetä maastossa – saadaan nyt H/K kuntoon ja sitä myöten rakennustyöt alkamaan. Kyllä ne tarpeelliset pysäkit sitten myöhemmin rakennetaan.
Juuri näinhän toimittiin Espoon metron kanssa – sen lisäksi, että laskelmat sisälsivät monta muuta virhettä, jotka kaikki vaikuttivat metron rakentamisen kannalta myönteiseen suuntaan. Koivusaaren ja Niittymaan asemat eivät kuuluneet siihen tarkasteluun, jonka perusteella laskettiin kustannuksia ja matka-aikoja. Erityisesti matka-aikojen osalta kahden aseman jättäminen pois oli erittäin merkittävää. Näillä asemilla ja oikein lasketuilla metron ajoajoilla aikahyödyt olisivat kääntyneet negatiivisiksi. H/K-laskelma olisi näyttänyt miinusmerkkisiä lukuja eli osoittanut, että metroinvestointi on haitaksi.

En kuitenkaan väitä, että tämäkään aikahyötyihin perustuva laskelma olisi ollut oikein. Esimerkiksi Koivusaaren rakentamisen perustehan on se, että Helsinki saa rakennusoikeuksista tuloja sen verran kuin Espoon metron osuus Helsingin puolella maksaa. Mutta kun tällaista aisaa ei saa LVM:n ohjeiden mukaan edes laskea!

Antero
 
Miksei tasan Myllärintien ja Roihupellon väliin ole harkittukaan raitiotiepysäkkiä? Aikaisemmin linja 92 on ajanut reittiä ...Viilarintie-Kauppamyllyntie-Ratasmyllyntie-Myllypadontie..., jolloin pysäkkiä on palveltu edes jollakin yhteydellä (kyseessä on siis pysäkki "Kauppamyllyntie" osoitteella Viilarintie). h57:kaan tuskin sitä ohitti, joten aikaisemmin palvelua on ollut, nyt ei ole lainkaan. Pysäkillä on 500m etäisyydellä n.75 (Dieta Oy)+n.500 (Heltech)+n. 3(Jore's Rent)+n. 4(Kiinteistö Oy Roihupelto)+n.3 (Konekorjaamo A Vainikka) eli n. n. 585 työpaikkaa ja 350 asukasta sekä pian n. 500 asukasta lisää eli yht. 850, kun Myllykylä on valmis. Lisäksi aivan pysäkin kohdalla on käsityöpaja, Liikuntaviraston piste sekä Rakennusviraston Itäinen katukunnossapito-osasto, joista en löytänyt arviota työntekijöistä. Pysäkkiä tarvitaan, sillä nykyiset tämän pysäkin alueella työskentelevät ja asuvat joutuvat kävelemään tällä hetkellä keskimäärin n. 700-1000 m lähimmälle Jokeripysäkille.
 

Liitetiedostot

  • Tilanne ensin.jpg
    Tilanne ensin.jpg
    148.1 KB · Lukukerrat: 660
  • Tilanne uuden pysäkin jälkeen.jpg
    Tilanne uuden pysäkin jälkeen.jpg
    151.5 KB · Lukukerrat: 425
Viimeksi muokattu:
Nähdäkseni esitetty mahdollinen pysäkkien karsinta on ihan perusteltua pysäkkien optimointia saavutettavuustarkastelun perusteella.
Näistä suunnitelmista pitäisi ottaa mallia Tampereen ja Turun raitiotien yleissuunnitelmissa.
Turussahan on nyt rakennemalli 2035-työssä hiottu kaupunkisuunnittelukonseptia, jolla varmaan on samat vaikutukset h/k suhteeseen kuin tuolla työlläkin.
 
KSV on tehnyt valtavasti töitä Raide-Jokerin kanssa pitämättä asiasta sen kummempaa meteliä. Ensi viikolla lautakunnalle esitetään päätettäväksi, että jokerista tehdään hankesuunnitelma. Byrokratia etenee niin, että lautakunta pyytää kaupunginhallitusta pyytämään lautakuntaa päättämään hankesuunnitelman tekemisestä. Menipä monimutkaiseksi :)

Eikös lautakunta jo kertaalleen kehottanut (oisko ollu 2009) virastoa etenemään hankesuunnitelmavaiheeseen? Virkamiehet päättivät tutkia bussivaihtoehtoja. Olenko ymmärtänyt väärin, ja jos en ole, niin onko tässä nyt joku tuuli kääntynyt?

Tulee mieleen, että miten mahtavat valtion rahoitusosuudet ratketa, jos Tampereen ja Turun raitioteiden rakentaminen sattuisi olla käynnistymässä yhtä aikaa Raide-Jokerin kanssa?
 
Miksei tasan Myllärintien ja Roihupellon väliin ole harkittukaan raitiotiepysäkkiä?

Onko tuo jälkimmäinen kuva siis itse piirtämäsi, lisättyine taloineen? Niin kauan kuin niitä talojakaan ei ole sinne kaavoitettu, ei ole järkevää tehdä sitä pysäkkiäkään. KSV:n etenemisjärjestys on siksi tämä, että nyt pysäkki lähes tyhjällä alueella pois. Tulevaisuudessa lähtökohta ei ole se, että halutaan pysäkki ja siksi tehdään taloja, vaan että jos se on hyvä paikka kaavoittaa lisää, samalla voidaan tehdä se pysäkkikin. Mutta mitä toimintaa tuonne voisi edes kaavoittaa? Lanternan ja teollisuusalueen välissä tuskin kukaan haluaa asua, eikä sinne toimistojakaan saa. Automarketteja ei haluta.

---------- Viesti lisätty kello 14:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:36 ----------

(Ja pakollinen typografinen nillitys: miksi kannen otsikosta puolet on Myriadilla ja puolet Arialilla (eikä edes Helveticalla, jolla kaupungin logokin on)? Alareunasta löytyy vielä Calibriakin. Tiedoissa on mainittu, että työssä olisi tehty myös graafista suunnittelua. Mutta eihän se ole edes KSV:n graafisen ilmeen mukainen.)
 
Tulee mieleen, että miten mahtavat valtion rahoitusosuudet ratketa, jos Tampereen ja Turun raitioteiden rakentaminen sattuisi olla käynnistymässä yhtä aikaa Raide-Jokerin kanssa?

Kaikille tai ei kenellekään samalla prosentilla. Jokeri odottanee valtion rahoituspäätöksiä Tampereen ratikan suhteen ennen kuin nytkähtää eteenpäin.
 
Takaisin
Ylös