Anteron ajatus taisi perustua siihen, että jos Jokerin valmistumisen aikaan Varioille pitää joka tapauksessa tehdä iso remontti, niin ne voisi saman tien muuttaa kaksisuuntaisiksi ja laittaa Jokerille. Tämmöisen ajoituksen osuminen kohdalleen ei siis ole mitenkään selvää. Itse epäilen, että Variot laittettaisiin tuossa tilantessa mieluummin tunkiolle. Millainen Bombardierin korjaustahti on tällä hetkellä? Tekevätkö he isompia korien ja teilien repeämien tms. paikkausta jatkuvasti?
Juuri näin. Varioiden huoltosopimus päättyy 2017. Meneillään olevaan 10-vuotiseen huoltosopimukseen liittyi tietynlainen peruskorjaus. Mutta on tietenkin arvoitus, missä kunnossa vaunut ovat vuonna 2017. Perusrakennettahan ei ole muutettu toisin kuin Siemens teki vastaavassa tilanteessa Combinoille. Siten on mahdollista, että kun Varioita on käytetty Helsingin verkolla vuoteen 2017, ne saattavat olla jälleen peruskorjauksen tarpeessa, jolloin tulee harkittavaksi, mitä vaunujen kanssa kannattaa tehdä.
Jos arvataan, että Varioiden jatkuva käyttö Helsingin verkolla on niin kallista, ettei sitä kannata jatkaa, kysymys on siitä, mikä on Helsingille edullisin tapa jatkosta. Romuttaminen ei ole edullista, mutta myynti jonnekin käyttöön tai mahdollisuus käyttää vaunuja itse niin, ettei käyttö maksa niin paljon kuin Helsingin verkolla, on parempi vaihtoehto.
Itse asiassa edullisinta olisi, että kun Variot on nyt juuri korjattu, ne voitaisiin siirtää heti sellaiseen käyttöön, jossa ne eivät vaurioituisi uudelleen. Eli jos päätettäsiin rakentaa Raidejokeri heti ja liikenne voisi alkaa 2 vuoden päästä, Variot olisivat vielä kunnossa niin, että säästyisi niiden uudelleen korjaaminen vuonna 2017. Säästyvä korjauskustannus voisi olla ehkä 15 M€. Samaan aikaan, parin vuoden päästä, alkaa Transtechin sarjatuotantovaunujen toimitus. Voitaisiin ottaa käyttöön optio ja mahdollisesti tuplata Transtechin toimitusvauhti. Siten siis korvautuisi Varioiden jääminen pois nykyverkon liikenteestä. Apuna olisi myös pidennettyjen Nr-vaunujen lisäkapasiteetti, ja valoetuuksin voidaan edelleen vähentää vaunutarvetta (ja alentaa liikennöintikuluja samalla kun palvelutaso paranee).
Tällä järjestelyllä säästyisi 15 M€:n korjauslasku sekä noin 20 vuoden pääomakulut, kun Varioita voidaan käyttää 20 lisävuotta esim. romuttamisen sijaan. 40 vaunun 20 vuoden pääomakulujen arvo on noin 50 M€. Siis Raidejokerin rakentaminen heti säästäisi ehkä 65 M€ sen sijaan, että viivytellään kaikenlaisten johdinauto- ja tuplanivelbussikokeilujen kanssa niin, että Variot ajetaan taas rikki.
Tätä asiaa voi ajatella tietenkin monella tavalla. Voidaan ajatella, että saadaan 65 M€ alennus Raidejokerin kustannuksiin, koska heti tekeminen säästää näin paljon. Tai voidaan ajatella, että siirrytään puoli-ilmaiseen liikennöintiin, koska saadaan ”ilmaiseksi” Jokerin kalusto.
Espoossa pitää tietenkin tässä tapauksessa hyväksyä se, että Raidejokeri tehdään 1000 mm raideleveydelle. Vaikka itse asiassa Variot on äärimmäisen helppo muuttaa mille hyvänsä raideleveydelle siirtämällä pyöränrengas moottorin ympärillä vain toiseen paikkaan.
Antero