Vaikeata kun ei ole lukiota käynyt
Mutta joo, kiitos kuitenkin.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Vaikeata kun ei ole lukiota käynyt
Mutta joo, kiitos kuitenkin.
Keskimääräinen tosiaan minusta vastaa sanaa keskiarvo. Eli jos tehdään matkoja jotka ovat 5-10km niin keskimääräinen matka on minusta sitten 7,5km.
Selitätkö tuon termin mediaani että mikä on esim. tuon 5-10km matkojen mediaani? Olen sitten viisaampi kuin eilen. :lol: Ja miten se lasketaan?
Antamiesi tietojen perusteella ei ole m... ...eskimääräinen hinta näyttäisi olevan, kun on tutkittu hintoja 8 eri kaupassa, satojatuhansia euroja. "Miten niillä suomalaisilla oikein on varaa?! Mahtaa olla rikas kansa!", pohtii ulkomaalainen tutkimuksentilaaja. Mediaaniluku taas kertoo tällaisessa tapauksessa aika tarkkaan sen, mikä on tyypillinen hinta suklaapatukalle. Sieltä saattaisi pulpahtaa esiin vaikkapa sellainen luku kuin 1,45 €.
Mediaani on siis selkeästi eri asia kuin keskiarvo.
Hyvä ja antoisa vastaus . Keskiarvo tosiaan on joskus aiheuttanut ongelmia koska ne ääripäät "vääristävät" tosiaan älyttömästi. Tohon tehtävään, mediaani on 5.0.
Kyllä "keskimääräinen" minusta on nimenomaan keskiarvoon viittaava. Pääte "-määrä" kertoo minusta nimenomaan siitä, että kyseessä on määrän keskiarvo, ei yleisin määrä tai keskimmäinen määrä. "Arvo" on lähes sama kuin "määrä". Eli sitä, että määrä jaetaan tasan. Voi tästä olla toki eri mieltäkin, mutta minusta "keskimääräinen" on erittäin usein käytetty juuri keskiarvon tilalla.
Mannerheimintiellä Töölönlahdenkadun ja Nordenskiöldinkadun liittymien välissä tarvitaan ainoastaan Helsinginkadun liittymä. Hämeentielle Hakaniemen ja Kurvin väliin ei yhtään liittymää, ainakaan sellaista, josta pääsisi kääntymään luvallisesti Hämeentielle.Voi voi näitä katuratikka-unelmia.
Raitiolinja 8, joka on Helsingin nopein ja täsmällisin raitiolinja, niin raitiolinja 8:lla on 25 pysäkkiä, mutta se pysähtyy noin 50:ssä liikennevaloissa!
Voi voi. Voi voi näitä katuratikkaunelmia.
...Raide-Jokeriin suunnitellulla pysäkkivälillä ei myöskään mitenkään voida päästä 50-60 km/h keskinopeuteen koko linjan pituudella. Pysäkkiväli on suunnitelmissa luokkaa 800 m, eli puolet metrosta, jonka senkään keskinopeus ei yllä 50 kilometriin tunnissa.
...
Koivusaaren motariliittymää ei tietääkseni ole missään vaiheessa laskettu Länsimetron kustannukseksi, kuten ei mitään muutakaan mooottoritieliittymää.
Metro kulkee melko lujaa. Tunnelissa noin 40km/h ja pintaosuuksilla 60-70km/h. Ihan hieno keskinopeus metrolle saadaan.
Mannerheimintiellä Töölönlahdenkadun ja Nordenskiöldinkadun liittymien välissä tarvitaan ainoastaan Helsinginkadun liittymä. Hämeentielle Hakaniemen ja Kurvin väliin ei yhtään liittymää, ainakaan sellaista, josta pääsisi kääntymään luvallisesti Hämeentielle.
Kasilinjan varrelle Kurvin ja Oopperan välille tarvitaan Flemari, Kaarlenkatu, Läntinen Brahenkatu, Sturenkatu ja Mäntymäentie. Muut liittymät voisi sulkea.
Näin on menetelty Tampereella pääbussireitin poikittaiskatujen suhteen jo 70-luvulla: rautatieaseman ja Sammon aukion risteysten välillä (n. 800 m) on ainoastaan yksi neljän suunnan risteys ja kaksi T-liittymää. Pääkadulla Hämeenkadullakin on 90-luvulla muutettu kolme risteystä T-risteyksiksi ja poistettu kaupungin keskipisteessä sijainnut risteys kokonaan.
On se nyt melko typerää ettei Länsiväylältä pääse Itäväylälle ilman sokkeloista korttelikaupunkia ja satoja liikennevaloja.
Katsokaa kuinka typerä tämä liittymä on: http://goo.gl/maps/jeOtD
Mutta kuinka efficientti tämä on: http://goo.gl/maps/1sqOx
"Sebastin", "Renne" ja mitä näitä on ollutkaan. Ko. nimimerkkien kirjoittelu alkaa aina näennäisen rauhallisesti, mutta sitten alkaa sättiminen, joka kohdistuu, yleensä, Antero Alkun henkilöön. Säälittävää, hyvä nimimerkki Kantokoski. Kerta toisena jälkeen sama laulu.Tämä Anteron Alun sättiminen, metron ylistäminen, omien mielipiteiden julistaminen totuuksina ("ei sitä tiederatikkaa tule, uskokaa pois") jne alkaa vaikuttamaan siinä määrin tutulta, että tekisi mieleni antaa -Epex82-:lle eikun Kollille eikun Kantokoskelle jäähyä. Mutta en kuulu ylläpitoon, joten se mieliteostani.
Mannerheimintiellä Töölönlahdenkadun ja Nordenskiöldinkadun liittymien välissä tarvitaan ainoastaan Helsinginkadun liittymä. Hämeentielle Hakaniemen ja Kurvin väliin ei yhtään liittymää, ainakaan sellaista, josta pääsisi kääntymään luvallisesti Hämeentielle.
Kasilinjan varrelle Kurvin ja Oopperan välille tarvitaan Flemari, Kaarlenkatu, Läntinen Brahenkatu, Sturenkatu ja Mäntymäentie. Muut liittymät voisi sulkea.
Näin on menetelty Tampereella pääbussireitin poikittaiskatujen suhteen jo 70-luvulla: rautatieaseman ja Sammon aukion risteysten välillä (n. 800 m) on ainoastaan yksi neljän suunnan risteys ja kaksi T-liittymää. Pääkadulla Hämeenkadullakin on 90-luvulla muutettu kolme risteystä T-risteyksiksi ja poistettu kaupungin keskipisteessä sijainnut risteys kokonaan.
Vaikka tässä tapauksessa on ihan turha puhua mediaaneista ja muista, jos saatavilla ei edes ole aineistoa, eli mitattuja matkanpituuksia Jokeri-linjalla. Ja senkin jälkeen tuohon ei kannata puuttua, ellei tilastollisella analyysillä saada mitään erityistä lisätietoa.