Raide-Jokeri

Vaikeata kun ei ole lukiota käynyt ;)

Mutta joo, kiitos kuitenkin.

Eli lyhyesti: laitetaan matkat suuruusjärjestykseen ja valitaan keskimmäinen. Mediaanimatkaa pidempiä matkoja on siis yhtä paljon kuin sitä lyhyempiä.

Tässä on se olennainen ero, että mediaani kertoo paremmin yleisistä matkanpituuksista, jos keskiarvoa vääristäisi harvoin tehtävät hyvin pitkät matkat. Jokerin mediaanimatka on melko varmasti jonkin verran lyhyempi kuin keskiarvomatka juuri tästä johtuen.

Samalla tavoin esim. suomalaisten mediaanipalkka kertoo yleisestä palkkatasosta vähän paremmin, koska erittäin korkeat mutta hyvin harvojen saamat palkat vääristävät keskiarvoa ylöspäin. Tai "vääristää" on vähän huono sana, kun ei se itse keskiarvoa vääristä, mutta siitä tehtäviä tulkintoja se saattaisi vääristää.
 
Keskimääräinen tosiaan minusta vastaa sanaa keskiarvo. Eli jos tehdään matkoja jotka ovat 5-10km niin keskimääräinen matka on minusta sitten 7,5km.

Selitätkö tuon termin mediaani että mikä on esim. tuon 5-10km matkojen mediaani? Olen sitten viisaampi kuin eilen. :lol: Ja miten se lasketaan?

Antamiesi tietojen perusteella ei ole mahdollista katsoa mediaania.
Mediaania ei lasketa, vaan se yksinkertaisesti katsotaan. Kaikki luvut laitetaan suuruusjärjestykseen ja näistä luvuista keskimmäinen on mediaani. Eli, jos annat jokaisen yksittäisen matkan pituuden, siitä voi katsoa, mikä on mediaanimatkan pituus.
Heitän nyt hatusta tässä vaikkapa tällaiset matkat

5,0 km, 7,3 km, 5,4 km, 7,2 km, 5,4 km, 9,9 km, 5,1 km, 9,9 km, 9,9 km, 8,1 km, 10,0 km. (Huomaathan kuitenkin, että näitä matkoja en ole voinut päätellä mistään muusta kuin menemällä sinne bussin kyytiin katsomaan tai kysymällä matkustajilta. Nämä virtuaalisen foorumibussin matkustajien käyttäytymisestä kertovat luvut olen kerännyt istumalla virtuaalisen foorumibussin takapenkillä ja merkkaamalla kunkin matkustajan nousu- ja poistumispysäkit paperilehtiöön Hello Kitty -kuulakärkikynällä).

Nuo luvut ovat suuruusjärjestyksessä näin:
5,0; 5,1; 5,4; 5,4; 7,2; 7,3; 8,1; 9,9; 9,9; 9,9; 10,0

Lukuja on yhteensä 11 kappaletta, eli niistä keskimmäinen on kuudes. Siihen kohtaan näyttäisi tässä tapauksessa osuvan 7,3, eli matkojen pituuksien mediaani on 7,3 km.
Määrittelit sinänsä jännän bussilinjan, että sillä edes yksi matkustaja ei matkusta alle viittä kilometriä. Eikä yksikään yli kymmentä.

Harjoitustehtävä: Jos matkojen pituudet olisivat 5,0 km, 5,0 km, 5,0 km, 5,0 km, 5,0 km, 5,0 km, 5,0 km, 5,0 km ja 10,0 km, mikä olisi matkojen pituuksien mediaani?

Mediaani on monessa tapauksessa keskiarvoa fiksumpi luku. Lienet huomannut, miten keskiarvoa vääristää, jos lukujen joukossa on yksi megaiso tai minipieni luku. Jos vaikka normaalisti suklaapatukan hinta on jotain euron ja kahden euron väliltä ja yhdessä kaupassa sitten myydään - vaikkapa kauppiaan kummallisen huumorin takia - miljardin euron suklaapatukkaa, suklaapatukan keskimääräinen hinta näyttäisi olevan, kun on tutkittu hintoja 8 eri kaupassa, satojatuhansia euroja. "Miten niillä suomalaisilla oikein on varaa?! Mahtaa olla rikas kansa!", pohtii ulkomaalainen tutkimuksentilaaja. Mediaaniluku taas kertoo tällaisessa tapauksessa aika tarkkaan sen, mikä on tyypillinen hinta suklaapatukalle. Sieltä saattaisi pulpahtaa esiin vaikkapa sellainen luku kuin 1,45 €.

Mediaani on siis selkeästi eri asia kuin keskiarvo.
 
Viimeksi muokattu:
Antamiesi tietojen perusteella ei ole m... ...eskimääräinen hinta näyttäisi olevan, kun on tutkittu hintoja 8 eri kaupassa, satojatuhansia euroja. "Miten niillä suomalaisilla oikein on varaa?! Mahtaa olla rikas kansa!", pohtii ulkomaalainen tutkimuksentilaaja. Mediaaniluku taas kertoo tällaisessa tapauksessa aika tarkkaan sen, mikä on tyypillinen hinta suklaapatukalle. Sieltä saattaisi pulpahtaa esiin vaikkapa sellainen luku kuin 1,45 €.

Mediaani on siis selkeästi eri asia kuin keskiarvo.

Hyvä ja antoisa vastaus :D. Keskiarvo tosiaan on joskus aiheuttanut ongelmia koska ne ääripäät "vääristävät" tosiaan älyttömästi. Tohon tehtävään, mediaani on 5.0.
 
Hyvä ja antoisa vastaus :D. Keskiarvo tosiaan on joskus aiheuttanut ongelmia koska ne ääripäät "vääristävät" tosiaan älyttömästi. Tohon tehtävään, mediaani on 5.0.

Dakkus ansaitsee ensimmäisenä asiallisena vastaajana (näihin ns. sivistyssanajuttuihin) oikein ison kiitoksen varsin tyhjentävästä ja erityisesti foorumia ajatellen lukijaystävällisestä vastauksestaan. Tuolla asenteella pääsee muuallakin elämässä vielä pitkälle. Sekä tällä foorumilla kulloinkin esilleottamansa asiansa uskottavana kertojana.

Sitten vielä yksi pieni juttu - mutta en kuitenkaan tahdo olla "pilkunviilaaja". Vastauksessa on pahainen pilkkuvirhe. Tai pistevirhe... sattuuhan noita.
 
Kyllä "keskimääräinen" minusta on nimenomaan keskiarvoon viittaava. Pääte "-määrä" kertoo minusta nimenomaan siitä, että kyseessä on määrän keskiarvo, ei yleisin määrä tai keskimmäinen määrä. "Arvo" on lähes sama kuin "määrä". Eli sitä, että määrä jaetaan tasan. Voi tästä olla toki eri mieltäkin, mutta minusta "keskimääräinen" on erittäin usein käytetty juuri keskiarvon tilalla.

Saa olla rauhassa eri mieltä, mutta minun käsitykseni mukaan keskimäärin on yleisilmaisu ja keskiarvo, mediaani, moodi jne. ovat tilastomatematiikan termejä, joille löytyy täsmällinen määritelmä. Voisi vaikka sanoa niin, että nämä viimeksi mainitut ovat vaihtoehtoisia tapoja määrittää keskimääräistä. Hyvin säännöllisessä tilanteessa, kuten vaikka tilanteessa, missä aineisto, vaikka matka-ajat, palkat tai miesten pituudet, noudattavat Gaussin käyrää, niin nämä kaikki yhtyvät. Jos aineisto on epäsäännöllinen, niin eroja esiintyy, ja tämä onkin syy, miksi tilastomatematiikassa käytetään useita toisistaan poikkeavia tunnuslukuja keskimääräisyydelle.

Minunkin puolesta kiitos Dakkukselle selvityksestä, yleissivistävän tiedon jakaminen on aina hyvästä, mutta vaatii yleensä vaivannäköä. Noin yleisemmin, tilastomatematiikan puolelle ei ole kuitenkaan syytä mennä, ennen kuin siitä saa oikeasti joitain iloa irti. Vaikka tässä tapauksessa on ihan turha puhua mediaaneista ja muista, jos saatavilla ei edes ole aineistoa, eli mitattuja matkanpituuksia Jokeri-linjalla. Ja senkin jälkeen tuohon ei kannata puuttua, ellei tilastollisella analyysillä saada mitään erityistä lisätietoa.
 
Voi voi näitä katuratikka-unelmia.

Raitiolinja 8, joka on Helsingin nopein ja täsmällisin raitiolinja, niin raitiolinja 8:lla on 25 pysäkkiä, mutta se pysähtyy noin 50:ssä liikennevaloissa!

Voi voi. Voi voi näitä katuratikkaunelmia.
Mannerheimintiellä Töölönlahdenkadun ja Nordenskiöldinkadun liittymien välissä tarvitaan ainoastaan Helsinginkadun liittymä. Hämeentielle Hakaniemen ja Kurvin väliin ei yhtään liittymää, ainakaan sellaista, josta pääsisi kääntymään luvallisesti Hämeentielle.

Kasilinjan varrelle Kurvin ja Oopperan välille tarvitaan Flemari, Kaarlenkatu, Läntinen Brahenkatu, Sturenkatu ja Mäntymäentie. Muut liittymät voisi sulkea.

Näin on menetelty Tampereella pääbussireitin poikittaiskatujen suhteen jo 70-luvulla: rautatieaseman ja Sammon aukion risteysten välillä (n. 800 m) on ainoastaan yksi neljän suunnan risteys ja kaksi T-liittymää. Pääkadulla Hämeenkadullakin on 90-luvulla muutettu kolme risteystä T-risteyksiksi ja poistettu kaupungin keskipisteessä sijainnut risteys kokonaan.
 
Ultrix, hienoa että Tampereella on tehty tuollaisia ratkaisuja. Tosin itse Tampreella autolla ajaessa olenkin ihmetellyt niitä kääntymisrajoituksia, mutta tuli tuohon nyt selvyys - siitä siis johtuu se että joutuu kiertämään kortteleita ja ajamaan ylimääräistä. Helsingissä liikennevaloja tarvitaan ja niitä on kantakaupungissa lähes joka korttelissa/risteyksessä sekä suojateillä. Liikennettä on ajoradoilla niin paljon, autoja, rekkoja, busseja, ratikoita sekä kävelijöitä ja pyöräilijoitä. Ilman liikennevaloja kolareita sattuisi useita joka päivä. Liikennevalojen poistamista ei voi siis ajatella. Mutta on ratkaisuja miten voi välttää liikennevalot. On se nyt melko typerää ettei Länsiväylältä pääse Itäväylälle ilman sokkeloista korttelikaupunkia ja satoja liikennevaloja. Ja joku hullu luulee sekaan mahtuvan juniin ja metroihin rinnastettavan pikaisen ja nopean radan, huh.


...Raide-Jokeriin suunnitellulla pysäkkivälillä ei myöskään mitenkään voida päästä 50-60 km/h keskinopeuteen koko linjan pituudella. Pysäkkiväli on suunnitelmissa luokkaa 800 m, eli puolet metrosta, jonka senkään keskinopeus ei yllä 50 kilometriin tunnissa.
...
Koivusaaren motariliittymää ei tietääkseni ole missään vaiheessa laskettu Länsimetron kustannukseksi, kuten ei mitään muutakaan mooottoritieliittymää.

Metro kulkee melko lujaa. Tunnelissa noin 40km/h ja pintaosuuksilla 60-70km/h. Ihan hieno keskinopeus metrolle saadaan.

Lasku se on lasku vaikka onkin eri lasku. Koivusaaren kaavoitus liittyy oleellisesti uuteen metrolinjaan. Sinne on tulossa 4000 asukasta ja joitain työpaikkoja. Jättää rakentamatta Koivusaaren motariliittymä säästää 40 milj.eur., jolla jo rakentaisi marmorista Koivusaaren metroaseman, mutta siis vähempikin riittää - ja jää yli. Nämä on näitä tyypillisiä esimerkkejä miten metro sitten kuolettaa rakennuskustannuksensa. Motarin Koivusaaren liittymän rakentamatta jättäminen myöskin säästää kaavoitustilaa, ja hups 900 milj.eur. metrosta on jo 1/10 kustannuksista kuoletettu. hups, niks naks, yks kaks, metro on maksanut rakennus investointinsa takaisin. Melkein pitäisi puhua ilmais-metrosta. (jatkot länsimetro-keskusteluun).

Ottakaa huomioon että metro ei maksa sitä summaa mitä se maksaa. Tai siis maksaa. Mutta inflaation takia hintalappua ei voi ihan tosta vaan verrata vuoden 2004 hintatasoon ja hinta-arvioon. Se mitä Antero Alku ulisee on ihan tyypillistä keskusta-propagandaa, äänestäjien pettämistä, sumuttamista. Keskusta keploilee aina.

Kaikki sisääntuloväylät tulisikin Kehä I tasolle asti muuttaa katubulevardeiksi. Jokeri myös siten pääsee osaksi "kantakaupunkia". Kehä I tosin täytyy säilyttää motaritasoisena, mutta kehän liittymistä on tehtävä erittäin pieniä, esim. seuraavia:



Katsokaa kuinka typerä tämä liittymä on: http://goo.gl/maps/jeOtD

Mutta kuinka efficientti tämä on: http://goo.gl/maps/1sqOx

Onneksi tuota Maunulan liittymää ei ole uusittu vähään aikaan, joten sen voi laittaa remonttiin ja tehdä miniversion. Niin mahtuu se HKL:n lentokenttäratakin johonkin.

Kannatankin ja tuen täysillä valtuutetun, HKL:n johtokunnan pj, maineikkaan Otso Kivekkään ehdotuksia väylien muuttamiseksi kaupunkitilaksi ja bulevardeiksi ja asuinalueiksi ja työpaikka-alueiksi ja nopeiden säde-ratojen alueiksi. Väyläbulevardit pitäisikin saada valtuuston nuijittavaksi, menisi monet suunnitelmat uusiksi, esim. autotunnelit. Koska "kantakaupunki" näin laajenisi, panostettaisiin tietenkin joukkoliikenteen kasvuun paljon. Mutta, veikkaan, että jonkinlainen moottoritietunneli väyliltä pasilan tasolle pitäisi olla.

Tämä on raide-jokeri ketju ja tässä mennään moneen asiaan. Pyydän että jatkot aiheista oikeissa ketjuissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mannerheimintiellä Töölönlahdenkadun ja Nordenskiöldinkadun liittymien välissä tarvitaan ainoastaan Helsinginkadun liittymä. Hämeentielle Hakaniemen ja Kurvin väliin ei yhtään liittymää, ainakaan sellaista, josta pääsisi kääntymään luvallisesti Hämeentielle.

Kasilinjan varrelle Kurvin ja Oopperan välille tarvitaan Flemari, Kaarlenkatu, Läntinen Brahenkatu, Sturenkatu ja Mäntymäentie. Muut liittymät voisi sulkea.

Näin on menetelty Tampereella pääbussireitin poikittaiskatujen suhteen jo 70-luvulla: rautatieaseman ja Sammon aukion risteysten välillä (n. 800 m) on ainoastaan yksi neljän suunnan risteys ja kaksi T-liittymää. Pääkadulla Hämeenkadullakin on 90-luvulla muutettu kolme risteystä T-risteyksiksi ja poistettu kaupungin keskipisteessä sijainnut risteys kokonaan.

Mannerheimintiellä ja Hämeentiellä ei todellakaan kaikista liittymistä pääse kääntymään kaistojen yli tai ajamaan suoraan, vaan kääntymisrajoituksia on jo nykyään paljon. Ehdottamasi ratkaisu edellyttäisi Mannerheimintien osalta Töölönkadun muuttamista nykyistä vilkkaammaksi kaduksi, nykyisinhän Töölönkadun läpiajo on estetty. Hämeentiellä osa kiinteistöistä Hämeentien ja Sörnäisten rantatien välissä jäisi aikamoiseen liikennemottiin jos liittymiä suljettaisiin nykyistä enemmän. Pengerkatu/Torkkelinkatu on myös aika sopimaton katu nykyistä vilkkaammalle liikenteelle. Helsinginkadun kääntymisen rauhoittaminen olisi vielä haastavampaa.
 
On se nyt melko typerää ettei Länsiväylältä pääse Itäväylälle ilman sokkeloista korttelikaupunkia ja satoja liikennevaloja.

Satoja liikennevaloja? Hyvä jos kymmeniä, omien laskujeni mukaan alle kahdetkymmenet. Mikä on tokin sekin hurjasti, mutta miksi kenelläkään olisi tarvetta mennä Länsiväylältä Itäväylälle autolla? Siinähän menee se ylistämäsi metro. Ilmeisesti muutkin mainitsemasi luvut on otettava samantyylisen kertoimen kera? Eli jos arvelet Raide-Jokerin maksavan 400 miljoonaa, se maksaakin todellisuudessa kymmenen miljoonaa?

Katsokaa kuinka typerä tämä liittymä on: http://goo.gl/maps/jeOtD

Mutta kuinka efficientti tämä on: http://goo.gl/maps/1sqOx

Huomasit varmasti itsekin, että vertailet kahta tyystin erityyppistä liittymää. Toinen on moottoritiellä, toinen ei. Toinen on suuntaisliittymä, toinen ei. Toinen on rombinen, toinen ei. Autoiluihmiset ovat tuominneet rombiset liittymät vaarallisina.

Tämä Anteron Alun sättiminen, metron ylistäminen, omien mielipiteiden julistaminen totuuksina ("ei sitä tiederatikkaa tule, uskokaa pois") jne alkaa vaikuttamaan siinä määrin tutulta, että tekisi mieleni antaa -Epex82-:lle eikun Kollille eikun Kantokoskelle jäähyä. Mutta en kuulu ylläpitoon, joten se mieliteostani.
 
Tämä Anteron Alun sättiminen, metron ylistäminen, omien mielipiteiden julistaminen totuuksina ("ei sitä tiederatikkaa tule, uskokaa pois") jne alkaa vaikuttamaan siinä määrin tutulta, että tekisi mieleni antaa -Epex82-:lle eikun Kollille eikun Kantokoskelle jäähyä. Mutta en kuulu ylläpitoon, joten se mieliteostani.
"Sebastin", "Renne" ja mitä näitä on ollutkaan. Ko. nimimerkkien kirjoittelu alkaa aina näennäisen rauhallisesti, mutta sitten alkaa sättiminen, joka kohdistuu, yleensä, Antero Alkun henkilöön. Säälittävää, hyvä nimimerkki Kantokoski. Kerta toisena jälkeen sama laulu.
 
Kiinnitin tuon "Kantokosken" tämänaamuisen klo 7.28 viestin kohdalla huomiota samaan kuin Matkalainen ja vristo. Olisikohan ylläpidolla mahdollisuutta jotenkin varmistaa, että "Kantokosken" nimi on aito?
 
Mannerheimintiellä Töölönlahdenkadun ja Nordenskiöldinkadun liittymien välissä tarvitaan ainoastaan Helsinginkadun liittymä. Hämeentielle Hakaniemen ja Kurvin väliin ei yhtään liittymää, ainakaan sellaista, josta pääsisi kääntymään luvallisesti Hämeentielle.

Kasilinjan varrelle Kurvin ja Oopperan välille tarvitaan Flemari, Kaarlenkatu, Läntinen Brahenkatu, Sturenkatu ja Mäntymäentie. Muut liittymät voisi sulkea.

Näin on menetelty Tampereella pääbussireitin poikittaiskatujen suhteen jo 70-luvulla: rautatieaseman ja Sammon aukion risteysten välillä (n. 800 m) on ainoastaan yksi neljän suunnan risteys ja kaksi T-liittymää. Pääkadulla Hämeenkadullakin on 90-luvulla muutettu kolme risteystä T-risteyksiksi ja poistettu kaupungin keskipisteessä sijainnut risteys kokonaan.

Viidennen linjan/Haapanieniemenkadun risteys Hämeentiellä on sen verran merkittävä, että se varmaan täytyy säilyttää nykyisellään. Yksisuuntaiselle Kaikukujalle pääsee kääntymään vain Sörnäisten suunnasta tulijat. Näiden ei tarvitse ylittää ratikkakiskoja lainkaan. Yksisuuntaiseltä Ässänrinteeltä pääsee kääntymään vain Hakaniemen suuntaan, eikä tällöinkään tarvitse ylittää ratikkakiskoja. Ei tämäntyyppisistä risteyksistä ainakaan tarvitsisi tulla haittaa ratikoiden kululle. Tuossakin olisi yhdenlainen ratkaisu: rajoitetaan kulkua niin ettei autoilijat saa laillisesti ylittää ratikkakiskoja kuin muutamissa paikoissa Hämeentiellä, jolloin osa pienistä sivukaduista jakautuu käytännössä katsoen kahdeksi erilliseksi kadunpätkäksi ja toiselta pätkältä toiselle ei pääsisi ajamaan suoraan. Näin voisi tehdä vaikkapa Sakarinkadulle. Kaikukadulta ei muutenkaan voi ajaa minnekään suoraan, tulee vain talon seinä vastaan. Kaikukadulle pääsisi kääntymään vain Hakaniemen suunnasta tulijat ja Kaikukadulta pääsisi vain Sörnäisten suuntaan. Jos saisi vielä muokattua Hämeentietä niin, että saisi ratikkakiskojen molemmille puolille aidat niihin kohtiin, jossa ei ole luvallista ylittää Hämeentietä niin silloin monilla risteyksillä ei ole mitään vaikutusta ratikoiden kulkuun kunhan vain jalankulkijoiden takia ei anneta ratikoiden odottaa vaan päästetään jalankulkijoita kiskojen yli ainoastaan silloin, kun ratikoita ei tule.
 
Vaikka tässä tapauksessa on ihan turha puhua mediaaneista ja muista, jos saatavilla ei edes ole aineistoa, eli mitattuja matkanpituuksia Jokeri-linjalla. Ja senkin jälkeen tuohon ei kannata puuttua, ellei tilastollisella analyysillä saada mitään erityistä lisätietoa.

Minusta asia on päinvastoin. Mediaanin, kuten muidenkin aineistoa kuvaavien lukujen, tehtävä on tiivistää siitä aineistosta irti saatava informaatio. Minua nimenomaan eivät kiinnosta Jokerilla mitatut matkanpituudet, vaan juurikin vain se, minkämuotoinen aineisto se on. Siihen riittää minulle ainakin tässä keskustelussa mediaani, keskiarvo ja keskihajonta.
 
Takaisin
Ylös