Raide-Jokeri

Ja toisekseen - kyllä minä sen sanan tiedän, vaikkei se ole kuulunutkaan vastoin vastaajan väitettä lukion peruskurssiin, mutta kunhan koetan saada tänne foorumille tolkkua turhanmoisen latinan tms. viljelylle. Asiat on ilmaistavissa suomeksikin, kuten virkkeen muukin sisältö jo oli. Tulee jutustakin uskottavampi, kun se kirjoitetaan kieleltään yhteneväksi, eikä tietämättömyyttään sorruta viljelemään jollain kurssilla kuultuja erikoissanoja, jos on tarkoitus tehdä yleistajuista kirjoitelmaa.
Sen verran kuvittelen muistavani vielä lukiosta, että mediaani on käsitelty sielläkin. En tiedä, mistä lähtien. Mutta nähtävästi se tosiaan kuuluu jo peruskoulun oppimäärään 6.-9. luokille, pohjustus 5. luokalle. [Lähde: Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004, sivut 162 ja 165.] Samaan sarjaan kuuluvat myös sellaiset "erikoissanat" kuin algebra, geometria, diagrammi ja frekvenssi. Enemmän minusta haittaa uskottavuutta, jos väen vängällä täytyy kehittää kaikelle "suomalaisen kuuloinen" ilmaus. Varsinkin kun on vahvasti (erityisesti henkilön ikään sidonnainen) mielipidekysymys, mikä ilmaus on sellainen. Tämähän on käyty läpi toisessa viestiketjussa.
 
Viimeksi muokattu:
Ja toisekseen - kyllä minä sen sanan tiedän, vaikkei se ole kuulunutkaan vastoin vastaajan väitettä lukion peruskurssiin, mutta kunhan koetan saada tänne foorumille tolkkua turhanmoisen latinan tms. viljelylle.

Ja käytit itse sanaa "foorumi"? Mediaani ei todellakaan ole turhaa latinan viljelyä, koska se jälleen kerran on täsmällinen ilmaisu juuri tarkoitetulle asialle. Jos sanoisin, että Jokerin keskimmäisen matkan pituus on 5 km, kukaan ei ymmärtäisi, mitä tarkoitan.

Lyhenteessä km muuten k tarkoittaa kiloa. Se on kreikasta. Se lienee siis sallittua. Mutta kun millimetrissä milli on latinasta, samoin kuin senttimetrissä sentti, niin ovatko ne kiellettyjä ilmaisuja? Onneksi sana metrikin on sentään kreikasta. Muuten pitäisi keksiä kokonaan uusi sana. Vai pitäisikö joka tapauksessa puhua vaikka tuhannesosaperusmatkasta? Tai sitten ylös päin mentäessä tuhatkertaperusmatkasta? Tai miksi ylipäätään käyttää ranskalaista hapatusta, kun voisi puhua kyynäristä ja peninkulmista?
 
No niin, takaisin ketjuun. Jokerin keskimääräinen ja myöskin mediaanimatka on melkolailla sama. Iso osa ihmisistä käyttää Jokeria Huopalahden ja Oulunkylän rautatieasemien liityntäliikenteeseen. Ja suurin osa Jokerilla tehdyistä matkoista on lyhyitä, 3.5km luokkaa.

Jokerin on tosiaan syytä kulkea vähintään 25km/h, sillä se ei kuitenkaan liiku kantakaupungissa. Mutta jos nopeudet jäävät alle tuon, tarkoittaa se sitä että myös Jokeritasolla ratalinjojen pitää olla kokonaan täyseristettyjä muusta liikenteestä, kuten juna- ja metroradat, tai sitten kaivaa tunneliin.

Pikaratikan vieminen tunneliin kantakaupungissa - on aivan selvää ettei pikaraitiolinjastoa pääkaupunkiseudulle voi tehdä ilman Kamppi-Töölö-Meilahti-Pasila perustunnelia.

Noihin kustannuksiin, 210milj.eur. on melko varovainen ja alakanttiin laskettu. Jos sen tekisi hkl:n ja rakennusviraston ja staran henkilöstö - jotain luottoa tolle hinnalle voisi antaa, mutta kuitenkin varautua 20-30% kasvuun.

Mutta nyt kun urakat ulkoistetaan ja kilpailutetaan, täytyy varautua 40-50% hinnan kasvuun - siis loppuhintalapussa. Jos niin käy, olisi samalla rahalla kaivanut sen tunneliin ja keskininopeus olisi 50-60km/h luokkaa jopa.

Länsimetron kustannuksissa säästää kummasti kun napsii erilaisia ylimääräisiä töitä pois, esim. Koivusaaren motariliittymän rakentamatta jättäminen - säästö 40milj.eur. Koivusaareen tulee metroasema, Lauttasaaren liittymää voi käyttää jos ei metro kelpaa.
 
Jos sanoisin, että Jokerin keskimmäisen matkan pituus on 5 km, kukaan ei ymmärtäisi, mitä tarkoitan.

Jos sanoisit keskimääräinen matkan pituus 5 km niin joku voisi ymmärtää mitä tarkoitat. ;) Jos asiat voi selittää helposti niin miksi valita vaikein tapa?
 
Voi voi näitä katuratikka-unelmia.

Raitiolinja 8, joka on Helsingin nopein ja täsmällisin raitiolinja, niin raitiolinja 8:lla on 25 pysäkkiä, mutta se pysähtyy noin 50:ssä liikennevaloissa!

Voi voi. Voi voi näitä katuratikkaunelmia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mutta nyt kun urakat ulkoistetaan ja kilpailutetaan, täytyy varautua 40-50% hinnan kasvuun - siis loppuhintalapussa. Jos niin käy, olisi samalla rahalla kaivanut sen tunneliin ja keskininopeus olisi 50-60km/h luokkaa jopa.

Suurta kukkua. Raide-Jokerin selvityksessä mainitulla investointisummalla 212 miljoonaa on paperin mukaan tarkoitus saada 25 km rataa ja siihen 32 pysäkkiä. 50 % suurempi summa olisi 318 miljoonaa. Länsimetron webbisivuilla vuoden 2007 hintalappu on 714 miljoonaa, jolla saa tunnelirataa 14 km ja tunneliasemia 7 kpl. Nyttemmin arvioidut Länsimetron kustannukset ovat luemma yli 900 miljoonaa.

Raide-Jokeriin suunnitellulla pysäkkivälillä ei myöskään mitenkään voida päästä 50-60 km/h keskinopeuteen koko linjan pituudella. Pysäkkiväli on suunnitelmissa luokkaa 800 m, eli puolet metrosta, jonka senkään keskinopeus ei yllä 50 kilometriin tunnissa.

Länsimetron kustannuksissa säästää kummasti kun napsii erilaisia ylimääräisiä töitä pois, esim. Koivusaaren motariliittymän rakentamatta jättäminen - säästö 40milj.eur. Koivusaareen tulee metroasema, Lauttasaaren liittymää voi käyttää jos ei metro kelpaa.

Koivusaaren motariliittymää ei tietääkseni ole missään vaiheessa laskettu Länsimetron kustannukseksi, kuten ei mitään muutakaan mooottoritieliittymää.
 
Jos sanoisit keskimääräinen matkan pituus 5 km

Minulle ainakin jäi tässä täysin epäselväksi, viitattiinko keskiarvoon vai mediaaniin vai ehkä moodiin. Kysyin tyttöystävältänikin ja hänkin piti ilmausta epäeksaktina, mutta veikkasi sen tarkoittavan moodia, eli yleisimmän matkaluokan pituutta (jatkuvilla ilmiöillä ei toki ole moodia, mutta oletimme tähän nyt jonkinlaisen luokittelun esimerkiksi kilometriluokkiin).
 
No kun puhe oli siitä, kuinka keskimääräinen matka jää lyhyeksi, niin ei maksa vaivaa tehdä eroa, mitä keskimääräisyyden nimenomaista mittaa käyttää. Vasta jos esitettäisiin lukuarvoja, tulee tärkeäksi tehdä selväksi, mitä luku täsmälleen tarkoittaa. On parempi pysyä yleiskäsitteissä, ellei asia nimen omaan vaadi jonkin täsmällisemmän erikoiskäsitteen käyttöä.
 
Jos sanoisit keskimääräinen matkan pituus 5 km niin joku voisi ymmärtää mitä tarkoitat. ;) Jos asiat voi selittää helposti niin miksi valita vaikein tapa?

No koska se ei ole sama asia. Jos Jokerilla tehtäisiin 9 kilometrin pituista matkaa ja yksi 10 km matka, keskimääräinen matkan pituus olisi 1,9 km. Mutta mediaanimatka tasan kilometri.
 
Pikaratikan vieminen tunneliin kantakaupungissa - on aivan selvää ettei pikaraitiolinjastoa pääkaupunkiseudulle voi tehdä ilman Kamppi-Töölö-Meilahti-Pasila perustunnelia.

Voi tehdä pinnalle. Pysäkkiväli määrää keskinopeuden ja vuoroväli täyseristyksen tarpeen. Vuoroväliä voi säätää ylemmäs rakentamalla raiteet rinnakkaisille kaduille, verkoston siis. Pintarata on halpaa kuin saippua, näkeehän sen jo Raide-Jokerin 210 miljoonan hintalapusta.

Korttelikaupungissa tarve korttelikaupungin ohittavalle tunnelille on sitäpaitsi vähäinen. Tunneliin ei kannata rakentaa niin montaa asemaa, että pintaliikennettä ei tarvita. Asemat kun ovat kalliita ja riittävä määrä niitä hidastavat keskinopeutta niin paljon, että pintaliikenne on kilpailukykyistä. Paraskin tunneli tarvitsee siis tehokkaan pintaliikenteen, mutta tehokas pintaliikenne ei tunnelia.

Jos niin käy, olisi samalla rahalla kaivanut sen tunneliin ja keskininopeus olisi 50-60km/h luokkaa jopa.

Keskinopeus 50km/h, mutta millä hinnalla? Kaivetaanpas yläastefysiikkaa.

100km/h matkanopeudella ja 0.8m/s^2 kiihtyvyydellä asemien välillä menee vähintään n. 70 sekuntia. Pysäkkiä kohden annetaan vaikka 20 sekunnin odotus, jota vastaavasti ajetaan 20 sekuntia 100km/h. Tuossa 110 sekunnissa ollaan edetty siis 1520m.

Realistisemmin käytetään 70km/h matkanopeutta ja 30 sekunnin pysäkkiodotusta. Kiihdytyksiin menee yhteensä 50 sekuntia jonka aikana edetään 470m, joten yhteensä pysäkkiajan kanssa pitäisi keskinopeutta kiriä 21km/h:stä. Matkaa pitäisi taittaa 70km/h siis vähän alle 2 minuuttia, jotta saavutetaan 50km/h keskinopeus. Tässä yhteensä 2m45s edetään 2300m.

Tälläinen nopea poikittaisyhteys ei edes optimistisena mallina ole vertailukelpoinen nykyisen Jokerin kanssa, jossa pysäkkivälit ovat keskimäärin 700m. Ihan kiva, mutta ei vaihtoehto pinta-Jokerille. Pinta-Jokeri kuitenkin on vaihtehto tälläiselle tunnelille. Eli vaikka hinnat kasvaisivat maagisesti Bergenin tasolle esimerkiksi spontaanisti vuoristoituvan maaston takia, kannattaa silti tehdä se pinnalle missä mahdollista.
 
Minulle ainakin jäi tässä täysin epäselväksi, viitattiinko keskiarvoon vai mediaaniin vai ehkä moodiin.

Kyllä "keskimääräinen" minusta on nimenomaan keskiarvoon viittaava. Pääte "-määrä" kertoo minusta nimenomaan siitä, että kyseessä on määrän keskiarvo, ei yleisin määrä tai keskimmäinen määrä. "Arvo" on lähes sama kuin "määrä". Eli sitä, että määrä jaetaan tasan. Voi tästä olla toki eri mieltäkin, mutta minusta "keskimääräinen" on erittäin usein käytetty juuri keskiarvon tilalla.

"Keskimmäinen matka" oli tietysti minun päästäni heittämä suomennos, joka voisi olla ainoa järkevä vaihtoehto, joka kuvaisi juuri sitä, kun matkat asetetaan suuruusjärjestykseen ja valitaan niistä keskimmäinen.

Kysyin tyttöystävältänikin ja hänkin piti ilmausta epäeksaktina, mutta veikkasi sen tarkoittavan moodia, eli yleisimmän matkaluokan pituutta (jatkuvilla ilmiöillä ei toki ole moodia, mutta oletimme tähän nyt jonkinlaisen luokittelun esimerkiksi kilometriluokkiin).

Minusta silloin ehdottomasti puhuttaisiin yleisimmästä matkasta, ei keskimääräisestä.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:49 ----------

No kun puhe oli siitä, kuinka keskimääräinen matka jää lyhyeksi, niin ei maksa vaivaa tehdä eroa, mitä keskimääräisyyden nimenomaista mittaa käyttää.

Minusta mediaanin käyttö on tässä erittäin pätevää, koska se korostaa sitä, että lyhyitä matkoja on Jokerilla määrällisesti paljon. Ja alkuperäisessä kontekstissa petterin olisi vaikea ollut korvata ilmaisua "mediaanimatka on 5 km" millään muulla. Retorinen tilanne vaati siinä mielestäni juuri tuollaista suureen ja sen arvon mainintaa. Olisi ollut paljon vähemmän vakuuttavaa sanoa, että "Jokerilla tehdään paljon lyhyitä matkoja".

Anteeksi, viestinnän analyysityön kirjoittelu vie minua vähän tekstien metatasolle tänään. :)
 
Keskimääräinen tosiaan minusta vastaa sanaa keskiarvo. Eli jos tehdään matkoja jotka ovat 5-10km niin keskimääräinen matka on minusta sitten 7,5km.

Selitätkö tuon termin mediaani että mikä on esim. tuon 5-10km matkojen mediaani? Olen sitten viisaampi kuin eilen. :lol: Ja miten se lasketaan?
 
Takaisin
Ylös