Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Juu, ovat, mutta Raidejokeri ei ole tavanomainen Keski-Euroopan kaupungin länsieurooppalainen rakentamisprojekti, jossa rahoitus ja kokonaisprojekti määritellään samalla tavalla kuin siellä etelässä. Jospa me laskisimme täällä myös metroprojektit samaan tapaan kuin etelässä, Espoon metron hinta olisi lähempänä kahta kuin yhtä miljardia ja Kehärata olisi reippaasti toisella miljardilla. Et kuitenkaan ole koskaan valittanut siitä, miten nämä on laskettu törkeästi alakanttiin.Nuo ovat hyvin tavanomaisia Länsi-Eurooppalaisia pikaraitioteiden rakentamisprojekteja. Raide-Jokeri ei ole niin paljon helpompi, että reilut 8 milliä kilometri millään riittäisi kaikkiin Jokerin vaatimiin töihin.
Kuten mitä?Raide-jokerille esitetystä kustannusarviosta myös puuttuu paljon kustannuksia...
Tässä olen samaa mieltä kanssasi, on arvioitu pahasti alakanttiin. Kun bussikin ajaa nykyisin autojen seassa 30 km/h linjanopeudella, eristetylle raitiotielle 24 km/h on törkeätä päättäjien harhauttamista.Olisi kuitenkin hyvin toivottavaa, että Raide-Jokeri pystyisi yleissuunnitelman mukaiseen 24 km/h linjanopeuteen hyvällä luotettavuustasolla.
En malta hillitä itseäni, edes näin joulun alla:Minusta on aika lailla epäilyttävää markkinoida Raide-Jokeria 210 miljoonan hankkeena, jos siihen lisäksi liittyy muita katu- tie- ja rakennustöitä, kalustoa ja varikoita sadoilla miljoonilla ja varsinaisen ratarakennuksenkin kustannukset pompsahtaa.
Minusta on aika lailla epäilyttävää markkinoida länsimetroa 452 miljoonan tai edes 960 miljoonan hankkeena, jos siihen lisäksi liittyy muita katu- tie- ja rakennustöitä, automaattiajo, kalustoa ja varikoita sadoilla miljoonilla ja varsinaisen ratarakennuksenkin kustannukset pompsahtaa.
Antero