- Liittynyt
- 4 Marraskuu 2008
- Viestit
- 420
Vs: Bussi-Jokeri
Voin vahvistaa Anteron sanoman, mitä tulee saksalaisen konsultin laskutapaan. HKL:n puheenjohtajana nimittäin mailasin laskelmat tehneelle Nils Jänigille ja kysyin asiaa. Referenssinä on toiminut standardi Varibahn, jossa 2/3 teleistä on motorisoituja ja jonka kiihtyvyys on selvästi heikompi kuin esimerkiksi Articin.
Laskelmissa on käytetty seuraavia kiihtyvyysarvoja (tai siis varmasti tarkemmalla välillä, mutta tästä näkee tason)
Speed average acceleration
[km/h] [m/s2]
0
10 1,30
20 1,25
30 0,75
40 0,51
50 0,38
60 0,29
70 0,07
Tuosta näkee, että 30km/h nopeudesta ylöspäin moottoriteho alkaa rajata kiihtyvyyttä ja 40km/h kohdalla se on jo melko heikkoa.
Anteron laskelmiin tarkoista nopeushyödyistä en osaa ottaa kantaa, koska oma kompetenssini ei riitä arvioimaan käsipelillä tai excelillä koko reittiä läpi vaihtuvien kiihtyvyyksien kanssa (tai ehkä jos sen mallintaisi ensin kokonaan...). Nils oli melko varovainen sen suhteen, että kalustomuutos toisi merkittävää hyötyä, vaan suositti ennemmin turhien (liikennevalo)pysähdysten vähentämistä. Mikä toki varmasti onkin ensisijainen keino. Mutta kyllä laskelman korjaaminen käyttämään vaikkapa Articceja varmasti muuttaa keskinopeutta.
Tässä on aikamoista selittelyn makua. Minusta paljon salaliittoteorioita uskottavampi selitys on [...]
Voin vahvistaa Anteron sanoman, mitä tulee saksalaisen konsultin laskutapaan. HKL:n puheenjohtajana nimittäin mailasin laskelmat tehneelle Nils Jänigille ja kysyin asiaa. Referenssinä on toiminut standardi Varibahn, jossa 2/3 teleistä on motorisoituja ja jonka kiihtyvyys on selvästi heikompi kuin esimerkiksi Articin.
Laskelmissa on käytetty seuraavia kiihtyvyysarvoja (tai siis varmasti tarkemmalla välillä, mutta tästä näkee tason)
Speed average acceleration
[km/h] [m/s2]
0
10 1,30
20 1,25
30 0,75
40 0,51
50 0,38
60 0,29
70 0,07
Tuosta näkee, että 30km/h nopeudesta ylöspäin moottoriteho alkaa rajata kiihtyvyyttä ja 40km/h kohdalla se on jo melko heikkoa.
Anteron laskelmiin tarkoista nopeushyödyistä en osaa ottaa kantaa, koska oma kompetenssini ei riitä arvioimaan käsipelillä tai excelillä koko reittiä läpi vaihtuvien kiihtyvyyksien kanssa (tai ehkä jos sen mallintaisi ensin kokonaan...). Nils oli melko varovainen sen suhteen, että kalustomuutos toisi merkittävää hyötyä, vaan suositti ennemmin turhien (liikennevalo)pysähdysten vähentämistä. Mikä toki varmasti onkin ensisijainen keino. Mutta kyllä laskelman korjaaminen käyttämään vaikkapa Articceja varmasti muuttaa keskinopeutta.