Pääkaupunkiseudun väestönkasvu oli viime vuonna luokkaa 1,5 %. Kehän liikennemäärät ovat tuon jutun mukaan 6 % vuosikasvuvauhdissa, tunnelin valmistumisen jälkeen. Tunneli maksoi luemma 120 miljoonaa. Kehän ruuhkat varmaan saatais kukaties ehkä hoidettua pois, jos siihen laitettais rahaa vielä Raide-Jokerin hinnan verran.
Poikittaisliikenteen ruuhkien poistaminen tiekapasiteettia lisäämällä on kyllä kallista ja koko ajan kallistuu. Poikittaisliikenteen reiteistä osa on vaihtoehtoisia, joten liikenne siirtyy aina sinne missä on enemmän tilaa. Viime aikoina Kehä I:n kapasiteetti on kasvanut Mestarintunnelin ja Turunväylän liittymän ansiosta, joten liikenteen kasvu suuntautunut Kehä I:lle. Vaikuttaa toki myös että länteen rakennetaan enemmän kuin muualle, joten sekin lisää poikittaisliikennettä.
Mitä kustannuksiin tulee, ravistettuna hihasta jos autoilun poikittaisliikenteen kapasiteettia halutaan lisää Turunväylän ja Hämeenlinnan väylän välille vähän laajemmin kuin Kehä I:llä halutaan nyt lisää 10 %, kapasiteettilisäykselle tulee hintaa 200-500 miljoonaa ja lisäkapasiteetin marginaalikustannus on koko ajan nousussa.
Tuon välin autoruuhkien keventämiseen on tällä hetkellä pari isompaa mahdollista hanketta. Turunväylän ja Hakamäentien yhdistävä tunneli ja saman alueen liittymäratkaisut, jotka lisäävät Turunväylän ja Hämeenlinnanväylän välistä poikittaisliikenteen kapasiteettia ehkä 15% ja Kehä II, jonka vaikutus olisi myös ehkä 15-20 % (nykytasosta).
Kehä I:llä toki varmaan rakennetaan seuraavaksi uusia kaistoja Mestarintunnelin ja Vihdintien välille, mutta se ei lisää Kehä I:n kapasiteettia kuin muutaman prosentin, vaan enemmänkin siirtää ruuhkaa pois Mestarintunnelista.
Kun autoväylien parantaminen on koko ajan kalliimpaa, autoliikenteen väyläinvestointien ja joukkoliikenteen väyläinvestointien suhdetta on syytä jatkossa tarkastella laajemmin.
Toki lähivuosina on valmistumassa poikittaisjoukkoliikenteen suur-investointi eli Länsimetro, joka tuo todella merkittävän parannuksen poikittaisjoukkoliikenteeseen yhdistäessään lännen suurimmat työpaikka-alueet muuhun nopeaan raideliikenneverkkoon. Pisara vielä parantaisi lisää keskustan kautta kulkevia yhteyksiä helpommalla vaihtoja.
Raide-Jokeri on hyvä hanke siinä, että se täydentää hyvin nopean raideliikenteen verkkoa luomalla "keski-nopean" yhteyden eri säteittäisyhteyksien välille, on ikävää, ettei Raide-Jokeri näytä nyt olevan myötätuulessa.