Katupöly, hiekoitushiekka ja sen poistaminen kaduilta on merkittävä tekijä, joka on huomioitava. Helsingissä myös lunta tulee ajoittain paljon eikä se useinkaan sula nopeasti, vaan se pitää kuljettaa pois.
Selvennettäköön nyt ensiksi, että tarkoitan tässä keskustelussa "sepeliradalla" ensisijaisesti
tämänlaista rataa, jota Helsingissä voisi olla ainakin Paciuksenkadulla, Mannerheimintien pohjoisosissa, Veturitiellä, Pasilankadulla, Mäkelänkadulla, Hämeentiellä ja Kustaa Vaasantiellä.
Kysyn sinulta edelleen samaa kuin
aiemmassa viestissäni:
Tuota, mitä ongelmaa lumen poistamisessa avoradalta on? Sen kun auraa sivuun sen mitä nousee kiskonharjan yläpuolelle. Loput 20 cm (kiskon korkeus) voi jättää siihen. Katupölyn taas voi
avonaiselta kiintoraiteelta ja
nurmiradalta poistaa imuautolla sikäli kun se on edes välttämätöntä ja
sepeliradalta sitä ei edes tarvitse poistaa, koska se jää sepelin sekaan. Sitäpaitsi hiekoitushiekkaa ei edes pitäisi kulkeutua tuollaisilla rataosuuksille, kun ei siellä kulje kumipyöräliikennettä.
Suurimmassa osassa Keski-Eurooppaa ei ole samanlaista joinain vuosina hyvinkin ankaraa talvi-ilmastoa kuin Helsingissä. Rajummat lumisateet ovat Keski-Euroopassa usein lumimyrskyjä ihan nolla-asteen pinnassa. Usein jo myrskyn aikana ilma menee plussalle ja lumi alkaa sulaa pois. Varsinaisella pakkasilmalla ei siellä paljon lunta sada, kuten ei Suomessakaan kovilla pakkasilla. Paksu lumi ei Keski-Eurooppassa siis helposti pysy maassa viikko- tai kuukausitolkulla eikä sula ja jäädy jatkuvasti.
Mihin se lumen paksuus sitten vaikuttaa? Paitsi siihen että kun sitä on kertynyt tiettyä määrää enempää, niin se pitää kuljettaa pois? Pakkaskaudella se lumi toimii lähinnä eristeenä, joka vähentää roudan syvyyttä. Toki keväällä tai pidempään jatkuvalla suojakaudella paksummasta lumikerroksesta riittää pidempään sulamisvesiä, joka sitten öisin saatta jäätyä. Mutta tämän ei pitäisi muuttaa perusasetelmaa, eli jos ratarakenne kestää sulamis-jäätymis -ilmiöitä, niin se myös kestää sitä, tapahtui se Hampurissa, Bergenissä, Tukholmassa tai Helsingissä. Tai Tampereella.
Kun Helsingissä pakkanen ei ole keskitalvella poikkeus, vaan sääntö, joten Helsingissä lunta sataa talvella myös aika paljon myös silloin ilman lämpötila on pysyvästi pakkasella.
Mihin tämä vaikuttaa? Ja miksi tämä olisi oleellista?
Tässä muuten video Bergenin raitioradasta.
http://www.youtube.com/watch?v=2KM9csmpYtA
Bergenissä pölkkyrataa käytetään kohdissa, jotka on aidattu tai muuten selvästi eristetty katutilasta ja joissa on paljon tilaa. Ahtaammissa paikoissa käytetään katuun upotettua rataa.
Videota kun katsoo, niin näyttää että Bergenissä on ihan kohtuullisesti rakennettu sepelirataa. Parissa kohtaa tosin ouddosti ei, mm. aikavälillä 0:55-1:03 on sellainen kohta, jonka olisin itse rakentanut nurmi- tai sepeliratana. Nurmiradan vähäisyys Bybanenilla on oikeastaan oudompaa. Muuten tuota Bybanenille tunnusomaista vaaleanruskeaa asfalttia(?) näyttää katuympäristöä katselemalla käytetyn lähinnä siellä, missä on haluttu sallia vapaa radan ylitys kävellen tai pyörällä.