Niin. Heitän lonkalta, että kiskopyörin varustettu auraustraktori maksaa 100 000 euroa enemmän kuin tavallinen (hintaero todennäköisesti huomattavasti vähemmän, mutta pistetään nyt varmuudeksi reilusti). 30 km linjalla se tarkoittaa, että kilometrikustannuksen pitää olla vain 3300 euroa halvempi, että säästö tuo yhden kiskopyörätraktorin hinnan takaisin. Jos niitä tarvitaan peräti kymmenen, riittää silti 33 000 euron säästö. Ja nyt siis puhutaan radasta, jonka kilometrikustannus on joka tapauksessa ainakin 1 000 000 euroa (siis pelkän radan, koska radanrakennuksen kustannuksesta tässä puhutaan). Ja nyt puhuin vain rakennuskustannuksesta, en radan muun huollon säästöistä vielä ollenkaan.
Tämä on hyvä esimerkki suhteellisuudentajun merkityksestä. Vaikka luvut ovat vähän mitä sattuu, niin niistä näkee, että näillä asioilla on yhdestä kahteen nollaan eroa. Eli ei ole kovin suurta järkeä nostaa radanrakentamisen hintaa esim. puolella miljoonalla per kilometri, jotta säästettäisiin 0,1 miljoonaa konehankinnoissa.
Sepeliradan tai avoradan osalta muuten voi todeta, että sitä on tässä maassa noin 6000 km., josta suuri osa paljon vaikeammissa talviolosuhteissa kuin Helsinki tai Jokeri. Jos sen talvikunnossapito olisi niin mahdotonta kun tässä on väitetty, niin minkähän vuoksi siitä ei ole tehty asfaltoitua urakiskorataa, jota aurataan TVH:n kuorma-autoilla. Ja miksi metrorataa ei ole tehty asfaltoiduksi, jos avorata kerran ei kestä talvea ja routaa.
Göteborgissa on selvitetty avo- ja päällystetyn sekakaistaradan kustannuksia. Sekä rakentaminen että ylläpito on roimasti kalliimpia päällystetyllä radalla. Siinä lienee syy siihen, miksi Göteborgissa on paljon avorataa. Ja sitä kannattaa olla lyhyitäkin pätkiä päällystettyjen osuuksien välissä. Se ei johdu lumenpoistosta, vaan siitä, että lyhyeltäkin pätkältä jäävät päällystetyn radan ylläpidon lisäkulut pois. Harjavaunu hoitelee sitten lumen joka tapauksessa.
Vielä voi todeta, että helsinkiläinen käytäntö, jossa raitiotierata tehdään 3,5 metriä leveiden kauhakuormaajien sekä kuorma-autojen ja bussien ajettavaksi, vie kaikkein eniten tilaa leveyssuunnassa. 2,4 metriä leveä raitiovaunu tarvitsee vain 2,4 metriä leveän uran, vaikka hanki olisi metrin korkuinen. Siinä on lumitilaa metri enemmän kuin 3,5 metrin leveydeltä aurattavalla ajonevuokaistalla.
Antero