Raide-Jokeri

Onko siis minuuttikaupalla etuajassa ajaminen ja siitä seuraava epäluotettavuus ja vaihtoyhteyksien pettäminen mielestäsi parempaa joukkoliikennettä, kuin aikataulujen noudattaminen?


Se on pienempi paha, koska kun kyydissä on 100 matkustajaa , jotka voisi viedä samantien. Nyt auto seisoo tyhjäkäynnillä ja odottaa välitasauspysäkin lähtöaikaa. Käytän joskus yli 10 joukkoliikennevälinettä päivässä ja näen molempien menetelmien haittapuolet ja eduta. Kyllä minulle joukkoliikenteen käyttäjänä riittää, että bussi lähtee päätepysäkiltä tiettyyn aikaan ja vie sen jälkeen matkustat perille.

Nyt esim. useasti 39 odottaa Talissa kuskia, joka tulee vaihtoon, sitten uusi kuski ajaa Pajamäen risteyksen pysäkille ja odotetaan taas että tasauslähtöaika täyttyy. Kyydissä on 50 - 70, joita voisi palvella. Nyt palvellaan niitä 5 matkustajaa, jotka menevät Malminkartanontieltä Myyrmäkeen.
 
Arvoisa Hyvä Toveri JLF-kirjoittaja Albert:
Sillä kyllä ainaski meidzin kaltaista Rööperissä, Puotilassa etc. kasvanutta pulibläägäistä Stadin kundia nappaa tosi dorkasti skupoliin, kun tollasia typeriä pikkuskidien ”munhelsinki/sunespoo”-trolleja heitellään esteiksi meille kaikille yhteisten hyvien ja todella tarpeellisten joukkoliikenteen kehityshankkeiden etenemiselle.
No Stadin kundi unohti sopivasti? erään myöhemmän viestini pois. Henkilökohtaisuuksiin meneminen on mielestäni aika fittiä. Keitä hän lienee pikkuskideillä meinaa?
Itse en enempää tuhlaa tällä forumilla tilaa tuollaisen skeidan takia.
 
Se on pienempi paha, koska kun kyydissä on 100 matkustajaa , jotka voisi viedä samantien. Nyt auto seisoo tyhjäkäynnillä ja odottaa välitasauspysäkin lähtöaikaa. Käytän joskus yli 10 joukkoliikennevälinettä päivässä ja näen molempien menetelmien haittapuolet ja eduta. Kyllä minulle joukkoliikenteen käyttäjänä riittää, että bussi lähtee päätepysäkiltä tiettyyn aikaan ja vie sen jälkeen matkustat perille.

Kiinnittäisitkö asiaan huomiota yhtä paljon, jos bussit seisoisivat jokaisella välipysäkeilläkin, sanotaan vaikka 15 sekuntia, hetken? Ajantasauspysäkeille saavuttaisiin siten vain hetkeä ennen lähtöaikaa eikä siellä seisominen olisi juurikaan pitempi aika kuin muilla pysäkeillä.
 
Mä olen noista välipisteajoista vähän ristiriitaista mieltä.

Jos vuoroväli on pitkä ja varsinkin jos välipisteessä on konkreettinen syy tasata aikaa (odotetaan vaikka lähijunan vaihtomatkustajia eli synkatut aikataulut) niin silloin tuo on hyvä juttu.

Mutta jos vuoroväli on niin tiheä, etteivät matkustajat pahemmin aikataulua katso, niin silloin ei tarvita välipisteodottelujakaan – ne ovat vain kiusantekoa kyydissä oleville. Välipisteaikoja voi tietysti olla, ja pitääkin olla, mutta aikataulut tulisi kuitenkin suunnitella sillä tavoin, että normaalitilanteessa siinä välipisteellä ollaan minuutin verran myöhässä, jolloin odotteluja ei tule, ja parhaassakin tapauksessa se odottelu jää sitten hyvin lyhyeksi. Jos odotusaikaa on useampi minuutti ja tämä vielä usealla välipisteellä, silloin on aikataulusuunnittelija tehnyt työnsä huonosti tai kuljettaja rallikuski.
 
Ymmärtääkseni HSL:llä on erilaisia tavoitteita eri väliaikapysäkeillä. Joillakin väliaikapysäkeillä halutaan taata onnistunut vaihtoyhteys. Varsinkin pitkillä linjoilla tavoite lienee se, että matkustaja tietää tarkemmin, milloin bussi tulee väliaikapysäkin jälkeisille pysäkeille, jolloin matkustajan kokonaismatka-aika lyhenee. Joissakin tapauksissa on linjaryhmiä joilla on pitkä yhteinen reittiosuus. Tällöin väliaikapysäkillä voidaan säätää sitä, että nämä eri linjojen bussit ajavat yhteisellä osuudella tasaisemmin vuorovälein, eivätkä kaikki samassa jonossa. Oma näkemykseni on se, että riittävällä määrällä väliaikapysäkkejä saadaan kuljettajien korvien välistä pois aikataulupaine. Kuljettaja tietää etukäteen, että hän ehtii seuraavalle väliaikapysäkille hyvin rauhallisesti ajamalla. Jos jollakin välillä kuluu aikaa poikkeuksellisen paljon, niin kuljettaja edelleen tietää, että seuraavalla välillä aikataulun saa helposti kiinni. Tämä näyttää toimivan hyvin esim. Kööpenhaminassa ja sen ympäristössä. Jos väliaikapysäkillä joutuu odottamaan uutta lähtöaikaa enemmän kuin 1-2 minuuttia, niin syy on joko kuljettajan ajotavassa tai aikataulusuunnittelijan väärin mitoittamasta ajoajasta. Liian kireät ajoajat taas eivät poista sitä aikataulupainetta kuljettajien korvien välistä, joka vaikuttaa liian paljon erilaisiin asiakaspalvelutilanteisiin. Väliaikapysäkkejä käyttämällä on tietysti kuljettajan kannalta se huono puoli, että työaika voi täyttyä ½ kierrosta aiemmin kuin nyt. Ei pääsekään työpäivän aikana ajamaan yhtäpaljon kilometrejä kuin aiemmin :icon_frown:
 
Kiinnittäisitkö asiaan huomiota yhtä paljon, jos bussit seisoisivat jokaisella välipysäkeilläkin, sanotaan vaikka 15 sekuntia, hetken? Ajantasauspysäkeille saavuttaisiin siten vain hetkeä ennen lähtöaikaa eikä siellä seisominen olisi juurikaan pitempi aika kuin muilla pysäkeillä.

Tarkastelin ajantasauksen tarvetta kokonaisuudessaan. Talin siirtolapuutarhan pysäkillä istuu tyyhjäkäyntisessä diesel-autossa 50 matkustajaa, jotka ovat menossa 90 %sesti Konalantien pysäkeille : Vähäntuvantielle, Kokkokallioon ja esim Tähkätielle. Siirtolapuutarhan pysäkiltä siihen on muutama pysäkinväli. Mitä itua sitä bussikuormaa on mulittaa?

Konalantieltä ja Malminkartanontieltä jatkaa Myyrmäkeen useasti 5 matkustajaa tai alle. Minä tarkoitan sitä että palvellaan suurempaa matkustajamäärää ja viedää ne matkustajat viivytyksettä perille.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:24 ----------

Mä olen noista välipisteajoista vähän ristiriitaista mieltä.

Jos vuoroväli on pitkä ja varsinkin jos välipisteessä on konkreettinen syy tasata aikaa (odotetaan vaikka lähijunan vaihtomatkustajia eli synkatut aikataulut) niin silloin tuo on hyvä juttu.

Mutta jos vuoroväli on niin tiheä, etteivät matkustajat pahemmin aikataulua katso, niin silloin ei tarvita välipisteodottelujakaan – ne ovat vain kiusantekoa kyydissä oleville. ..........

Esimerkkilinjassani 39, jota väitän jonkun verran tuntevani tasauspysäykki on vähän matkan päässä siitä , mihin suurin osa linja matkustajista menee.

Tai jos olen väärässä. Kertokaa jäikö Talin siirtolapuutarhapysäkin tasaus pois, kun linja lyhennettiin Myyrmäkeen.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:24 ----------

On siellä edelleen kaksi tasauspysäkkiä. Ensin on vajaan puolen tunnin suunniteltu ajo siirtolapuutarhan pysäkille ja sitten 12 minuutin ajo toiselle tasauspysäkille Malminkartanoon. Paremmin maallikko ymmärtäisi, jos ensimmäinen tasauspysäkki olisi Paciuksenkadulla.
 
Ei kai hiljaisessa iltaliikenteessä tarvitsisi moista bussiliikenteen epävarmuuden tasoitusta tehdä.

Päinvastoin; kun hiljaisessa iltaliikenteessä vuoroväli on erittäin harva, on entistä tärkeämpää, etteivät bussit mene etuajassa. Ei ole kovin kivaa, jos vaikka Viikistä Itäkeskukseen pitää Jokeria mennä odottamaan vartti etukäteen varmuuden vuoksi. Toki voi olla, että odotusaikoja voisi lyhentää, jos joka bussin pitää aina odottaa, mutta se on aivan eri asia kuin odotusaikojen tarpeellisuus yleensä.
 
Päinvastoin; kun hiljaisessa iltaliikenteessä vuoroväli on erittäin harva, on entistä tärkeämpää, etteivät bussit mene etuajassa.
Olen kokemuksesta täsmälleen samaa mieltä! Tämä on erittäin tärkeää vakimatkustajille, joita myös iltamyöhään on. Huvimatkustajat tietenkin kokevat asian toisin.
 
Leppävaaran ja Huopalahden rautatieasemien Jokeripysäkeillä seistiin aivan järkyttävän pitkät minuutit "ajantasausta". Ei kai hiljaisessa iltaliikenteessä tarvitsisi moista bussiliikenteen epävarmuuden tasoitusta tehdä. Olisimme selkeästi ehtineet Oulunkylässä jo edelliseen N:ään, jos auto olisi saanut ajella muun jo hiljentyneen liikennevirran tahdissa, mutta Jokeribussilla lienee samat ruuhkavakioaikataulut aina käytössä?.

Juu tätä tuli muutama vuosi sitten todistettua enemmän kuin tarpeeksi. Yleensä jo kuuden aikaan jäätiin Oulunkylän ostarin pysäkille odottelemaan tasausaikaa, joka kai olisi siis ollut asemalla - tämä kai siksi ettei tule sakkoa siitä, että ajantasauspysäkille tullaan etuajassa? Ostarin pysäkiltä näkee suoraan asemalle, ja usein edellinen juna meni siinä istuessa.
 
Tuolla näkyy olevan sellainen ongelma, että aikataulusuunnittelu ei tiedä, millaisia ajoajat illalla todellisuudessa ovat. Huono juttu, jos tuo on jatkuvaa.
 
Tuolla näkyy olevan sellainen ongelma, että aikataulusuunnittelu ei tiedä, millaisia ajoajat illalla todellisuudessa ovat. Huono juttu, jos tuo on jatkuvaa.
Onhan niissä busseissa kallis laite, joka näyttää, paljonko on poikkeama aikataulusta. Tosin se laite on useissa busseissa sijoitettu siten, ettei liene tarkoituskaan, että kuljettaja välittää siitä tuon taivaallista. Kuitenkin sen laitteen kanssa voi säätää kaasujalkaa ja tasata aikaa vaikka jokaisella pysäkkivälillä. Siten ei kellekään matkustajalle tule paha mieli siitä, että ajetaan etuajassa seisomaan ajantasauspysäkille.

Ehkä joku osaa kertoa, miksi bussit eivät noudata aikataulua, vaikka siihen on olemassa apuväline. Muualla Euroopassa, jossa joukkoliikenne on BEST-tutkimuksen perusteella hoidettu huonommin kuin täällä, tällaisia laitteita käytetään ja bussitkin pysyvät aikataulussaan.

Antero
 
Antero, tiedätkö millaisia mainitsemiasi laitteita tai muita järjestelyitä muualla Euroopassa käytetään bussiliikenteessä mahdollisimman tasaisen vuorovälin saamiseksi ja siten luotettavuuden parantamiseksi?

Ainakin Tukholmassa ja Göteborgissa bussit tasaavat aikaa samaan tapaan kuin nyt HSL-alueella. Noissa kaupungissa nämä tasauspysäkit sijaitsevat yleensä vaihtoyhteyspysäkeillä ja terminaaleissa, ei jossain merkityksettömällä pysäkillä. Minun mielestäni meilläkin tulisi kehittää asioita enemmän tähän suuntaan.

Kyllä mä näen, että hidastelu ja ajantasaaminen jokaisella pysäkillä vain ärsyttäisi bussimatkustajia. Raideliikenteessä se on jotenkin luontevampaa (siis, että pysähdytään joka asemalla ja lähdetään liikkeelle vasta kuin opastin tms. antaa luvan), mutta bussin asiakkaille ei välttämättä mene jakeluun, että "miksi nyt ajetaan alle kolmeakymppiä ja seisotaan joka pysäkillä pitkään".
 
Viimeksi muokattu:
Minä tarkoitan sitä että palvellaan suurempaa matkustajamäärää ja viedää ne matkustajat viivytyksettä perille.

Ihan yleisesti vain mainitsen, että aikaisemmin Espoossa asuneena, tuntui turhauttavalta mennä n. 20 minuuttia aikataulua aikaisemmin pysäkille, koska käytin yölinjaa työmatkoihini viikonloppuisin. Useinmiten tällä tavalla varmistin töihinpääsyni, jotta kansa saisi murua mahaan, mutta en koskaan ajatellut, että kännisten nopea kotiinvienti olisi ollut prioriteetti.

Sillointällöin auto ajoi vieläkin nopeammin reittinsä ja jouduin ottamaan seuraavan aamuvuoron, jolla myöhästyin töistä. Tai vaihtoehtosesti ei ollut mitenkään epätavallista, että kuljettaja "unohti" kyseisen lähiön (itsekin baarista tulleena käskettiin poistumaan ennen omaa pysäkkiä) ja jatkoi motaria nopeasti Helsinkiin.
 
Tässä 39:n tapauksessa bussissa istuu Talin siirtolapuutarhan pysäkillä bussillinen matkustajia menossa 90 %sesti KOnalantien eri pysäkeille 5 minuutin päähän Talista.

Muutama matkustaja tulee kyytiin Konalantieltä sekä Malminkartanontieltä ja jatkaa Myyrmäkeen. Mielestäni viedään täysi kuorma perille ensisijaisesti , koska heitä on monesti 20- 40.

12 minuutin välein suunnitellut tasauspysäkit Talissa sekä Malminkartanontiellä palvelevat niitä, jotka hyppää kyytiin Konalassa, mutta heitä on yleensä 5 ja monesti alle.
 
Tässä 39:n tapauksessa bussissa istuu Talin siirtolapuutarhan pysäkillä bussillinen matkustajia menossa 90 %sesti KOnalantien eri pysäkeille 5 minuutin päähän Talista.

Mitä hyötyä heillekään on nopeammin perillepääsystä, jos se bussi kuitenkin vain joskus pääsee nopeasti perille, joskus ei? Aina matkustajan pitää kuitenkin varautua siihen, että on tälläkin kertaa hitaammin perillä, niin yhtä hyvin voidaan sitten olla aina vähän hitaammin perillä.
 
Takaisin
Ylös