Raide-Jokeri

Tai viedään vielä pidemmälle. Kun kerran yleisesti puhutaan linjasivusta, niin eikö se voisi oikeastikin olla sivun mittainen luettelo kaikista yhden lähdön pysäkeistä järjestyksessä, ja jokaisella pysäkille on ohjeaika jota enne ko. pysäkkiä ei saa ohittaa?

Tällöin pitäisi joko välipisteaikojen olla niin tiukat että bussi on aina vähän myöhässä niistä tai sitten bussi joutuisi pysähtymään tasaamaan aikaa vaikka matkustajia ei olisi nousemassa kyytiin tai poistumassa kyydistä. Lähijunilla ajantasaus on helppoa joka pysäkillä koska ne kuitenkin pysähtyvät joka pysäkillä. Ajan tasaaminen hidastamalla vauhtia on mahdollista vain osalla katuverkkoa.

Sen lisäksi kannatan ajantasausta vain vuorovälin ollessa yli 10 minuuttia. Ratikoiden ajantasaus on matkustajien kiusaamista. Kerran linjalla 10 ollessa kuljettaja joka ajoi hidastamatta vaihteisiin ja muutenkin vauhdikkaasti (kiskojarru oli käytössä melkein joka pysähdyksessä), matka sujui 6 min aikatauluun merkittyä nopeammin Pikku-Huopalahteen.

---------- Viestit yhdistetty klo 1:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:01 ----------

Miksei tasan Myllärintien ja Roihupellon väliin ole harkittukaan raitiotiepysäkkiä? [---] Pysäkkiä tarvitaan, sillä nykyiset tämän pysäkin alueella työskentelevät ja asuvat joutuvat kävelemään tällä hetkellä keskimäärin n. 700-1000 m lähimmälle Jokeripysäkille.

---------- Viesti lisätty kello 15:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:41 ----------

Aa, en tunne aluetta ja suunnitelmia ollenkaan. Suunnitelmassa näköjään mainitaan se: "Myllypuroon rakentuu tällä hetkellä tiivis ja matala puukaupunginosa, joka mahdollistaa asumisen noin 2000 asukkaalle." Hassua ettei karttaan ole piirretty.

---------- Viesti lisätty kello 15:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:48 ----------

Seuraavasta liitteestä näköjään löytyi myös: "Jo pelkästään Myllypuron puukaupungin rakentuminen asettaa pysäkin nykyisen sijainnin kyseenalaiseksi." Ennustaisin siis, että lisäpysäkin sijaan tuo Myllärintien pysäkki siirtyy itään. Siilitien talot kyllä jäävät silloin vähän syrjään, mutta Siilitietä täytynee jatkossakin palvella 79:llä. Saavutettavuutta voinee myös vähän parantaa paremmilla väylillä.

No, nyt puukaupunki alkaa olla valmis mutta Jokerille on edelleen kävelymatkaa 700 metriä Viilarintien ja Kauppamyllytien risteyksestä, eli puutaloilta pahimmillaan 1,2 kilometriä. Parhaimmat pysäkkien sijainnit olisivat Viilarintien ja Kauppamyllytien risteys sekä Viilarintien ja Viikintien risteys > palvelee parhaiten Siilitietä. Viilarintien ja Kauppamyllytien risteyksessä on valmiit pysäkkisyvennyksetkin.

Viikintien pysäkin olisi hyvä olla jaettu linjan 79 kanssa ja linjan 92 kannattaisi koukata Viilarintien kautta pysähtyen Kauppamyllytien pysäkillä. Nyt linjojen 79 ja 550 välillä ei voi vaihtaa kuin Viikissä ja linjojen 92 ja 550 välillä Itäkeskuksen metroasemalla.
 
Edelleen jää epäselväksi mikä tarkoitus on suhteellisen lähellä päätepysäkkiä sijaitsevilla ajantasauspysäkeillä. 39:n päätepysäkki on Myyrmäessä. sen matkustajista kaikkein suurin osa poistuu Konalassa Konalantien pysäkeillä, joille on 5 minuutin ajomatka Talin siirtolapuutarhan pysäkiltä.

Yleensä Konalantieltä ja Malminkartanontieltä kyytiin nousevia matkusta on 5 tai alle.

Jos tasauspysäkki olisi Pasiuksenkadulla, sen voisi joten kuten ymmärtääkin.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:33 ----------

(HSL:n sivulla löytyy ajoaika kullekin pysäkille lähtöpysäkiltä)
 
Jos tasauspysäkki olisi Pasiuksenkadulla, sen voisi joten kuten ymmärtääkin.

No en minä ainakaan ymmärrä miten se voisi olla Paciuksenkadulla.
Kaupungista tultaessa ensimmäinen suuri joukko jää pois vasta sen jälkeen ja kaupunkiin mentäessä bussi on jo matkustajat ottanut.
 
Olisikohan 39:n tasauspysäkki Talin siirtolapuutarhan kohdalla ihan vaan siksi, ettei se oikein mahdu minnekään muualle?

Tasauspysäkki on tietysti esim. 58-tyyppisellä linjalla helppo sijoittaa, kun porukka vaihtuu lähes kokonaan Pasilan asemalla. No, ei siinä asemalla ole tilaa, mutta jos olisi. Sen sijaan 39:lla tuskin on tällaisia luontevia tasauspaikkoja, mutta kun linja on pitkä, vuoroväli harva ja kulku epäluotettavaa, niin jonnekin se tasaus on sitten tehtävä. Ymmärrän hyvin Salomaan turhautumisen, jos pitkät tasaukset ovat jatkuvia – silloin aikataulu on suunniteltu väärin. Toisaalta on painajaismaista odottaa bussia 52 Etelä-Haagassa, kun ei ole mitään käsitystä siitä, onko kaukaa Arabiasta lähteneen vuoron puikoissa rallikuski vai hissuttelija.
 
Tasauksella pitää olla mielekäs tarkoitus. Jos sillä on enemmän kielteisiä puolia jollain linjalla, siitä voi luopua. Ei 39:llä enen mitään tasauksia ollut. 50 matkustajan kitkaton palvelu pitää olla tärkempää kuin 5 matkustajan odotushaarukan viiden minuutin kaventaminen.

rönsyää, mutta jossain määrin rinnastettava asia. Täyteenpakattu 4: vaunu eilen päivällää Stockmannin pysäkillä, messuille menijät ostavat vuoronperään 20 :n euron seteleillä kertalippua kuljettajalla, me kaikki muut sitten perässä olevat odotamme, toinen vaunu(usesasti kolmaskin)mukaan lukien tietysti.

Aina vaan onnistuneesti lippujen myynnin lopetusta vaunuissa vitkutellaan.

Ajantasaus ja lipunmyynti vaunuissa on esimerkki kokonaissuunnittelusta , kannattaa katsoa kumpi vaakakuppi painaa.
 
rönsyää, mutta jossain määrin rinnastettava asia. Täyteenpakattu 4: vaunu eilen päivällää Stockmannin pysäkillä, messuille menijät ostavat vuoronperään 20 :n euron seteleillä kertalippua kuljettajalla, me kaikki muut sitten perässä olevat odotamme, toinen vaunu(usesasti kolmaskin)mukaan lukien tietysti.
Niin rönsyääkin. Mutta voisi kysyä, miksi metron kuljettaja ei myy lippuja, kun kerran ratikan ja bussin kuljettajatkin myyvät. Mutta tietenkin pitää kysyä toisin päin. Kun kerran metrossakin matkustajat osaavat käyttää lippuautomaatteja odotellessaan junan tuloa, miksi matkustajat eivät osaisi käyttää automaatteja myös odotellessaa ratikan ja bussin tuloa?

Ja väistääkseni jo valmiiksi ensinnä esitettävän argumentin: Kun pysäköintilippuja kyetään myymään automaatista taivasalla ympäri vuoden, miksi ratikka- ja bussilippuja ei kyettäisi myymään automaatista taivasalla ympäri vuoden. Ja jatkan: Kun parkkilippuautomaatit eivät ole liian kalliita ostettavaksi jokaiselle parkkipaikalle ja kadunvarsillekin tiheämmin kuin kaupungissa on pysäkkejä joukkoliikenteelle, miksi samat automaatit olisivat liian kalliita pysäkeille?

Tyrmään ennalta myös argumentin siitä, että kuljettaja on asiakaspalvelija, jonka palvelun kuuluu olla saatavilla edes ratikoissa ja busseissa, vaikka metrossa on selvitty ilman yli 30 vuotta. Eivät lippuautomaatit estä kuljettajaa toimimasta asiakaspalvelijana. Päin vastoin, siihen jää vain enemmän aikaa, kun kuljettajan ei tarvitse käyttää aikaa rutiinitoimintaan lippuautomaattia jäljitellessään. Tämäkin on asia, jota voi mennä ihmettelemään muualle Eurooppaan, jossa joukkoliikenne on BEST-tutkimuksen mukaan kehnompaa kuin meillä.

Mutta palataan rönsystä ketjun aiheeseen. Kai on itsestään selvää, että Jokerille tulee ratikkapysäkeillä automaatit ja kuljettja toimii asiakaspalvelijana, joka palvelee ensisijaisesti viemällä asiakkaat täsmällisesti perille? En näe mitään syytä sille, miksi näin ei olisi.

Antero
 
olen Anteron kanssa eri mieltä. Anterolla on myös oma auto, minulla ei. Olen vain ja ainoastaan joukkoliikenteen absoluuttinen käyttäjä. Joskus lisäksi kävelen ja joskus taksilla, minkä lasken joukkoliikenteeseen.

On hämmästyttävää että raitiovaunukonsultti puolustaa raitiovaunun seisomista ruuhkassa ja matkustajien enemmistön tarpeettomia viivytyksiä. Tämä eilinen tilanne kun esiintyy vaan niin usein että kuljettajien lipunmyynnille ei ole enää minkäänlaisia argumentteja. Kun yhdessä vaunussa sählätään lipunmyynniin kanssa, niin kolmen vaunun matkustajat odottavat liikkeellelähtöä. Joukkoliikenteen käyttämisen henkeen ei kuulu, että jokaisen vaunun ja pysäkin välittömästä läheisyydestä pitäisi saada ostaa lippu. Korostuu vielä kun on matkakorttikin , jokaisesta R-kioskista voi ladata rahaa tai aikaa.

Miksi meillä sitten myydään lippuja vaunuissa ja busseissa. No siksi että joukkoliikenneasioista päättävät henkilöauton käyttäjät ja miehet. Joukkoliikennetta kehitetään yksityisautoilun näkökulmasta ja tämä lipunmyynti vaunuissa on yksi seikka,jossa tämä ilmenee.

Jos on vaikea lopettaa lipunmyynti vaunuissa, niin pitäisi edes kompromissina päästä siihe,että kuljettaja myy lippuja tasarahalla.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:00 ----------

Jos muistan oikein, raitiovaunujen lipunmyynti lopetetaan kokonaan jossain vaiheessa.Mutta aina jollain verukkeella tätä päätöstä siirretään. Tämä siksi että ne,jotka päättävät, ajavat omilla henkilöautoilla.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:00 ----------

Olen Anteron ja muiden kanssa väitellyt tästä asiasta ennenkin. Vaunusta poistuvat matkustajat, sitten otetaan uudet matkustajat ja sitten ovet kiinni ja lähdetään. Näin olisi sujuva liikenne, mutta kun siellä pysäkilläseisomisaikana tehdään kaikkea muuta.
 
Ymmärsin kyllä Anteron viestin niin, että hänen puolestaan lipunmyynnistä voidaan luopua ratikoissa, kuten busseissakin.

Luulisi, että kun lähes jokaisella joukkoliikenteen käyttäjällä on mukana kännykkä, kertaliput voitaisiin myydä kaikilla linjoilla ilman mitään lippuautomaattiviidakkoa. Muut ostaisivat lippunsa kioskeista. Jossain keskeisillä paikoilla voisi olla automaatti, esim. yöbussien lähtöpaikoilla. Johan pysäköintitaloissakin ollaan siirtymässä pois setelien ja kolikoiden käytöstä. Pysäköidä voi myös kännykällä maksaen. Kuittia esim. työnantajalle esitettäväksi kaipaavat voivat tulostaa sen myöhemmin netistä.

Sikäli tämä on turhaa pohdintaa, että parhaillaan on menossa mittava uuden myyntilaitejärjestelmän hankinta, joten kuljettajarahastuksesta ei hetkeen olla luopumassa.
 
Luulisi, että kun lähes jokaisella joukkoliikenteen käyttäjällä on mukana kännykkä, kertaliput voitaisiin myydä kaikilla linjoilla ilman mitään lippuautomaattiviidakkoa.

Tuossa on ongelmana, että matkapuhelimella käytettävät lipunmyyntipalvelut eivät usein toimi ulkomaisista liittymistä eikä myöskään jos liittymässä on palveluestoja. Myös prepaidien kanssa taitaa olla haasteita. On aika ikävää jos yöllä huomaakin, ettei bussiin pysty ostamaan lippua.

Luottokorttimaksu (ilman tunnusluvun näpyttelyä kuten osassa parkkitaloja ja Göteborgin joukkoliikenteessä) pitäisi minusta kyllä busseissa jatkossa toimia, tosin kaikilla joukkoliikenteen käyttäjillä ei ole ikää tai luottotietoja, joten korttiakaan ei kaikilla ole.
 
Ymmärsin kyllä Anteron viestin niin, että hänen puolestaan lipunmyynnistä voidaan luopua ratikoissa, kuten busseissakin.

Luulisi, että kun lähes jokaisella joukkoliikenteen käyttäjällä on mukana kännykkä, kertaliput voitaisiin myydä kaikilla linjoilla ilman mitään lippuautomaattiviidakkoa. Muut ostaisivat lippunsa kioskeista. Jossain keskeisillä paikoilla voisi olla automaatti, esim. yöbussien lähtöpaikoilla. Johan pysäköintitaloissakin ollaan siirtymässä pois setelien ja kolikoiden käytöstä. Pysäköidä voi myös kännykällä maksaen. Kuittia esim. työnantajalle esitettäväksi kaipaavat voivat tulostaa sen myöhemmin netistä.

Sikäli tämä on turhaa pohdintaa, että parhaillaan on menossa mittava uuden myyntilaitejärjestelmän hankinta, joten kuljettajarahastuksesta ei hetkeen olla luopumassa.

Muistanko väärin ? Muistan jossain lukeneeni, että raitiovaunuissa tapahtuvasta kuljettajan lipunmyynnistä luovuttaisiin. Jos ei, niin ikävä juttu vaunuja seisotetaan, kun kuljettaja toimii lippukauppiaana, matkaoppaana ja psykologina.

Bulgariassa vuonna 1985 lippuja ostettiin mm. hotellin respoista ja kuljettaja työskenteli omassa kopissaan. Turvallisuuskysymys tulee samalla.
 
Tuossa on ongelmana, että matkapuhelimella käytettävät lipunmyyntipalvelut eivät usein toimi ulkomaisista liittymistä eikä myöskään jos liittymässä on palveluestoja.
Ja vaikkei estoa olisikaan, niin melkoisella joukolla on työnantajan kustantamat puhelimet, joista matkalipun osto on vähintäänkin moraalisesti arveluttavaa...
 
n....
Mutta palataan rönsystä ketjun aiheeseen. Kai on itsestään selvää, että Jokerille tulee ratikkapysäkeillä automaatit ja kuljettja toimii asiakaspalvelijana, joka palvelee ensisijaisesti viemällä asiakkaat täsmällisesti perille? En näe mitään syytä sille, miksi näin ei olisi.

Antero

Ilmeisesti ymmärsin asian päinvastoin. Eli ilmeisesti Antero kannattaa kuljettajarahastuksesta luopumista. Olen pahoillani väärästä tulkinnasta.
 
Ymmärsin kyllä Anteron viestin niin, että hänen puolestaan lipunmyynnistä voidaan luopua ratikoissa, kuten busseissakin.
Juuri näin. Ja pidän perusteettomina kaikkia selityksiä siitä, ettei kuljettajan lipunmyynnistä voi luopua. Ainoa este on asenne.

Onkin murheellista pohtia sitä, miten paljon tämä asenne maksaa. Sillä se maksaa siinä, että seisomisen vuoksi matka-aika pitenee ja palvelutaso laskee, liikennöintikulut kasvavat vaunu- ja kuljettajatarpeen kasvaessa ja lipputulot vähenevät, koska huono palvelutaso vähentää joukkoliikenteen käyttöä.

Se ei ole ongelma, millä tavalla lippuja voi hankkia, jos kuljettaja ei niitä käteisrahalla myy. Keinoja on vaikka kuinka, ja on vain hyvää asiakapalvelua, että lipun voi ostaa eri tavoin. Minusta nykyään on aivan luonnollista, että tuotteen myyjä tarjoaa mahdollisimman monta maksutapaa. Sehän on myyjän etu eikä haitta. Ja jos ajatellaan nimenomaan myyjän etua, tärkeintähän on panostaa ensin siihen maksutapaan, jota suurin osa asiakkaista käyttää. Ja rohkenen väittää, että kausilipun jälkeen suosituimmat maksutavat ovat joko maksukortti tai kännykkämaksaminen. Ja näistä kännykkämaksaminen on varmasti kasvussa suhteessa maksukorttiin.

Kuljettajalle voi maksaa vain käteisellä rahalla. Eli sillä maksutavalla, joka on käteiskaupassa nykyään ilmeisesti jo vähiten käytetty maksutapa korttimaksamisen eri variaatioiden jälkeen. Käteismaksamisen mahdollisuudesta ei siksi kannata maksaa paljon. Mutta silti täytyy ymmärtää, että on hoidettava myös erityistilanteet, kuten turistit. Mutta turistit ovat ongelma muutamilla pysäkeillä, joten ei tuhannen pysäkin järjestelmää pidä turistien mukaan tehdä.

Antero
 
Meillä on nyt uusi huippuhieno suomalainen raitiovaunu. Osa joukkoliikenteen käyttäjistä haaveili että siihen ei enää tulisi kuljettajarahastusluukkua, mutta kuinka se asia on , onko tarkoitus raitiovaunuissa luopua kuljettajarahastuksesta ?

---------- Viestit yhdistetty klo 13:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:19 ----------

"Kuljettajarahastuksesta luopuminen on osa strategista kehityspolkua, jolla parannetaan raitioliikenteen
luotettavuutta ja nopeutta. Kuljettajarahastuksesta luopuminen pienentää raitioliikenteen pysäkkiaikoja
ja niiden hajontaa samalla kun raitioliikenteen nopeus ja aikatauluissa pysyminen paranevat. Ylivoimai-
sesti suurimmalle osalle matkustajista palvelun laatu paranee
"

HKL on tehnyt tuollaisen selvityksen, mutta toteutuksen aikatauluista ei puhuta mitään. Oma viestiketjukin asialle on ja siellä on keskusteltu viimeksi viime vuonna.
 
Meillä on nyt uusi huippuhieno suomalainen raitiovaunu. Osa joukkoliikenteen käyttäjistä haaveili että siihen ei enää tulisi kuljettajarahastusluukkua, mutta kuinka se asia on , onko tarkoitus raitiovaunuissa luopua kuljettajarahastuksesta ?
Kuten ajossa olleesta 401:stä voi nähdä, Articissa on kuljettajarahastus. Vaikka hankinnan alkaessa 2008 sen ei pitänyt olla tarpeen.

En osaa sanoa, kumpi loppujen lopuksi päättää siitä, milloin kuljettajarahastus loppuu, HSL vai HKL. Periaatteessa päätöksen pitäisi tapahtua HSL:ssä, koska kyse on ostetun palvelun omianisuudesta. Ja palvelun määrittelee ostaja eli HSL. Mutta toisaalta, jos HKL ilmoittaa, ettei raitiovaunuissa enää ”ole mahdollista” kuljettajan rahastaa, niin sitten HKL ei enää voi myydä HSL:lle rahastuspalvelua, vaikka se haluaisi tilata. Eihän HSL voi tilata vielä metroliikennettä Espooseenkaan, vaikka se kuinka haluaisi.

Antero
 
Takaisin
Ylös