Kääntöraiteilla ja useammalla lähtöraiteella on varmaan ajateltu toimintavarmuutta; häiriön sattuessa muutama vuoro saadaan parkkiin kääntöraiteistolle aikaa tasaamaan ym.
Tapiola tosiaan näyttää aikamoiselta sopalta. Eiköhän siihen vielä mietitä sujuvampia ratkaisuja, joissa bussien ja ratikoiden ei tarvitse jatkuvasti olla risteilemässä toistensa kanssa. Metrohan tuo oman lusikkansa Tapiola-soppaan, eli liityntäbussien, läpiajavien bussien ja ratikan vuoksi tuo Tapiolan terminaali menee koko lailla uusiksi joka tapauksessa.
Lisäksi olen jossain määrin huolissani Pitäjänmäentiestä ja Pakilantiestä. Niiden kohdalla ollaan luomassa helsinkiläisittäin uudentyyppistä väylää, eli pääkatua, jonka keskellä on ratikka, mutta jonka sivukaduista iso osa on valo-ohjaamattomia ja kääntyminen on sallittu vasemmalle. Autot tulevat ryhmittymään suoraan ratikan raiteille odottaessaan pääsyä vasemmalle.
Nykyisillä suurilla pääväylillä vasemmalle ratikkakaistojen yli kulkeva liikenne on pääsääntöisesti ohjattu liikennevaloilla, jolloin autot eivät pääse ryhmittymään kiskoille punaisen palaessa. Tukholmankadulla, joka nykyverkosta muistuttaa eniten ratkaisuiltaan em. katuja, näin ei ole, ja siellä ongelmat ovat aivan jatkuvia varsinkin Mäntytien ja Topeliuksenkadun kohdalla. Kääntyvät autot blokkaavat ratikan odotellessaan kiskoilla. Tällaisia ei tarvita lisää.