Raide-Jokeri

En ole kuullut, että mikään olisi virallisesti muuttunut; poliittinen tahto toki halunnee kiirehtiä hanketta, joten näistä yksityiskohdista tultaneen päättämään melko nopeasti. Joku voinee kertoa, jos alustavan yleissuunnitelman jatkotoimenpiteistä on jo päätetty jotain.

Päätetty ei ole, mutta tavoite on, että alustava yleissuunnitelma on lautakuntakäsittelyssä keväällä. Sitä, meneekö se vielä valtuustoonkin, ei ole virkamiehistössä vielä ratkaistu. Tavoite kuitenkin on, että lautakunta (tai valtuusto) kehottaa jatkamaan suoraan hankesuunnitteluvaiheeseen. Silloin tehtäisiin heti perään hankesuunnitelma ja sen valmistuttua hankepäätös. Tuossa vaiheessa tietysti lyödään tekniset ratkaisut lukkoon.

Mulle jäi viime torstai tilaisuudesta sellainen mielikuva, että ensi alkuun olisi tarvetta vain 30-metrisille vaunuille yksinajossa, koska jokerilla halutaan säilyttää tiheä vuoroväli.
 
Olettaisin että erillisillä osuuksilla mennään niin lujaa kuin kaluston lujuus sallii. Toivottavasti 80km/h tai yli. Tasoristeykset ovatkin sitten oma juttunsa, koska tuskin junamaisia yli 80km/h kohtaamisnopeuksia on pokkaa sallia.

Muistelisin (l. 99% varma), että Saksan raitiotiesääntö (BOStrab) sallii maksimissaan nopeuden 70 km/h. Tätä suuremmat nopeudet, joita mm. Karlsruhen tram-train -kalustollakin ajetaan, ovat mahdollisia vain toimittaessa Rautatiesääntöjen (EBO normaali- ja leveäraiteisilla radoilla, ESBO kapearaiteisilla) mukaan, ja tällöin suurin sallittu nopeus on 100 km/h.

Ja tätä BOStrabia olisi mielestäni syytä noudattaa Raide-Jokerinkin toteutuksessa. Erityisesti siksi, että on aivan turha keksiä pyörää uudelleen kun noinkin samankaltaisesta maasta kuin Saksasta löytyy vuosikymmeniä testattu ja ilmeisen hyväksi havaittu ohjeisto.

Muuta oleellista mitä BOStrab määrittelee liittyen raitioteihin, on mm. kaluston maksimipituus 75 m, maksimileveys 2,65 m ja hidastuvuus hätäjarrutuksessa 2,7 m/s^2.

BOStrabia ei valitettavasti löydy kuin saksankielisenä: http://de.wikipedia.org/wiki/BOStrab . Suomeksi löytyy heti kun ehdin kääntää sen :)
 
Yksilöisitkö, millaisia virheitä tarkoitat ja missä kohdin rataa? Mielestäni jokerin rata on suunniteltu harvinaisen hyvin, vain noita muutamia kohtia, joista edellä kirjoitin, pidän ongelmallisina. Tietysti moni asia ehditään vielä pilata siinä vaiheessa, kun kuvaan astuvat KSV:n aluearkkitehdit.

Missä kohden rataa pelkäät, että ratikka juuttuu ruuhkiin?

Minä nyt vaan suhtaudun erittäin skeptisesti siihen että henkilöautojen seassa kulkeva ratikka voisi olla luotettava ja toimiva ratkaisu. En sitten tiedä miten hyvin nuo ratikan omat kaistat on eristetty autoilta, mutta jos ratkaisuna on pelkkä sulkuviiva niin ongelmia on luvassa. Tätä voi jokainen ihmetellä päivittäin esimerkiksi Itämerenkadulla. Tähän jos vielä lisätään tosiaan samanlaista hölmöilyä kuin raitiolinja 9:n ja Kampin rakentamisen yhteydessä, on soppa valmis.
 
Suunnitelmassa vihreällä pohjalla oleva rata on rakennettavissa täysin erilleen kumipyöräliikenteestä. Tarkemmista yksityiskohdista riippuu tuleeko alle betonia vai ruohikkoa, mutta vaatimattomimmillaan erotin lienee kivinen koroke. Mielestäni rata kulkee erittäin vähän ruuhkaisen liikenteen seassa.
 
Minä nyt vaan suhtaudun erittäin skeptisesti siihen että henkilöautojen seassa kulkeva ratikka voisi olla luotettava ja toimiva ratkaisu. En sitten tiedä miten hyvin nuo ratikan omat kaistat on eristetty autoilta, mutta jos ratkaisuna on pelkkä sulkuviiva niin ongelmia on luvassa.

Ok, mä ymmärsin tuon "henkilöautojen seassa" vähän eri tavalla.

Pääosin rv-kaistan leveydeksi on varattu 8 m kun se vaan on tilan puolesta mahdollista. Kaistat myös erotetaan reunakivillä ja korotetaan. Silloin puhutaan samantyyppisestä radasta kuin esim. Paciuksenkadulla (se, onko pohja ruohoa vai hiekkaa/sepeliä, on sitten puhdas ulkonäködetalji). Eli autoista ei silloin ole haittaa.

Tätä voi jokainen ihmetellä päivittäin esimerkiksi Itämerenkadulla.

Yhteiskäyttökaistoja bussien kanssa on onneksi vain yhdellä osuudella eli Eliel Saarisen tiellä Haagassa. Sielläkin bussien määrä vähenee aika lailla minimiin, kun 550 tietysti jää sieltä pois. Yhteiskäyttökaistoihin suhtaudun minäkin erittäin skeptisesti ja olen huolissani siitä, miten käy Koirasaarentien toimivuuden kanssa Laajasalossa. Vähän ihmettelen sitä, ettei asiaa kommentoida mitenkään HKL:n Koirasaarentien-lausunnossa (HKL:n johtokunta tänä torstaina).
 
Yksilöisitkö, millaisia virheitä tarkoitat ja missä kohdin rataa? Mielestäni jokerin rata on suunniteltu harvinaisen hyvin, vain noita muutamia kohtia, joista edellä kirjoitin, pidän ongelmallisina. Tietysti moni asia ehditään vielä pilata siinä vaiheessa, kun kuvaan astuvat KSV:n aluearkkitehdit.
Suunnitelmien mukaan nopeutta on ilmeisesti pyritty lisäämään jättämällä pysäkkejä pois joiltakin melko keskeisiltä paikoilta kokonaan.

Kartan mukaan esim Pajamäeltä puuttuu pysäkki. Pajamäki -niminen pysäkki on toki Pitäjänmäessä Talin siirtolapuutarhan kohdalla, mutta seuraavan kerran Jokeri pysähtyy vasta yli kahden kilometrin päässä Perkkaalla. Mielestäni Patterimäen tunnelin länsipuolelle pitäisi ehdottomasti sijoittaa pysäkki joka palvelee samalla Pajamäkeä, Takkatien teollisuusaluetta ja Mäkkylää.

Toinen paikka jolta puuttuu pysäkki on Laajalahden omakotialue. Laajalahtelaiset ovat suhtautuneet kriittisesti koko raide-jokeriin jo aiemmin, koska se halkoisi ns Pyhäristin puiston (=metsän). Jos laajalahtelaiset jätetään kokonaan ilman pysäkkiä (kartoissa esiintyvä Turvesuon pysäkki on hyvin kaukana itse omakotialueen keskipistestä) niin NIMBY-aktiistiti tulevat varmasti heittämään keppejä jokerin rattaisiin niin paljon kuin vain kerkeävät.

Sensijaan Tapiolassa riittää pysäkkejä vaikka muille jakaa. Niiden välmatka on alle 500 metriä. Onhan Tapiola tietenkin paljon tiheämmin rakennettu alue kuin Laajalahti ja Pajamäki, ja Jokerin tarkoitus on ilmeisesti toimii myös liityntälinjana metrolle Pohjois-Tapiolasta, mutta jokin raja pitäisi kuitenkin olla. Siellä pitäisi ainakin Opintien, Louhentorin ja Pohjantorin pysäkkien mahdollista uudelleensijoittamista miettiä niin että yksi niistä tiputetaan pois, tai siirtää louhentorin pysäkki enemmän Laajalahden suuntaan. Tapiolassa on ongelmana sekin, että raitiotie kulkisi siellä kokonaan muun liikenteen seassa, ja liikenne on Tapiolassa on ruuhka-aikaan pahoin ruuhakutunut muutenkin.

Myös Leppävaarassa/Friisinmäellä näyttäisi olevan pysäkkejä hieman turhan tiheään.

Yritin tutustumalla tarkempiin piirroksiin, joita oli nähtävillä Lepuskin Sellon kirjastoon esillelaitetussa aineistossa saada selvyyttä, miten Jokeri kulkee Haagan liikenneympyrän halki, mutta piirroksista ei selvinnyt kulkeeko se muun liikenteen kanssa samassa tasosa vai eri tasossa. Tietääkö kukaan teistä miten Haagan liikenneympyrän läpi tullaan menemään? Samassa tasossa ei kuulostaisi kovin fiksulta, vaikka liikennevaloja olisi käytössä.

t. Rainer
 
Suunnitelmien mukaan nopeutta on ilmeisesti pyritty lisäämään jättämällä pysäkkejä pois joiltakin melko keskeisiltä paikoilta kokonaan.

Kartan mukaan esim Pajamäeltä puuttuu pysäkki. Pajamäki -niminen pysäkki on toki Pitäjänmäessä Talin siirtolapuutarhan kohdalla, mutta seuraavan kerran Jokeri pysähtyy vasta yli kahden kilometrin päässä Perkkaalla. Mielestäni Patterimäen tunnelin länsipuolelle pitäisi ehdottomasti sijoittaa pysäkki joka palvelee samalla Pajamäkeä, Takkatien teollisuusaluetta ja Mäkkylää.
Yksi kohde, jonne kai kulkijoita on aika paljon, on myös Vermon ravirata. Suunnitelman mukaan ratikka hurauttaa siitäkin ohi (no joo, katsomo on uudemman vilkaisun perusteella eri puolella rataa, joten ehkä tämä ei ole ongelma).

Mikäs kumma koukaus muuten suunnitelmassa oli Itäkeskuksen lähellä Varikkotiellä, missä länteen menevä raide yhtäkkiä kurvaa ulos vihreältä alueelta palatakseen sinne pienen matkan päässä takaisin?

Oulunkylän aseman nurkalla oleva mäki-mutkayhdistelmä asettanee tuon reitin suurimmat rajoitukset kalustolle, vai kuinka on?
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs kumma koukaus muuten suunnitelmassa oli Itäkeskuksen lähellä Varikkotiellä, missä länteen menevä raide yhtäkkiä kurvaa ulos vihreältä alueelta palatakseen sinne pienen matkan päässä takaisin?
Siinä nyt ainakin metrorata on hyvin lähellä Varikkotietä.
Jos paikka ei ole tuttu, suosittelen Live search maps. Parhaat kuvat taitavat olla siellä.

Jos palvelu ei ole tuttu, niin ensin karttakuvalla kohteeseen ja sitten ilmakuva tai lintuperspektiivi. Kun ottaa vielä 3D:n käyttöön niin kuvaa voi pyöritellä mielensä mukaan myös "horisontin suhteen".
 
Mikäs kumma koukaus muuten suunnitelmassa oli Itäkeskuksen lähellä Varikkotiellä, missä länteen menevä raide yhtäkkiä kurvaa ulos vihreältä alueelta palatakseen sinne pienen matkan päässä takaisin?

Sen täytyy olla vain piirrosvirhe kartassa, koska raidehan menee bussipysäkin päälle ja pituusmittamerkitkin ovat radan suoralla linjalla. Sille ei myöskään ole merkitty kaarresäteitä kuten kaikille muille kaarteille, eikä toisessa päässä kurvia rata ole "derivaatan suhteen jatkuva", vaan muodostaa kulman.
 
Sen täytyy olla vain piirrosvirhe kartassa, koska raidehan menee bussipysäkin päälle ja pituusmittamerkitkin ovat radan suoralla linjalla. Sille ei myöskään ole merkitty kaarresäteitä kuten kaikille muille kaarteille, eikä toisessa päässä kurvia rata ole "derivaatan suhteen jatkuva", vaan muodostaa kulman.

Tilaisuudessa HKL:n edustaja huomautti konsultille, että konsultti ei edeelleenkään ole saanut jotain tietokoneohjelman bugia korjattua, sen takia siellä on näitä virheitä. Taitaa olla jossain muussakin kohtaa.
 
Hieman ironista minusta vain on se, että Raide-Jokerin nykysuunnitelmaa nimitettäisiin tosiaankin pikaraitiotieksi, kun vastaavan kaltaiset systeemit ovat niitä normaaleja raitioteitä Keski-Euroopassa (vaikkapa Bonnissa linjat 61, 62 ja 65).

Mutta kai se vain on niin, että tämä Raide-Jokeri, tällaisenakin suunnitelmana, on suuri askel Helsingin raitioteiden kehittämiseksi seudulliseksi joukkoliikennevälineeksi ja suhtaudun toki erittäin myönteisesti siihen. Jokeri-linja busseillakin ajettuna on ehdottomasti eräs seudun mielenkiintoisimpia, näin myös valistuneen kuljettajan näkökumasta katsottuna; oikea runkolinja.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös