339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,469
No mitä haittaa kiskojen asettamisesta olisi siinä vaiheessa kun katu rakennetaan valmiksi? Kyllä ne tulevat käyttöön sitten muutaman vuoden päästä mutta ennen kaikkea alueen asukkaat ja ne jotka kulkevat alueen läpi säästyvät uudelta rumbalta.
t. Rainer
Tämä ei ole nyt tietoa vaan valistunut arvaus. Mutta en usko, että vielä on valmiutta rakentaa Jokeri-tasoista rataa, koska rakennussuunnittelua tuskin on tehty. Helsingin kantakaupungin ratikkaradat rakennetaan erilaisella menetelmällä (perustetaan eri tavoin, varaudutaan routaan ja radan oikomiseen eri tavoin ym.) kuin mitä Jokerilla on syytä tehdä. Siksi ratasuunnittelijoiden on ensin istuttava alas pohtimaan, miten jokeritasoinen ratikkarata Helsinkiin (Espooseen) kannattaa rakentaa. Mitä tekniikkaa käytetään, miten perustetaan, käytetäänko urakiskoa vai Vignolia paikan salliessa ym. Tämä suunnittelityö tuskin on vielä valmis, joten ei ole järkevää alkaa laskea kiskoa menetelmällä, jota ei ehkä olekaan viisasta käyttää.
Kun radan paikka kuitenkin on tiedossa, niin johto- ja putkisiirrot ym voi tietysti tehdä jo nyt, ja kannattaakin. Kun kaikki on valmista rataa varten, niin se itse kiskonlasku on hyvin vähähäiriöinen homma. Esimerkiksi Pasilassa pystyttiin laskemaan kiskoa olemassaoleville kaduille avaamalla noin 3 m levyinen ja 1 m syvyinen kaivanto 2–3 viikoksi. Sellaisesta ei esim. Perkkaan tapauksessa ole käytännössä mitään haittaaa muulle liikenteelle.