Raide-Jokeri

Tarkoittanet siis taksikuskia? Ratikkaa ajaessa ei puhelinta noin vain käytetä. Pikaratikan kuljettajan on muutenkin käytännössä mahdotonta estää kolari omalla toiminnallaan, jos auto tulee eteen niin tuskin ehtii hidastaa mitenkään merkityksellisesti.
Aiemmin ketjussa tullut ilmi, että kyllä pikaratikka kuskitkin ovat puhelinta ajaessa käyttäneet
 
Lähinnä viittasin vain yleisesti jonkinlaiseen ryhtiliikkeeseen noiden kuskien kanssa, sen verran vallatonta menoa näyttää muuallakin olevan heidän ajonsa.
Tästä ollaan täsmälleen samaa mieltä. Sellaisia keinoja, jotka eivät täytä yhdenvertaisuuslain syrjinnän määritelmää, taitaa vaan olla aika vähän.
 
Viime päivinä olen huomannut raidejokerin olevan aikas täynnä. Muistelisin, että vaunuja oli tarpeen vaatiessa mahdollista pidentää sekä laiturit ovat ylimitoitettuja juuri tätä varten. Nyt alkaisi mielestäni olla aika pidentää vaunuja. Esimerkiksi viimeisimmät vaunut 620-629 olisivat voineet olla jo tehtaalta tilatessa pidempiä. Näitä pidempiä vaunuja olisi voinut käyttää ruuhka aikaan, mutta se on jo liian myöhäistä. Toivottavasti Kruunusilloille hankitaan jo suosiolla raidejokeria pidempiä vaunuja.
 
Viime päivinä olen huomannut raidejokerin olevan aikas täynnä. Muistelisin, että vaunuja oli tarpeen vaatiessa mahdollista pidentää sekä laiturit ovat ylimitoitettuja juuri tätä varten. Nyt alkaisi mielestäni olla aika pidentää vaunuja. Esimerkiksi viimeisimmät vaunut 620-629 olisivat voineet olla jo tehtaalta tilatessa pidempiä. Näitä pidempiä vaunuja olisi voinut käyttää ruuhka aikaan, mutta se on jo liian myöhäistä. Toivottavasti Kruunusilloille hankitaan jo suosiolla raidejokeria pidempiä vaunuja.

Kierrosajasta varmaan löydetään ne viimeiset löysät, jotta saadaan nykyiset vaunut riittämään 5min vuoroväliin, ennen kuin aletaan pidentelemään vaunuja.

Tosin Kruunusilloillehan on tulossa heti alussa kapasiteetin stressitestaus, kun Junatien silta menee poikki, eli ei 45-metrisistä vaunuista haittaa olisi. Harmi vaan ettei sillan alkuajat tule olemaan matkustajamääriltään vertailukelpoisia, eli jos tarvitaankin normaaliliikenteeseen 45-metrisiä, niin pidentämiseen ei päästä ryhtymään kuin vasta jonkin aikaa katkon jälkeen.
 
Sen mitä mennyt Vihdintie-Itis väliä tuntuu että koko ajan on paljon kuormaa mutta se vaihtuu usein, Huopiksessa paljon pois ja sisään, sama Maunulan kahdella pysäkillä, sama sitten Ogelissa jne. Isoin osa menee oman näkemyksen mukaan lyhyempiä matkoja vaihdolla....
 
Tosin Kruunusilloillehan on tulossa heti alussa kapasiteetin stressitestaus, kun Junatien silta menee poikki, eli ei 45-metrisistä vaunuista haittaa olisi.
Tähän liittyen, eikö siltarempan korvaus onnistuisi helpommin jos Laajasalon ratikan jatkaisi Herttoniemen asemalle asti? Ei luulisi ainakaan katujen leveydestä olevan kiinni.
 
Tähän liittyen, eikö siltarempan korvaus onnistuisi helpommin jos Laajasalon ratikan jatkaisi Herttoniemen asemalle asti? Ei luulisi ainakaan katujen leveydestä olevan kiinni.
1950-luvulla tuo olisi vielä onnistunutkin ketterästi kun tuohon on kaksi vuotta aikaa. Nykyisillä byrokratioilla ei toivoakaan. Kaava taitaa olla yhden pysäkinvälin pidennykselle Laajasalontiellä, mutta onkohan sitäkään vielä hyväksytty.
 
Linnanrakentajantiehän Herttoniemessä odottaa että joku päättää mitä tehdään, nyt iso sumppu, tunneleita ja kaikenlasia siihen suunniteltu, joten sinne raiteiden nyt tunkeminen kuollut ajatus
 
Linnanrakentajantiehän Herttoniemessä odottaa että joku päättää mitä tehdään, nyt iso sumppu, tunneleita ja kaikenlasia siihen suunniteltu, joten sinne raiteiden nyt tunkeminen kuollut ajatus
Ei suinkaan. Onhan sinne raiteitakin piirrelty. Olikohan se nyt niin, että siellä on joku menneen maailman satojen miljoonien eritasoliittymäsuunnitelma, josta pitäisi päättää, että sitä ei tehdä jne. En muista enää detaljeja.
 
Pikaratikan kuljettajan on muutenkin käytännössä mahdotonta estää kolari omalla toiminnallaan, jos auto tulee eteen niin tuskin ehtii hidastaa mitenkään merkityksellisesti.
Ei se ihan näinkään ole.

Kokenut ja ammattiylpeä raitiovaununkuljettaja pystyy ennakoimaan hyvin monenlaisia tilanteita ja lukemaan niitä etukäteen tavalla, joihin me muut emme pysty. Väitän, että osa jokerin peltikolhuistakin olisi jäänyt sattumatta, jos nuorten vastavalmistuneiden sijaan puikoissa olisi ollut 20 vuotta raitiovaunua ajanut. Mutta tätä ei pidä lukea moitteeksi nuorille kuljettajille, joskushan jokainen aloittaa eikä sitä 20 vuoden kokemusta saada ilman että joku päivä, kuukausi ja vuosi on se ensimmäinen.

Ihmisten liikkeitä tutkaillaan näyteikkunoiden peilautumisen kautta ja kuulemma voi ihmisen selästäkin "lukea", mitä se seuraavaksi todennäköisesti aikoo. Autojen kohdalla vaaranpaikat oppii ajan mittaan samoin kuin profiloimaan riskiautot ja -autoilijat, muutamia kuulemiani mainitakseni.

Tämä ei tietenkään poista sitä, etteikö joskus eteen sattuisi niin yllättävää tilannetta, ettei siihen todellakaan pysty valmistautumaan.
 
Takaisin
Ylös