Raide-Jokerin nopeuttaminen

Raide-Jokerin alustava yleissuunnitelma (s. 4):

Raide-Jokerin linjalla on pyritty järjestämään erinomaiset vaihtomahdollisuudet säteittäisiin pääväyliin sekä junaan ja metroon.

Miten niin on pyritty? Ainakaan raportista liitteineen ei ole huomattavissa mitään pyrkimystä erinomaisiin vaihtomahdollisuuksiin. Minua ainakin riepovat ilmeisen epätodet ominaisuudet, joita johonkin tuotteeseen liitetään, tässä tapauksessa Raide-Jokeriin.

Toisaalta (s. 10):

Suunnittelussa on pyritty välttämään siltojen ja tunneleiden rakentamista.

Niinpä. Halvalla ei tule erinomaista, tulee tavallista. Eivät nuo vaihtoyhteydet sinänsä huonoja ole, ne ovat vain normaaleja. Juuri tuolla tavalla Helsingissä vaihdetaan.

Lyhyt katsaus Suomenlahden alueen metroihin ja niiden vaihtomahdollisuuksiin lienee paikallaan. Pietarissa metro on rakennettu syvälle ja havaintojeni mukaan paras vaihto tapahtuu metrosta saman suunnan metroon linjojen 1 (punainen) ja 2 (sininen) välillä Tehnologiski Institut I ja II asemilla, junasta toiseen laiturin ylitse. Tukholman Tunnelbana tarjoaa kiinnostavan ja ilmeisen toimivan esimerkin vaihdosta metrojunasta ratikkaan Alvikin asemalla. Nockebybanan ratikat laskeutuvat sillalla vaihtoasemalle, yhteisin laituriosuuksin metrojunien kanssa. Helsingin metrossa on helpointa vaihtaa yksityisautoon Itäkeskuksessa, tämä sujuu esteettömästi ja täydellisessä säänsuojassa, toki sisältäen pari tasonvaihtoa.

Paremman tekemisen puutteessa mietin matkustaessani ruuhkaratikoissa pari esimerkkiä Raide-Jokerin ja raskasraiteen vaihdon helpottamiseksi.

Itäkeskuksessa Raide-Jokeri kannattanee viedä metron kanssa samalle tasolle. Toki tässä joutuu rakentelemaan asemaa uusiksi, mutta se lienee muutenkin ajankohtaista lähivuosina.[http://http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UTF8&hl=fi&msa=0&msid=210924847172766431244.00049d2074db34e95bf48&t=h&z=15 Viilarintien ja Laippatien risteys olisi syytä siirtää Itäväylän rampin kohdalle, jonka sivuitse rata Itäkeskukseen päin kulkisi Itäväylän ja metroradan välissä. Laiturit olisivat yhteiset saapuvalle ratikalle ja itään menevälle metrolle sekä kaupungin suunnan metrolle ja lähtevälle ratikalle. Kääntöraiteena toimisi tunneli, joka alittaisi metroradan aseman itäpuolella. Tunnelia voisi käyttää vaihtoa helpottamaan: kaupungista saapuvat matkustajat voisivat nousta ratikkaan ja siirtyä vaunun kyydissä päätepysäkille odottamaan aikataulun mukaista lähtöä.

Oulunkylässä yhteisen laiturin järjestänee parhaiten tunneleilla. Tämä ei ole ideaaliratkaisu, lähinnä koska lähijunalaiturit ovat liian etelässä raitiotien linjaamiseksi Oulunkyläntielle. http://http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UTF8&hl=fi&msa=0&msid=210924847172766431244.00049d20c2e4930588a1e&t=h&z=16 Tässä pitäisi järjestellä lähijunaraiteita ja -laitureita sekä alikulkuja uusiksi. Hintalappu saattaa olla kova, mutta hyödyt ovat ilmeiset.

Huopalahti on betonitunneleineen ja liki suorakulmaisine kohtaamisineen hankala järkeiltävä, ehkä nykyinen järjestely olisi pakko sietää. Leppävaaraa en tunne riittävän hyvin.

Tapiolassa tulee ennusteen mukaan vaihtamaan 900 matkustajaa (aht) kokonaismatkustajamäärästä 1432 Jokerin ja länsimetron välillä. Matkustajamäärän käsittely helpottuisi rakentamalla Tapiolan metroasema kahdella päällekkäisellä laiturihallilla. Esim.: alemmassa hallissa olisi vaihto länteen menevästä metrosta lähtevään ratikkaan ja ylemmässä saapuvasta ratikasta itään ajavaan metroon.

Eiväthän nämä esittämäni ratkaisut mitään halpoja olisi, mutta nopeuttaisivat ja helpottaisivat useiden matkustajien matkantekoa. Kaikilla asemilla olisi varmaan järjestettävissä synkronoitu vaihto, jolloin myötäsuuntaan vaihtajien matka-aika ei pitenisi. Esim. Oulunkylässä voisi vaihtaa paikallaisjunasta ratikkaan ja päinvastoin laiturin ylitse pysäkkiajalla 32 s.
 
Hyvää pohdintaa, nuo sujuvat vaihdot on tärkeä asia ja minusta niihin on perusteltua käyttää rahaa.
Tukholman Tunnelbana tarjoaa kiinnostavan ja ilmeisen toimivan esimerkin vaihdosta metrojunasta ratikkaan Alvikin asemalla.
Mielenkiintoista, en tunne tapausta, mutta juuri tuo olisi ideaali.

Itäkeskuksessa Raide-Jokeri kannattanee viedä metron kanssa samalle tasolle. Toki tässä joutuu rakentelemaan asemaa uusiksi, mutta se lienee muutenkin ajankohtaista lähivuosina.
Olisi hieno, mutta mahtuuko se levennys sinne kauppakeskukseen?

[http://http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UTF8&hl=fi&msa=0&msid=210924847172766431244.00049d2074db34e95bf48&t=h&z=15 Viilarintien ja Laippatien risteys olisi syytä siirtää Itäväylän rampin kohdalle, jonka sivuitse rata Itäkeskukseen päin kulkisi Itäväylän ja metroradan välissä. Laiturit olisivat yhteiset saapuvalle ratikalle ja itään menevälle metrolle sekä kaupungin suunnan metrolle ja lähtevälle ratikalle. Kääntöraiteena toimisi tunneli, joka alittaisi metroradan aseman itäpuolella. Tunnelia voisi käyttää vaihtoa helpottamaan: kaupungista saapuvat matkustajat voisivat nousta ratikkaan ja siirtyä vaunun kyydissä päätepysäkille odottamaan aikataulun mukaista lähtöä.
Ajattelin vähän noin, mutta niin että Jokeri olisi kuitenkin metroradan pohjoispuolella. Sitten jos olisi Roihupellon metroaseman niin sen voisi ihan alusta saakka tehdä Jokerin kanssa yhteiseksi. Tämä avaa myös minusta ihan mielenkiintoisen linjauksen: http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...d=209650463155016147313.00049d863339bea1ea3eb

Oulunkylässä yhteisen laiturin järjestänee parhaiten tunneleilla. Tämä ei ole ideaaliratkaisu, lähinnä koska lähijunalaiturit ovat liian etelässä raitiotien linjaamiseksi Oulunkyläntielle.
Minusta se riittäisi ja olisi helpointa että lähijunalla olisi pohjoissuuntaan sivulaituri Oulunkylässä.

Tapiolassa tulee ennusteen mukaan vaihtamaan 900 matkustajaa (aht) kokonaismatkustajamäärästä 1432 Jokerin ja länsimetron välillä. Matkustajamäärän käsittely helpottuisi rakentamalla Tapiolan metroasema kahdella päällekkäisellä laiturihallilla. Esim.: alemmassa hallissa olisi vaihto länteen menevästä metrosta lähtevään ratikkaan ja ylemmässä saapuvasta ratikasta itään ajavaan metroon.
Tunnen niitä Tapiolan aseman suunnitelmia niin huonosti etten osaa oikein kommentoida, mutta tuo nyt ainakin pitäisi hoitaa kuntoon kun on kerran täysin uusi asema kyseessä. Ihan jo bussiliitynnän vuoksi.
 
Mielenkiintoista, en tunne tapausta, mutta juuri tuo olisi ideaali.

Alvik on maanpäällinen asema, Google Maps löytää. Pietarissa on myös vaihtomahdollisuus metrosta lähijunaan Devjatkinon asemalla, kätevyydestä en osaa sanoa, kun ei ole tullut koskaan käytyä.

Olisi hieno, mutta mahtuuko se levennys sinne kauppakeskukseen?

Suunnitteluperusteiden mukaan pituuskaltevuuden poikkeuksellinen maksimi saa olla 6 promillea. Jos rakennetaan kuudella promillella, niin reilu 100 m pitäisi riittää metroradan alittamiseen. Tällöin oltaisiin jossakin Tallinnan aukion itälaidan kiepeillä. En ole löytänyt kuvaa Itäkeskuksen aseman raidejärjestelyistä, joten en osaa arvioida missä vaiheessa Mellunmäen suunnan rata alittaa Vuosaaren radat. Ennen sitä pitäisi ali kuitenkin päästä. Tunnelin minimikorkeus 4,2 m, ratikkakiskot lähtevät noin 0,7 m metrokiskoja korkeammalta ja metroradan sillalle vaadittava paksuus = tunnelin syvyys. Kauppakeskuksen vanhan osan parkkihallia pitäisi varmaan vähän nirhaista, vaikka kaarresäteen poikkeuksellinen minimi onkin vain 30 m (25m). Tämä ei ole kaukana laitureiden etäisyydestä, mikäli ne ovat Itiksen laiturihallin reunoilla.

OT: Mikäli Itäkeskuksessa ratikalla olisi synkattu vaihto metroon, toimisi se yhtä hyvin myös Östersundomiin suuntautuvassa liikenteessä. Tällöin kääntöraide tarvittaisiin ehdottomasti metroaseman länsipuolelle, itäpuolelle sitä ei välttämättä tarvittaisi.

Ajattelin vähän noin, mutta niin että Jokeri olisi kuitenkin metroradan pohjoispuolella. Sitten jos olisi Roihupellon metroaseman niin sen voisi ihan alusta saakka tehdä Jokerin kanssa yhteiseksi. Tämä avaa myös minusta ihan mielenkiintoisen linjauksen: http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...d=209650463155016147313.00049d863339bea1ea3eb

Hyvä linjaus. Roihupellon tulevalle metroasemalle tulisi mielestäni suunnitella vaihto sujuvaksi vastasuuntaan: itään menevä metro jakaisi laiturin lännen suunnan jokerin kanssa ja vv. Itäkeskuksessa olisi mielestäni silloinkin perusteltua mahdollistaa sujuva vaihto myötäsuuntaan. Synkronoitu vaihto olisi yhtä nopea matkustajille kuin suora yhteys.

Minusta se riittäisi ja olisi helpointa että lähijunalla olisi pohjoissuuntaan sivulaituri Oulunkylässä..

Tämä olisi kieltämättä helpompi ratkaisu. Rautatielaituri on niin pitkä, että ratikan kummankin suunnan radan voisi viedä tämän laiturin laitaan, jolloin laiturin ylitse vaihto toimisi, tosin vain pohjoisen suunnan juniin, mutta kummankin suunnan ratikasta. Tälläiset raiteet voisivat olla hankalat sommitella, johtuen - taas - lähijunalaitureiden eteläisestä sijainnista.
 
Ajattelin vähän noin, mutta niin että Jokeri olisi kuitenkin metroradan pohjoispuolella. Sitten jos olisi Roihupellon metroaseman niin sen voisi ihan alusta saakka tehdä Jokerin kanssa yhteiseksi. Tämä avaa myös minusta ihan mielenkiintoisen linjauksen: http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...d=209650463155016147313.00049d863339bea1ea3eb
Pohjoisempi uusi pysäkki voisi olla Siilitien ja Kitusentien välissä, sillä siitä on metsän läpi yhtä pitkä matka Myllärintielle, se palvelisi Roihupellon pohjoispään asutusaluetta, Siilitien asutusta sekä tarjoaisi vaihtoyhteyden linjalta 81.

Metrolinjan nopeuttamista ajatellen Roihupeltoon ei välttämättä tarvita metro- ja Jokeri-ratikka-asemaa. Metroradan viereen vain asematyylinen rakennus, josta pääsisi Jokeri-ratikkaan ja sillä Itäkeskukseen. Keskustaan päin menijät voisivat mennä Raide-Jokerilla minuutissa Itikseen tai viiskasilla Siilitielle päästäkseen metroon, kävellä Siilitielle tai voitaisiin tehdä uusi bussipysäkki Roihupellon aseman kohdalle Itäväylälle, jolta kulkee U-linjoja 15-30 minuutin välein. Jos kohdalla olisi raitiopysäkki ja bussipysäkki, olisi vaihtoehtoina suora yhteys, joka ei kuitenkaan olisi välttämättä heti paikalla, tai muutaman minuutin vaihto Siilitiellä tai Itäkeskuksessa.

Tietysti jos Ö-sundomiin tulee metro, Ö-sundomilaiset tuskin välittävät onko keskustaan mennessä matka-aika 40 vai 41 min - autolla kun pääsee alle puoleen tuntiin ja bussillakin pääsee sukkelammin. Metro kun on ja pysyy hitaana. Toisaalta Roihupellon metroasema ei olisi mikään ihmepelastus kenellekään keskustaan päin Roihupellosta matkaavalle, aikaa säästyisi suurimmalta osalta korkeintaan 5 minuuttia.
 
Rautatielaituri on niin pitkä, että ratikan kummankin suunnan radan voisi viedä tämän laiturin laitaan, jolloin laiturin ylitse vaihto toimisi, tosin vain pohjoisen suunnan juniin, mutta kummankin suunnan ratikasta. Tälläiset raiteet voisivat olla hankalat sommitella, johtuen - taas - lähijunalaitureiden eteläisestä sijainnista.

Ratikkakiskojen ylityshän ei sivulaituriratkaisussa ole mikään ongelma; ainoastaan ne junakiskot ovat. Toki vielä parempi, jos ei tarvitse ratikkakiskojakaan ylittää, mutta ei tuo niin suuri hyöty ole, että alkaisin ajamaan eri suunnan ratikoita ristiin toistensa kiskojen yli. Hiukan onnettomuusherkkä järjestely.

---------- Viesti lisätty kello 11:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:53 ----------

Metrolinjan nopeuttamista ajatellen Roihupeltoon ei välttämättä tarvita metro- ja Jokeri-ratikka-asemaa. Metroradan viereen vain asematyylinen rakennus, josta pääsisi Jokeri-ratikkaan ja sillä Itäkeskukseen.

Jos tuota aluetta rupeaisi tosissaan sorvaamana uusiksi, niin sekä Siilarin että Roihupellon aseman voisi korvata uudella asemalla, joka olisi siinä Viikintien ja Itäväylän risteyksen keskellä. Itäväylä tunneliin tai bulevardiksi, ja koko liittymä pois tai pieneksi risteykseksi, niin siiä olisi hyvä paikka uudelle aluekeskukselle. 5-6 hehtaaria vapaata maata, ja vieressä vanhoja teollisuusalueita joita on tarkoitus alkaa tiivistää.

Siilitiellä kävelymatkat eivät edes juuri pitenisi; lähinnä vaan noustaisiin asemalle toisella puolella tietä kuin nykyään (ja vähgän kävelyä). Roihupellossa kävelymatkat muuttuisivat suhteessa olemassaoleviin suunnitelmiin, mutta tuo paikka olisi varmaan suunniteltua parempi. Roihuvuoren suuntaan tarvitsisi ehkä uuden kevyen liikenteen väylän. Liityntäbussit tietysti tulisivat uudelle asemalle.

Tuo Temen jokeri-linjaus sopisi siihen asemaan kuin nyrkki silmään
 
Takaisin
Ylös