Raide-Jokerin alustava yleissuunnitelma (s. 4):
Miten niin on pyritty? Ainakaan raportista liitteineen ei ole huomattavissa mitään pyrkimystä erinomaisiin vaihtomahdollisuuksiin. Minua ainakin riepovat ilmeisen epätodet ominaisuudet, joita johonkin tuotteeseen liitetään, tässä tapauksessa Raide-Jokeriin.
Toisaalta (s. 10):
Niinpä. Halvalla ei tule erinomaista, tulee tavallista. Eivät nuo vaihtoyhteydet sinänsä huonoja ole, ne ovat vain normaaleja. Juuri tuolla tavalla Helsingissä vaihdetaan.
Lyhyt katsaus Suomenlahden alueen metroihin ja niiden vaihtomahdollisuuksiin lienee paikallaan. Pietarissa metro on rakennettu syvälle ja havaintojeni mukaan paras vaihto tapahtuu metrosta saman suunnan metroon linjojen 1 (punainen) ja 2 (sininen) välillä Tehnologiski Institut I ja II asemilla, junasta toiseen laiturin ylitse. Tukholman Tunnelbana tarjoaa kiinnostavan ja ilmeisen toimivan esimerkin vaihdosta metrojunasta ratikkaan Alvikin asemalla. Nockebybanan ratikat laskeutuvat sillalla vaihtoasemalle, yhteisin laituriosuuksin metrojunien kanssa. Helsingin metrossa on helpointa vaihtaa yksityisautoon Itäkeskuksessa, tämä sujuu esteettömästi ja täydellisessä säänsuojassa, toki sisältäen pari tasonvaihtoa.
Paremman tekemisen puutteessa mietin matkustaessani ruuhkaratikoissa pari esimerkkiä Raide-Jokerin ja raskasraiteen vaihdon helpottamiseksi.
Itäkeskuksessa Raide-Jokeri kannattanee viedä metron kanssa samalle tasolle. Toki tässä joutuu rakentelemaan asemaa uusiksi, mutta se lienee muutenkin ajankohtaista lähivuosina.[http://http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UTF8&hl=fi&msa=0&msid=210924847172766431244.00049d2074db34e95bf48&t=h&z=15 Viilarintien ja Laippatien risteys olisi syytä siirtää Itäväylän rampin kohdalle, jonka sivuitse rata Itäkeskukseen päin kulkisi Itäväylän ja metroradan välissä. Laiturit olisivat yhteiset saapuvalle ratikalle ja itään menevälle metrolle sekä kaupungin suunnan metrolle ja lähtevälle ratikalle. Kääntöraiteena toimisi tunneli, joka alittaisi metroradan aseman itäpuolella. Tunnelia voisi käyttää vaihtoa helpottamaan: kaupungista saapuvat matkustajat voisivat nousta ratikkaan ja siirtyä vaunun kyydissä päätepysäkille odottamaan aikataulun mukaista lähtöä.
Oulunkylässä yhteisen laiturin järjestänee parhaiten tunneleilla. Tämä ei ole ideaaliratkaisu, lähinnä koska lähijunalaiturit ovat liian etelässä raitiotien linjaamiseksi Oulunkyläntielle. http://http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UTF8&hl=fi&msa=0&msid=210924847172766431244.00049d20c2e4930588a1e&t=h&z=16 Tässä pitäisi järjestellä lähijunaraiteita ja -laitureita sekä alikulkuja uusiksi. Hintalappu saattaa olla kova, mutta hyödyt ovat ilmeiset.
Huopalahti on betonitunneleineen ja liki suorakulmaisine kohtaamisineen hankala järkeiltävä, ehkä nykyinen järjestely olisi pakko sietää. Leppävaaraa en tunne riittävän hyvin.
Tapiolassa tulee ennusteen mukaan vaihtamaan 900 matkustajaa (aht) kokonaismatkustajamäärästä 1432 Jokerin ja länsimetron välillä. Matkustajamäärän käsittely helpottuisi rakentamalla Tapiolan metroasema kahdella päällekkäisellä laiturihallilla. Esim.: alemmassa hallissa olisi vaihto länteen menevästä metrosta lähtevään ratikkaan ja ylemmässä saapuvasta ratikasta itään ajavaan metroon.
Eiväthän nämä esittämäni ratkaisut mitään halpoja olisi, mutta nopeuttaisivat ja helpottaisivat useiden matkustajien matkantekoa. Kaikilla asemilla olisi varmaan järjestettävissä synkronoitu vaihto, jolloin myötäsuuntaan vaihtajien matka-aika ei pitenisi. Esim. Oulunkylässä voisi vaihtaa paikallaisjunasta ratikkaan ja päinvastoin laiturin ylitse pysäkkiajalla 32 s.
Raide-Jokerin linjalla on pyritty järjestämään erinomaiset vaihtomahdollisuudet säteittäisiin pääväyliin sekä junaan ja metroon.
Miten niin on pyritty? Ainakaan raportista liitteineen ei ole huomattavissa mitään pyrkimystä erinomaisiin vaihtomahdollisuuksiin. Minua ainakin riepovat ilmeisen epätodet ominaisuudet, joita johonkin tuotteeseen liitetään, tässä tapauksessa Raide-Jokeriin.
Toisaalta (s. 10):
Suunnittelussa on pyritty välttämään siltojen ja tunneleiden rakentamista.
Niinpä. Halvalla ei tule erinomaista, tulee tavallista. Eivät nuo vaihtoyhteydet sinänsä huonoja ole, ne ovat vain normaaleja. Juuri tuolla tavalla Helsingissä vaihdetaan.
Lyhyt katsaus Suomenlahden alueen metroihin ja niiden vaihtomahdollisuuksiin lienee paikallaan. Pietarissa metro on rakennettu syvälle ja havaintojeni mukaan paras vaihto tapahtuu metrosta saman suunnan metroon linjojen 1 (punainen) ja 2 (sininen) välillä Tehnologiski Institut I ja II asemilla, junasta toiseen laiturin ylitse. Tukholman Tunnelbana tarjoaa kiinnostavan ja ilmeisen toimivan esimerkin vaihdosta metrojunasta ratikkaan Alvikin asemalla. Nockebybanan ratikat laskeutuvat sillalla vaihtoasemalle, yhteisin laituriosuuksin metrojunien kanssa. Helsingin metrossa on helpointa vaihtaa yksityisautoon Itäkeskuksessa, tämä sujuu esteettömästi ja täydellisessä säänsuojassa, toki sisältäen pari tasonvaihtoa.
Paremman tekemisen puutteessa mietin matkustaessani ruuhkaratikoissa pari esimerkkiä Raide-Jokerin ja raskasraiteen vaihdon helpottamiseksi.
Itäkeskuksessa Raide-Jokeri kannattanee viedä metron kanssa samalle tasolle. Toki tässä joutuu rakentelemaan asemaa uusiksi, mutta se lienee muutenkin ajankohtaista lähivuosina.[http://http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UTF8&hl=fi&msa=0&msid=210924847172766431244.00049d2074db34e95bf48&t=h&z=15 Viilarintien ja Laippatien risteys olisi syytä siirtää Itäväylän rampin kohdalle, jonka sivuitse rata Itäkeskukseen päin kulkisi Itäväylän ja metroradan välissä. Laiturit olisivat yhteiset saapuvalle ratikalle ja itään menevälle metrolle sekä kaupungin suunnan metrolle ja lähtevälle ratikalle. Kääntöraiteena toimisi tunneli, joka alittaisi metroradan aseman itäpuolella. Tunnelia voisi käyttää vaihtoa helpottamaan: kaupungista saapuvat matkustajat voisivat nousta ratikkaan ja siirtyä vaunun kyydissä päätepysäkille odottamaan aikataulun mukaista lähtöä.
Oulunkylässä yhteisen laiturin järjestänee parhaiten tunneleilla. Tämä ei ole ideaaliratkaisu, lähinnä koska lähijunalaiturit ovat liian etelässä raitiotien linjaamiseksi Oulunkyläntielle. http://http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UTF8&hl=fi&msa=0&msid=210924847172766431244.00049d20c2e4930588a1e&t=h&z=16 Tässä pitäisi järjestellä lähijunaraiteita ja -laitureita sekä alikulkuja uusiksi. Hintalappu saattaa olla kova, mutta hyödyt ovat ilmeiset.
Huopalahti on betonitunneleineen ja liki suorakulmaisine kohtaamisineen hankala järkeiltävä, ehkä nykyinen järjestely olisi pakko sietää. Leppävaaraa en tunne riittävän hyvin.
Tapiolassa tulee ennusteen mukaan vaihtamaan 900 matkustajaa (aht) kokonaismatkustajamäärästä 1432 Jokerin ja länsimetron välillä. Matkustajamäärän käsittely helpottuisi rakentamalla Tapiolan metroasema kahdella päällekkäisellä laiturihallilla. Esim.: alemmassa hallissa olisi vaihto länteen menevästä metrosta lähtevään ratikkaan ja ylemmässä saapuvasta ratikasta itään ajavaan metroon.
Eiväthän nämä esittämäni ratkaisut mitään halpoja olisi, mutta nopeuttaisivat ja helpottaisivat useiden matkustajien matkantekoa. Kaikilla asemilla olisi varmaan järjestettävissä synkronoitu vaihto, jolloin myötäsuuntaan vaihtajien matka-aika ei pitenisi. Esim. Oulunkylässä voisi vaihtaa paikallaisjunasta ratikkaan ja päinvastoin laiturin ylitse pysäkkiajalla 32 s.