Palataan varsinaiseen asiaan:
Raide-Jokerilla on käytetty peruspysäkkiaikana 24 sekuntia, hiljaisilla pysäkeillä 18 sekuntia ja vilkkaimmilla pysäkeillä 30 sekuntia. Periaatteessa hiljaisella pysäkillä voi kulua vähemmän kuin 18 sekuntia. Ilman ylimääräisiä pysähdyksiä kulkevassa liikenteessä pysäkkiajan pitää kuitenkin riittää erittäin suurella varmuudella. Pysäkillä seistäessä voidaan esimerkiksi valmistella seuraavan pysäkkivälin liikennevalokierrot ratikan tuloon.
Pitäisikö tuo tulkita niin että yleistä marginaalia on laskettu pysäkkiaikoihin sisään?
Tässä olisi minustakin mahdollisuuksia hakea lisää nopeutta. Raide-Jokerin simuloinneissa on käytetty pistemäisiä nopeusrajoituksia risteävien teiden kohdalla. Näitä voisi tarkastella kriittisesti ja harkita esimerkiksi puomilaitoksia, jos niillä voidaan nostaa nopeutta hiljaisia poikkikatuja ylitettäessä. Lähtökohta on kuitenkin ollut oikea. Karkeassa suunnitelmassa kuuluu käyttää varovaisia oletuksia. Näin olisi pitänyt tehdä myös bussivaihtoehdon kanssa.
Lähtökohdasta sinänsä samaa mieltä. Siellä Oulunkylä - Itäkeskus välillä voisi kyllä hakea ihan semmoista rataa jota voi Viikin keskuspätkää lukuunottamata ajaa 70km/h hidastamatta kuin pysäkeillä. Tuo tarkoittanee että ruvetaan hidastamaan noin 200 metriä ennen pysäkkiä eli ihan pysäkkien vieressä olevat ylitykset ei ole niinkään ongelma, eli tämä redusuoituu minusta muutamaan radanylitykseen. Pysäkinväli kerrallaan, lunttilappuna
http://www.raidejokeri.info/Raportti/Raide-Jokeri_raportin_liitteet_1_SUUNNITELMAT_web.pdf
1) Itäkeskus - Roihupelto, 1150m, pitäisi onnistua ajoaika 2min (ajoaika 70km/h nopeudella 60s + 20s kiihdytyksiin + 20s häröilyä teiden ylityksestä pysäkkin vieressä ja realismislisää + pysähdys 20s = 120s
- Hifistelyö, mutta Lanternan edessä Varikkotiellä on kaksi ajoväylää kiskojen yli, voisi varmastikin yhdistää siihen joko on lähempänä Roihupellon pysäkkiä, näin voitaisiin ajaa hieman pidempi matka ihan täyseristettyä rataa.
- Viilarintien ylitys ei ole ongelma kunhan etuudet toimii kun se on ihan pysäkin vieressä, pysäkit voisivat tosin minusta olla eri puolilla Viilarintietä.
2) Roihupelto - Myllärintie, 1300m, 70s + 20s + 20s = 110s, aikaa kulunut Itäkeskuksesta 3:50
- Tuossa välillä ei ole mitään muuta syytä hidastaa kuin Holkkitie. Vaatii ihan raskaan puomin, siis semmoisen ettei siltä kertakaikkiaan tule mitään yli ilman lupaa, liikennemäärät sinänsä varmaan pienet eli se ei ole ongelma. Jalankulkijoiden takia sitä ei ehkä voi ihan sulkea, mutta semmoinen vaihtoehto minusta kyllä olisi että tehdään vain kevyen liikenteen alikulku. Pysäkinvälin voisi sitten ajaa ihan täysillä, tuo on vielä hyvin pitkä väli (1,4km) siitä olisi hyötyäkin.
3) Myllärintie - Latokartano, 1600m, 80 + 20 + 20 + 10 (Viikintie) = 130s, Itiksestä 6 min.
- Mitään muutahan tuossa ei oikein ole kuin Viikintien risteys. Liikenne on sen verran vilkkasta että miettisin jopa eritasoa. Risteys on vähän hankalan etäisyyden päässä pysäkistä, 250m. Voisiko sitä pysäkkiä siirtää Myllärintien ja Viikintien väliin lähemmäksi risteystä, se olisi minusta palvelulunkin kannalta vähän paremmassa paikassa, nykyinen on vähän kaukana Siilitien alun asutuksesta.
- Noin 150 metriä Latokartanon pysäkistä itään on kevyen liikenteen ylikulku ja toinen ihan pysäkin vieressä. Voisiko pysäkki olla noiden välissä?
4) Latokartano - Viikki, 600m, 60s + 10s + 30s + 10s = 120s, Itiksestä 8 min.
Tää on körottelypätkä eikä se ole onelma.
5) Latokartano - Viikinmäki, 950m, 70 + 20 + 20 = 130s, Itiksestä 8 min
Ensimmäiset parisataa metriä mentäneen suht hiljaan mutta sen jälkeen voisi mennä taas täydellä nopeudella pysäkille saakka. Viikinraitin kevyen liikenteen ylitys pitäisi poistaa, ehdotan että se silta alkaisi sen verran aiemmin että tuo olisi alitus. Toisella puolella taas Aulangontie vaatisi ihan raskaat puomit, ylikulkukin olisi ehkä mahdollinen jos se tehtäisiin sillan yhteydessä
6) Viikinmäki - Veräjänmäki, 1200m, 60 + 20 + 25 = 105s, Itiksestä 9:35
Täähän on junarataa, kunnon aidat vaan joen länsipuolelle.
7) Veräjämäki - Oulunkylä, 500m, ~65s, Itiksestä pyöreästi 11min
Tekisin niin että Maaherrantiellä on junarata - Jokeri - jalkakäytävä - autokaista - jalkakäytävä, nopeuttaisi hieman.
Eli siis noilla aika halvoilla järjestelyillä minusta Itis - Oulunkylä 11min. Etäisyys 7,5km, eli erittäin kiitettävät 40km/h johtuen hyvin pitkistä pysäkinväleistä. Loppureitti onkin sitten vähän hankalampi asia. Sivuhuomiona että jos nopeus saadaan tuollaiseksi niin miettisin Viiraa reittiä Pasila - Koskelantie - Oulunkylä - Jokeri - Latokartano.