Compact
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 2,298
Käytithän johdinbussista sanaa O(berleitnungs)bus?
Kyllä sitä Oota myös käytettiin.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Käytithän johdinbussista sanaa O(berleitnungs)bus?
Aika jännä sitten, että liikennehullussa maassa ei olla tietoisia oman joukkoliikennejärjestelmän erityispiirteistä tuon enempää. Varsinkin kun vertaa jatkuvaan paatokseen Tampereellakin, kuinka kuulemma rollikat pitää meinaan saara takas 35 vuoden johtimettoman ajan jälkeen, eikä mitään turhaa ja kaľľista ratikkahaihattelua.Kyllä sitä Oota myös käytettiin.
Ainakin kyseinen linja on vahvasti brändätty ja kulkee 5 minuutin välein, kun taas bussilinjat kulkevat yleisesti 60 min välein (muutamia 30/120 min välein kulkevia poikkeuksia lukuunottamatta) - toisaalta johtuuko vuoroväli matkustajamääristä vai enemminkin toisinpäin?Mistä sitten johtuukin, selityksen puutteesta huolimatta raitioliikenne on taas ylittänyt käyttäjäennusteet.Teneriffan ratikkalinja 1 on ollut nyt käytössä 4 vuotta (avauspäivä 1.7.2007). Päivittäiseksi matkustajamääräksi ennustettiin 25.000. Kohta avaamisen jälkeen matkamäärä oli 44.000 ja nyt mennään 55.000:ssa. Tiedon pongasin Strassenbahn Magazinen numerosta 8/2011.Onko tämä nyt sitten raidekerroin vai mikä, mutta ratikalla matkustetaan kumminkin yli 2 kertaa enemmän kuin ”pitäisi”.Antero
Pointti on siinä, että ennen liikenteen alkamista arvioitiin 25.000 matkustajaa päivässä, nyt ollaan yli 2-kertaisessa määrässä. En tunne yksityiskohtia, mutta jos on tarjonta mitoitettu ennustetun mukaan, niin silloin on jouduttu ennakoituun nähden yli tuplaantuneen kysynnän vuoksi varmasti lisäämään myös tarjontaa.Ainakin kyseinen linja on vahvasti brändätty ja kulkee 5 minuutin välein, kun taas bussilinjat kulkevat yleisesti 60 min välein...
Kyllä sitä Oota myös käytettiin.
Painetussa lehdessä tuo juttu on ehkä nettiversiotakin näyttävämpi - artikkeli hallitsee kahta aukeamaa, niistä ensimmäistä kokonaan. Joku voi nähdä kirjoituksen toimivan aika lailla Tampereen ratikkasuunnitelmien myönteisenä kannanottona ja kannustimena lähteä toteuttamaan sitä. HS:n kannalta Tamperetta lähempänäkin on merkittäviä hankkeita, mutta niistä tärkeät päätökset on jo tehty.Hesarissa pohditaan, miksi ratikka on niin paljon kivempi kuin bussi. HS 25.9.2016: http://www.hs.fi/sunnuntai/a1474604376652
Mun mielestäni artikkeli oli aika höttöä, se puffasi lähinnnä kantakaupungin hipstereiden elämäntapaa, ei noteerannut että niistä lähiöistä joista pääsee metrolla tai lähijunalla liikkumaan, ollaan keskimäärin yhtä tyytyväisiä.
Itse näen Artic-vaunujen onnistumisen keskeisenä elementtinä kehitysprosessissa, jossa Helsingin raitiotiet ovat heräämässä uuteen vahvaan kauteen useiden kymmenien vuosien jälkeen. Omat myönteiset Artic-kokemukseni ovat toki matkustajaosastolta, näillä vaunuilla meneminen on kerta toisensa jälkeen julhava kokemus. Vastaavaa ylvästä, sivistynyttä menoa en ole noin puolenvuosisadan joukkoliikenneharrastukseni aikana kokenut missään päin maailmaa millään muulla liikennevälineellä.
Tietenkin ratikkajutusta puuttuivat muut kulkuneuvot. Mutta johtuisikohan se siitä, että niihin ei liity sitä tunnemaailmaa, joka liittyy raitiovaunuihin, vähän joka puolella.Jutussa vertailtiin nimenomaan näitä kahta, joten on kai ihan luonnollista, että siitä puuttuivat niin metro, lähijunat kuin kaikki muutkin kulkuneuvot.
Mielestäni Articin matkustusmukavuus on vanhoja nivelvaunuja huonompi. Syynä on, että Articin jalkatilat ovat todella pienet vaunun ollessa melko tyhjä, kun jalat osuvat edessä olevaan telikoteloon tai muovipleksiin. Kun nivelvaussa edessä olevalle paikalle istuu joku, ero tasoittuu., joten täydessä vaunussa matkustusmukavuudessa ei ole juuri eroa. Lisäksi Articin äänimaailma on jonkin verran nivelvaunuja huonompi. Varioon verrattuna Artic on toki parempi Varion pitäessä ärsyttävää meteliä varsinkin ristikoiden kohdalla. Articin mukavuutta parantaisi myös, jos sisänäytöttöjen suurta pinta-alaa alettaisiin hyödyntää. Näytöissä mahtuisi hyvin lukemaan samaan aikaan esim. "9 Länsiterminaali 9 Västra terminal" nykyisen käytännön sijaan. Jatkuvasti vaihtuva teksti häiritsee jonkin verran.
Bussien matkustusmukavuudessa valitetaan yleensä tärinästä, mutta itseäni se ei häiritse. Bussien matkustusmukavuus on kuitenkin paljon ratikoita huonompi, ja huononee jatkuvasti uusien bussien myötä. Esimerkiksi äänimaailma on hyvä esim. Transdevin bussissa 310, joku varmaan tietää, mikä sen malli on. Nykyisissä busseissa moottori pitää huonoa ääntä, ja jatkuva ovien lukittuminen ja lukituksen aukeaminen pysäkeiden lisäksi myös liikennevaloissa ärsyttää. Myöskin hienot paineilmaovet on korvattu liukuovilla.
Articeissa yksi suuri miinus on penkkien sijoittaminen "korokkeelle". Käytävä jää kuin pieneksi kujaksi, jossa on myös varioita vaikeampi väistää toista.