Yhdellä kaistalla bussiliikenteen maksimi kapasiteetti on yksi bussi puolen minuutin välein. Silloin ei kyllä ajeta enää kovin suurella nopeudella, mutta jos otetaan maksimikokoinen bussi, kapasiteetti on 19.000 hlö/h suuntaan (itämetro kuljettaa maksimissaan noin 12.000 hlö/h). Raitiovaunun liikennöinti tulee bussia halvemmaksi kuitenkin jo 1500–2000 matkustajan paikkeilla, riippuen tietenkin siitä, miten bussi- ja raitioliikenne järjestetään.
Nyt on oikeastaan pakko kysyä vähän referenssiä tuolle metron max käyttäjämäärälle. Nimittäin tuossa mainittu 12 000 hlö/h tuntuu aikas ohuelta määrältä.
Nimittäin HKL anttaa metromatkustaja määräksi rapian 57 miljoonaa matkaa vuodessa, joka tarkoittaa noin 160 000 matkustajaa vuorokaudessa, joka tekee jokaiselle liikennöintitunnille noin 10 000 matkustajaa, mikäli se jakaantuisi tasaisesti.
En tiedä varmasti sanoa, mutta väittäisin silti, että arkiliikenne on matkustajamäärällä ehkä 20% suurempaa kuin viikoloppuisin, joka tekisi karkeasti 170 000 matkaa vuorokaudessa arkisin ja jos metroon pätee tuo 12% sääntö huipputunnin osalta (jonka käsityksen saa tätä ketjua lukiessa liikennevälineestä riippumatta) niin puhutaan karkeasti 19-21000 matkustajan määrästä huipputunnille.
Eihän tämä tosin ole tuplasti enemmän kuin asiantuntian antama luku, mutta ei kaukanakaan siitä enää. Jokatapauksessa edellämainitut luvut kertovat sen, että annettu 12 000 hlö/h on virheellinen. Onko virhe tarkoitushakuinen on eriasia, mutta joku voi sellaisen kuvan saada. Näin koska toisaalla sama luvun antaja kritisoi metroa voimakkaasti perustein, jotka ainakaan mulle eivät ole niin selvät ja samanaikaisesti kehuen raitiotiejärjestelmää, jonka perusteet eivät niin ikään ole täysin minulle auenneet.
Näistä luvuista (joo joo menee ja on oikeastaan kokoajan ollutkin OffTopic, anteeksi siitä) ja omia muisteluita kaivaessani sekä tässä mm. ketjussa käytettyä laskukaavaa hyväksi käyttäen olen tullut johtopäätökseen jonka Anterokin tuossa sanoo. Bussin kannttavuus suhteessa raitiolinjaan loppun tuossa 1500-2000 matkustajan tietämissä (linjasta riippuen) per huipputunti. Edelleen yhdestä kannattavuuslaskelmasta olen saanut käsityksen, että kansanvälisesti on tunnustettu raitolinjan kannattavuus suhteessa metrolinjaan loppuu noin 16000 hlö/h kohdalla (edelleen linjasta ja liikenne ympäristöstä riippuen). Jälkimmäisenkin luvun täkäläinen metro vaikuttaisi ylittävän tällöin karkeasti neljänneksellä.