UIC:n normeja ei ole pakko noudattaa - kuten ei OSShD:n normejakaan. Normien noudattaminen kuitenkin parantaa yhteensopivuutta, josta aina ei ole mitään hyötyä. EU:n direktiiveja on pakko noudattaa, mutta nehän onneksi määräilevät vain junapituuksia ja nopeuksia yhteensopivalla rataverkolla. Suomikin luistaa näistä direktiiveistä, sillä Pendolino on 40 metriä liian lyhyt suurnopeusjunaksi.EU ja/tai kansaiväline rautatiejärejestö UIC on laatinut normeja joita on enemmän tai vähemmän pakko noudattaa näissä asioissa.
Miksi ihmeessä tieliikennelakia noudatettaisiin (omalla penkereellään kulkevalla) raitiotiellä? Eihän sitä noudateta junaradallakaan!Varmasti tarvtaan jonkinlaista kulunvalvontaa. Tuskin Ranskassakaan annettaisiin 100km/h kulkevan maksavia matkustajia kuljettavan raitiotien toimia ilman minkäänlaista linjasuojausta pelkkiin tieliikennelakin pykälien nojalla.
Lyonin tapauksessa kyseessä on varmasti raitiotie. Kalustona on normaali Stadlerin Tango ja rata on nykyisen raitiotieradan jatke (ja ohitusraiteet nykyisen raitiotien pysäkeille). Olet kuitenkin oikeassa, että tekniset erot ovat monesti pieniä.Esikaupunkijunan, metron ja pikaraitiovaunun tekniset erot ovat usein aika pieniä. Ratkaisun nimellä ei ole merkitystä, vaan sillä minkälaisia joukkoliikenneratkaisuja tuotetaan.