Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Minusta olisi hyvä, että olisi selkeä määrittely esimerkiksi siten, että raitiotie on tielle sijoitettu raide. Rautatie olisi yleinen raideliikenteen määrittely, joten raitiotie olisi yksi rautatien erikoistapaus.Miten lainsäädännön pitäisi määräillä suomalaisia kiskoliikennejärjestelmiä?
Jos halutaan märitellä metro - mikä minusta ei ole välttämättä lainkaan tarpeen - se olisi myös rautatien erikoistapaus, jossa sallittua liikennettä on rajoitettu esimerkiksi nopeuden ja kaluston painon osalta. Mutta tämä erillinen metromäärittely käy minusta tarpeettomaksi sen vuoksi, että rautateiden kalustolla ja erilaisen kaluston oikeudella käyttä samaa rataa olisi joka tapauksessa määräykset yleisessä rautateitä koskevassa säännössä.
Selvennyksen vuoksi sanottakoon, että HKL:n metrojunat ja metrojunat yleensä ovat kevytrakenteisempia kuin junat yleensä. Tämä kevytrakenteisuus on sallittu sillä perusteella, ettei samalla radalla ole raskaampien junien liikennettä.
Minusta ei tarvita erillistä pikaraitiotielakia. Katuraitiotiet toimivat pikaraitioteinä monissa kaupungeissa vain siten, että raitioteiltä on poistettu muun liikenteen, liikennevalojen ja liikennöintikäytännön aiheuttamat turhat viivytykset.Tälläkin foorumilla usein vaaditaan lakia pikaraitioteistä. Mitä tuon lain pitäisi pitää sisällään? Halutaanko meillekin toimilupa raitioteille?
Kaikelle liikenteelle on minusta hyvä olla toimilupakäytäntö. Eli toiminnalle on kontrolli siitä, että mm. asetettuja sääntöjä noudatetaan. Tämän periaatteen mukaan meillä on autokatsastus, ajokortit, liikenneluvat jne.
Rautatievirasto on jo olemassa juuri tätä varten.Viraston ylitarkastajat tekisivät tarkastusmatkoja raitioteille, ja jos raitiotieyhtiö poikkeaisi kovastikin viraston määräyksistä, niin heti toimilupa jäähylle!
Tämä tulee tieliikenteen määräyksistä (en nyt muista olisiko ajoneuvoasetuksessa). Jos sähkömoottorivaunulla liikennöidään tiellä, se ei saa olla leveämpi kuin tieliikenteen ajoneuvot voivat olla.Mikä laki määräsikään raitiovaunun suurimmaksi sallituksi leveydeksi 2,65 metriä?
Antero