Vs: VR Oy:n koottuja selityksiä
PNu sanoi:
No jatketaan vielä hiukan. Nimenomaan hinta per vaunu on todennäköisesti halvempi, jos samalla asemalla siivotaan kerralla 20-30 vaunua, kuin silloin, jos siivotaan 2 tai 3 vaunua. Eikä tässä ole kysymyksessä pelkästään siivous vaan myös vuodevaatteiden pesu ja vaihto yms.
Vaunujen siivouksesta on sopimus, ja siinä on kappalehinta. Enkä sitä ihmettele. Kyse on käsityöstä, jossa määrä ei juuri anna rationalisoinnin mahdollisuutta.
PNu sanoi:
Näin ainakin VR väittää ja se tuntuu varsin järkeenkäyvältä, koska niin Dr16-vetureista, aggregaattivaunuista kuin sinisten ja punaisten makuuvaunujen yhteiskäytöstäkin aiheutuu tiettyjä hankaluuksia. Näistä olen kirjoittanut edellä, joten en ryhdy niitä enää toistamaan.
Minä en tässä asiassa usko VR Oy:n väitteisiin pätkääkään. Sieltä on annettu niin monta valheellista selitystä, että valitettavasti oletusarvo nykyään on, että selitykset ovat valhetta, ellei niitä voi todeksi osoittaa. Valheita ja niiden oikaisuja löytyy
Rataverkko-sivulla.
Näistä selityksistä ainoastaan veturikaluston saatavuus voi muuttua markkinatilanteen mukaan. Olen kuullut, että malmikuljetukset ovat lisääntyneet ja niihin on nyt kalustosta pulaa. Ylipäätään on arvioitu, että Sr2-vetureita ei tullut tilatuksi tarpeeksi, josta seuraa paineita käyttää dieselvetoa ajolangan alla kun ei ole sähköveturia.
Mutta markkinatilanne muuttuu 1.1.2007. Muut kuin VR Oy tulevat tänne ajamaan rahtia ja tuovat oman kaluston. Voi olla nopeasti niin päin, että VR Oy:llä onkin yllin kyllin joutavaa kalustoa.
Niin tai näin, nykyisen junan ajaminen Kjä:lle ensi vuonna tai 3.9.2006 lähtien maksaa saman kuin tänään. Mikään ei muutu, miksi muuttuisi hinta.
PNu sanoi:
Uskon Edm-vaunujen käyvän kaupaksi, jos samaan junaan ei sinisiä makuuvaunuja enää myydä.
Tällaiseen monopoliaseman suomaan pakkomyyntiin VR Oy on pyrkimässäkin. Epäilemättä se toimii, mutta se on lain vastaista. Kyse on määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä, joka on kielletty laissa kilpailun rajoituksista.
Kulunvalvonta sallinee Hki-Roi-välille peräkkäiset junat noin 15 minuutin välillä. Olen aivan varman, että EU:n liikennepolitiikan mukaisessa vapaan rataverkon tilanteessa VR Oy jäisi toiseksi, jos olisi todellinen valinnan vapaus. Eli Roi:lle lähtisi Helsingistä 15 minuutin välein kaksi makuuvaunujunaa. VR Oy:n junassa olisi vain Edm-vaunuja, Lapin yöjunat Oy:n junassa CEmt-vaunuja, ja makuupaikan hintaero 14 euroa. Hyvä muistaa, että hintaluokka koko makuumatkalle on noin 70 euroa, joten 14 euroa on 20 %:n hintaero.
PNu sanoi:
Toisaalta Lapissa ei tietääkseni vastustettu sähköistyksen rakentamista Rovaniemelle asti vaan nimenomaan kannatettiin sitä, vaikka kaikille luulisi olleen selvää, että uusi makuuvaunukalusto saatetaan silloin rakentaa vain sähköistetylle radalle soveltuvaksi. Päivävaunujen osalta tästä kalustopolitiikasta oli näyttöä jo 80-luvulta lähtien. Siksi Lapin päättäjät saisivat mennä myös itseensä.
Ei kai ole yllätys, että Lapissa kannatetaan sähköistystä, jos VR Oy sanoo sen estävän yöjunaliikenteen lopettamisen ja siitä ei tarvitse maksaa mitään.
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että sähköistyksen kannattaminen ei ole kovin pitkäjänteistä juuri siitä syystä kuin kirjoitat.
Mutta eikö ole aika erikoista, että VR Oy vaatii Kjä:lle ulottuvasta liikenteestä miljoona euroa vuodessa tukirahaa. Samalla hinnalla voi ottaa pankista "asuntolainaa" 30 vuodeksi. Sähköistyksen hinnan suuruinen laina maksaa vuodessa miljoona euroa.
Antero