Vs: VR Oy:n koottuja selityksiä
Lapissa varmaankin ajateltiin imagopuolta mutta rautatietalouden kannalta syynä oli epäilemättä radan liikennemäärä. Tässä ei vain taidettu riittävästi miettiä, että Kemijärven, Kolarin ja Tornion liikenteen takia radalle jää melko paljon myös dieselvetoisia junia ja vielä tämä makuuvaunuepisodikin huomioiden taitaa sähköistyksen hyöty supistua varsin pieneksi. Tornion radan sähköistämättä jättämisessä lienee sama syy kuin Kemijärven kohdallakin eli sitä ei yksinkertaisesti katsottu taloudellisesti kannattavaksi.
Ennen Edm-kauppaa oli makuuvaunujen hankinnassa noin 20 vuoden tauko. Todennäköisesti kalusto alkoi olla jo niin ikääntynyttä, että sitä oli melkein pakko ruveta uusimaan. Näkisin Edm-vaunut kaikesta huolimatta positiivisena ilmiönä, koska nyt Suomessa todennäköisesti säilyy ainakin yksi yöjuna vielä pitkälle tulevaisuuteen. Ilman uudishankintoja liikennemuoto olisi varmaan kuihtunut seuraavien 10 vuoden kuluessa kokonaan.
R.Silfverberg sanoi:Mikä se todellinen syy oli sähköistää rata Rovaniemelle asti? Ja miksi esim Tornion rata jätettiin sähköistämättä, vaikka tiedettiin että tavaraliikenne Ruotsista ja Ruotsin kautta Eurooppaan tulee kasvamaan kun uusi Botniabanan ja Haaparannan radan perusparanus valmistuvat Ruotsissa?
Lapissa varmaankin ajateltiin imagopuolta mutta rautatietalouden kannalta syynä oli epäilemättä radan liikennemäärä. Tässä ei vain taidettu riittävästi miettiä, että Kemijärven, Kolarin ja Tornion liikenteen takia radalle jää melko paljon myös dieselvetoisia junia ja vielä tämä makuuvaunuepisodikin huomioiden taitaa sähköistyksen hyöty supistua varsin pieneksi. Tornion radan sähköistämättä jättämisessä lienee sama syy kuin Kemijärven kohdallakin eli sitä ei yksinkertaisesti katsottu taloudellisesti kannattavaksi.
R.Silfverberg sanoi:Miksi ylipäänsä tilattiin Edm-vaunuja?
Ennen Edm-kauppaa oli makuuvaunujen hankinnassa noin 20 vuoden tauko. Todennäköisesti kalusto alkoi olla jo niin ikääntynyttä, että sitä oli melkein pakko ruveta uusimaan. Näkisin Edm-vaunut kaikesta huolimatta positiivisena ilmiönä, koska nyt Suomessa todennäköisesti säilyy ainakin yksi yöjuna vielä pitkälle tulevaisuuteen. Ilman uudishankintoja liikennemuoto olisi varmaan kuihtunut seuraavien 10 vuoden kuluessa kokonaan.
Viimeksi muokattu: