Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Tekniikka & Talous lehden uutiskommentissa ehdotetaan Magneettijunaa Helsinki-Vantaalle.

Tuohan olisi liikenteellisesti aivan älytön ratkaisu, ellei magneettijunaa samalla jatkettaisi vähintään Tampereelle, mielellään myös Turkuun, ja ehkä itä-Suomeenkin päin. En nimittäin usko liikenteen olevan näin suurta Helsingin keskustan ja lentokentän välillä, pääkaupunkiseudun lentomatkustajat nimittäin uskoakseni jakaantuvat melko tasaisesti seudulle, jolloin ainoa muutos käytännössä olisi keskustan muuttumista eräänlaiseksi pisteeksi jonne matkustajat joutuvat jokatapauksessa tulemaan. Eikä etäisyys ole niin suuri, että vaihdollinen yhteys kannattaisi. Pääkaupungin lentomatkustajia palvelisi marja-rata tämän takia huomattavasti paremmin.

Myöskään en usko matkuksen olevan tarpeeksi suuri tällaiselle radalle edes Suomen suurimpien kaupunkien välillä, joten nykyistä rataverkkoa kehittämällä saataisiin varmasti selvästi suurempi hyöty. Eli päärata lentokentän kautta, myöskin rantarata tätä kautta. Sitten olemassaolevien ratojen nopeuksien nosto, niin päästäisiin jo pitkälle. Pääkaupunkiseudun lentomatkustajia varten sitten marja-rata ja/tai jonkinlainen ratikkayhteys.
 
Kahdella miljardilla saisi esimerkiksi TGV-tasoisen (320 km/h) suurnopeusradan Rautatieasema - Pasila - Lentoasema - Tampere.

Vaikka ehkä Muenchenissä rakennetaan aika vaikeilla alueilla?
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka ehkä Muenchenissä rakennetaan aika vaikeilla alueilla?

Enpä tiedä. En ole perehtynyt suunniteltuun linjaukseen, mutta nykyinen S8 ainakin kulkee pääosin peltojen poikki. Kaiketi Maglev vaatii jonkin paalutuksen sellaisessa hetteikössä, mutta en osaa pitää seutua maailmanluokassa mitattuna mitenkään erityisen vaikeana rakentaa. Ehkä jollain on perusteltu päinvastainen näkemys?

Jotenkin minulle tulee sellainen tunne, että Münchenin Maglev on enemmän teollisuuspolitiikkaa kuin liikennehanke. Olisi sinne kentälle saatu varmasti tavallisella junallakin ihan riittävän nopea yhteys, ainakin nopeampi kuin pysähtelevä S8, jolla kestää n. 40 min Ostbahnhofille ja joitakin minuutteja pidempään Marienplatzille tai päärautatieasemalle.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäiskös vinkata Kiskokselle tuosta maglevista? Siitähän saisi SuperLiitynnän kun tekisi tuollaisen pk-seudun liikennejärjestlemän rungoksi. Asemat vain Matinkylään, Tikkurilaan ja Itikseen sekä Rautatientorille ja sitten vaan tehokasta bussiliityntää joka puolelta seutua noille kolmelle kaukoasemalle. Johan saataisiin rahaa palamaan vielä enemmän kuin kiskoksen metrohaaveissa, ja palvelu olisi vielä huonompaa kuin metroliitynnöissä. Oikea kiskoksen unelma! ;)
 
Jotenkin minulle tulee sellainen tunne, että Münchenin Maglev on enemmän teollisuuspolitiikkaa kuin liikennehanke.


Noin taitaa olla. Maglevia halutaan myydä ja sitä varten tarvitaan tuotantokäytössä oleva rata.

Maglev on kuitenkin lentoliikennettä ekologisempi. Ja nopeampi kuin muut junat, huippunopeus on luokkaa 400 - 550 km/h. Vaikka meluongelmia varmaan riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Noin taitaa olla. Maglevia halutaan myydä ja sitä varten tarvitaan tuotantokäytössä oleva rata.

Maglev on kuitenkin lentoliikennettä ekologisempi. Ja nopeampi kuin muut junat, huippunopeus on luokkaa 400 - 550 km/h. Vaikka meluongelmia varmaan riittää.

Maglev kannattaisi juuri siksi ennemmin rakentaa Münchenin kaupungista Frankfurtin lentokentälle asti, josta kansainvälisten lentojen tarjonta on Münchenin kenttää parempi.

t. Rainer
 
En nimittäin usko liikenteen olevan näin suurta Helsingin keskustan ja lentokentän välillä, pääkaupunkiseudun lentomatkustajat nimittäin uskoakseni jakaantuvat melko tasaisesti seudulle, jolloin ainoa muutos käytännössä olisi keskustan muuttumista eräänlaiseksi pisteeksi jonne matkustajat joutuvat jokatapauksessa tulemaan.

Vaikka lentomatkustajat eivät hajaantuisikaan, heitä on vain 12,5 miljoonaa vuodessa. Muutamien kymmenien vuosien päästä lentomatkustajia taidettiin ennustaa olevan "jopa" 20 miljoonaa. Metrolla tehdään nyt 56 miljoonaa matkaa vuodessa. Siitä kaupunkiliikenteen mittakaavaa.
 
Maglev on kuitenkin lentoliikennettä ekologisempi.
Kohta on lentomatkustaminen tosi ekologista, kun matkat kentältä keskustaan voi matkustaa maglevilla.

Eikös Münchenissäkin ole päässyt ICE-junalla kentältä keskustaan? Eikö tällöin maglevin rakentaminen olekin päällekäinen hanke ja kolmas junayhteys lentokentälle?
 
Eikös Münchenissäkin ole päässyt ICE-junalla kentältä keskustaan? Eikö tällöin maglevin rakentaminen olekin päällekäinen hanke ja kolmas junayhteys lentokentälle?
Kyse ei ole Münchenistä vaan Saksan suurimmasta lentokentästä eli Frankfurt am Mainin lentoasemasta. Siellä on myös kaukoliikenteelle rautatieasema, josta pääsee ICE -junalla kaupungin keskustan lisäksi myös vaikkapa Kölniin. Lisäksi S-Bahn -linjat S8 ja S9 tarjoavat paikallisliikenteen rautatieasemalta hyvät yhteydet Frankfurt am Mainin keskustaan.

Münchenin lentoasemalta pääsee tosiaan kaupungin keskustaan "vain" S-Bahn -linjoilla S1 (München-Laimin kautta) ja S8 (Ostbahnhofin kautta). Taitaa Frankfurt am Mainin lentoasema olla tällä hetkellä ainoa Saksan lentokentistä, jonne pääsee myös kaukojunalla.
 
Eikös Düsseldorfin kentän asemalta myös pääse kaukojuniin? Olen ainakin itse päässyt. Asemalle matkustetaan riippuradalla, mutta ei asema sen kauempana terminaaleista ole kuin monilla muillakaan kentillä, joilla asema ei ole suoraan terminaalin alla.

Antero
 
Eikös Düsseldorfin kentän asemalta myös pääse kaukojuniin? Olen ainakin itse päässyt. Asemalle matkustetaan riippuradalla, mutta ei asema sen kauempana terminaaleista ole kuin monilla muillakaan kentillä, joilla asema ei ole suoraan terminaalin alla.
Tjoo, oikeassa olet. Düsseldorfin lentoasemalla on kaksi aivan erillistä juna-asemaa (no, niin on periaatteessa Frankfurt am Mainin lentoasemallakin). Düsseldorfin lentoaseman paikallisjuna-asema (Düsseldorf Flughafen Terminal) on lähempänä lentoasemaa ja kaukojuna-asema (Düsseldorf Flughafen) on puolestaan riippuratayhteyden päässä lentoasemalta.

Nordrhein-Westfalen -osavaltion junakartta selventänee tilannetta:
http://www.vrr.de/imperia/md/content/linienplan/nrw_regionalverkehrsplan_2007.pdf

Ja näyttääpä tuon saman kartan mukaan Köln-Bonn -lentokentälle nykyään pääsevän myös -ICE -junalla. Nopeaa on ollut kehitys Köln-Bonn -lentokentällä, kun kolme vuotta sitten lentoasema oli pelkkien bussiyhteyksien varassa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös