Antero Alkun kommenttia on vaikea ymmärtää, mitä tulee metroon ja kehärataan. Toisaalta en ole yllättynyt, kun on lukenut kaiken, mitä mies on aiemmin sanonut.
Kehäradan ajatuksena on tarjota kattavasti, ainakin 6-18 välisenä aikana (oma käsitykseni) 10 minuutin välein junayhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Kehäradan avulla lentoasema kytketään raideliikenteen piiriin ja kaukojunista on vaihtoyhteys Tikkurilassa lentoaseman suuntaan, matka-aika on 8 min Tikkurilasta. Kehärata on hanke, jollaisia Eurooppa on pullollaan ja joiden on nähty toimivan hyvin. Frankfurt, München, Pariisi, Kööpenhamina ja monet Helsinginkin kokoiset kaupungit ovat halunneet paikallisjunaliikenteen lentoasemilleen. Pariisissa perustetaan tämän lisäksi pikapaikallisjuna Gare de l'estin ja CDG2:n välille
http://www.cdgexpress.equipement.gouv.fr/
Kehärata tulee todelliseen tarpeeseen, koska se eurooppalaisten esikuviensa tavoin kytkee radan varren kaikki asemat isoon silmukkaan ja helpottaa liikkumista merkittävästi, ääriesimerkkinä otettakoon Huopalahti tai vaikkapa Puistola, joista syntyy vaihdoton yhteys lentoasemalle. Vastaavasti esimerkiksi Jokerilinja täydentää kehäradan tarjontaa Oulunkylässä ja liikkuminen helpottuu sitäkin kautta. Tämän lisäksi Kehärata on asuntopoliittinen hanke, joka tukee nk. Marja-Vantaa-hanketta, eikä suinkaan mitään pysäköintialuetta. Aviapoliksen aseman toteutuminen tukee
www.aviapolis.fi hanketta ja parantaa alueen saavutettavuutta, nykyään alueella olevat rämeiköt ja pusikot saavat armeliaimman lopun ja ne päätyvät harvesterin kitaan. Kehärata tukee siis asuntopolitiikkaa, metropolipolitiikkaa, vahvistaa "lentokenttäkaupunkia" (ks Laakso&Loikkanen, Kaupunkitalous), parantaa lentoaseman imagoa nostaen sen statusta sekä parantaa huomattavasti lentoaseman saavutettavuutta. Nykyinen 615-ratkaisu on ahdas, epämiellyttävä ja täysin antiikkinen periytyen jostakin Sirolan ajoilta. Uudet upeat Flirt-junat sekä uudistetut "Samit" tarjoavat keskieurooppalaisenkin mukaan kohtalaisen yhteyden kentälle ja köröttely Hämeentien ruuhkissa loppuu. Samoin bussin 61 kokeneena voin vakuuttaa, että parhaimmassa tapauksessa kun on hiukan isompi porukka ja lastenvaunut, niin matkustaminen kentälle on yhtä h-tiä, bussin matka-aika kentälle on kohtuuttomat 20min ja siihen sekoittuu paljon Vantaan sisäistä liikennettä. Vähin mitä YTV voisi tehdä olisi asettaa ennen Kehärataa liikenteeseen "61X"-linjan, joka olisi tahdistettu pikajuniin ja liikennöisi useita kertoja tunnissa suoraan Tikkurilasta kentälle. Antero: Kehärata ja tulevaisuuden lentokenttämetro menevät juuri siellä, missä on ihmisiäkin ja typerintä olisi jättää ne tekemättä.