Kehäradan linjauksesta...
Rata on varmasti tarpeellinen, ja sen linjauskin on jo päätetty. Mielestäni linjaus olisi kyllä voinut olla erilainen. Onkohan rata tehty liiaksi palvelemaan Kivistöä. Meinaan että Kivistön ja Aviapoliksen välillä on 5-6 km alue joka on täysin lentomelualuetta, ihan kiitoradan päässä olevaa lääniä, melkein lentokoneiden renkaat hipovat päätä. Vaikkakin ns Viinikkala on suunniteltu asemavarauksena kiitoradan pään kohdalle, tuskin tämän maan arvo on kovin korkea, eikä sinne kukaan rakenna.
Eikö Kivistö voitaisi ottaa myöhemmin raideliikenteen piiriin, samalla jos ja kun Klaukkalaan rakennetaan raide, näin linjauksetkin saataisiin loogisemmiksi. Ja tämä ns kehärata kurvata linjaa Vantaankoski-Vantaanpuisto-Voutila-Pakkala-Vantaanportti-Aviapolis-jne... Eli matka suunnilleen sama, mutta saataisiin Pakkala ja Jumbon ympäristö raideliikenteen piiriin. Lisäksi Voutilan, Ylästön ja Pakkalan välimaasto voitaisiin kaavoittaa asuinalueiksi. Eikä Aviapoliksen ja Lentokentän työpaikoille matkustaminen heikentyisi yhtään tässä vaihtoehdossani.
Tuskin Kivistöstä sentään vaihdottomasti tarvitsee päästä lentokentälle. Luulisi riittävän jos Kivistöstä pääsisi Klaukkalan tavoin vaihdottomasti Helsinkiin, jos ja kun rata joskus rakennetaan kehäradan jälkeen. Siksi Kivistöä ei tulisi huomioida vielä kehäradan rakentamisessa, vaan sitten Klaukkalan ajankohdan tullessa, joskus vuonna 2030. Miksi tehdä keinotekoisesti uusi kaupunginosa kehäIII ulkopuolelle, kun sen voi tehdä sisäpuolellekin. Samalla Vantaan länsi- ja itäosa yhdistyisi yhtenäisemmäksi, kun Pakkalasta Myyrmäkeen oleva tyhjähkö väli täyttyisi asuinrakennuksista, toisin kun lentokentän preeria.
Mutta taitaa olla liian myöhäistä...