Hmm... ilmisesti ohjausvaunut on otettu käyttöön kun kehäradan liikenne alkaa. kuinka pitkä olisi suunnanvaihtioaika lentoasemalla pääradan kaukojunalla helsingin suuntaa ja päivastoin
Kääntöaikaminimi lienee kulunvalvonnan raja-arvo 4 min, mikä on myös vuorovälin minimi. Kun 5 min päästä tulee seuraava juna, peliaikaa käännössä jää 1 min, mikä menee varmaan vähän tiukaksi. Olisi parempi pötkiä pois alta kääntymään vähän rauhallisemmassa paikassa eli käytännössä tunneliradan ulkopuolella, minne kääntöraiteen rakentaminen ei sitäpaitsi välttämättä maksa kuin taskurahoja. Hyvällä tuurilla sellainen voisi löytyä jopa valmiiksi rakennettuna?
IC2-/IC-kalusto ei käsittääkseni ole teknisiltä ominaisuuksiltaan kelpaavaa Kehäradalle. Minusta tämä on suunnitteluvirhe Kehäradan spesifikaatiossa, mutta se lienee otettava annettuna tässä vaiheessa projektia. Flirt lienee ainoa nykykaluston junatyyppi, joka kelpaa Kehäradalle, mutta se ei ole iso ongelma. Flirtiä saa kaukoversiona ja jopa 200 km/h huippunopeudella, jolloin muutamalla Flirt-rungolla voitaisiin operoida lentoaseman kaukoliikenne. Flirt ei myöskään ole Pendon hintainen, vaikka suorituskyky nykyrataverkolla on kaupallisessa käytössä samaa luokkaa.
Yksi lisäaspekti huomioitavaksi on vielä se, että lentoasemalla rajoittavana tekijänä toimii myös laituripituus. Kaukojunat ovat monesti liian pitkiä lähijunalaitureille, ja erityisesti tunnelissa tämä on myös turvallisuuskysymys. Siksi lentoasemalle liikennöivien kaukojunien maksimipituuden pitää olla lähiliikennespeksien mukainen.
Lisätään vielä sekin, että kyseessä on osittain proof-of-concept -hanke: jos Treelta pystytään ajamaan tällainen kaukojuna lentoasemalle kerran tunnissa, niin varmasti pystytään Lahdestakin. Teoriassa onnistuisi maksimissaan jopa 6:lla eri reitillä, tai 3 reitillä 2 kertaa tunnissa kullakin. Tässä tulee vastaan jo muun rataverkon kapasiteetti ennen Kehäradan kapasiteettia.
---------- Viestit yhdistetty klo 14:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:40 ----------
Lentoasemalle olisi hyvä rakentaa kolmas laituri kaukojunia varten ja Hiekkaharjun pohjoispuolelle vaihdeyhteys Kaupunkiradalta pääradalle ja päinvastoin Tikkurilan suuntaan ja raideyhteys kehäradalta pääradalle pohjoisen suuntaan.
Lisäraide lentoasemalle olisi todennäköisesti hyvin kallis. Ei kannata investoida niin paljon kääntöraiteeseen tunnelissa kun sellainen voidaan tehdä pikkurahalla tunnelin ulkopuolelle. Kolmioraide pääradalle kannattaisi toki tehdä: se nopeuttaisi matka-aikaa tuntuvasti. Välttämätön edellytys se ei kuitenkaan ole. Yhteys lentoasemalle on riittävän houkuttava jopa pidemmällä matka-ajalla kunhan ei tarvitse vaihtaa junaa.