Janin idea on hyvä, mutta en näe mitään helvatun järkeä ajattaa tunnin välein Lentokentälle kaukojunaa muun Turun ja Tampereen tunnin välein menevien junien lisäksi + unohtamatta vielä Riksun, Hämeenlinnan ja Toijalan ohittavat kaukojunat
30 Helsingistä lähtevät)... Etenkään kun ne matkustajamäärät sinne Lentoasemalle ei kuitenkaan ole niin suuret... Et kuitenkaan meinannut aikasempia yhteyksiä korvata? Hyvä koska kukaan ei halua n. 30-40 minuuttia kiertää Lentoaseman kautta sitä varten että muutamat pääsisivät Lentokentälle. Ehkä kerran 2-3 tunnissa menevä suora juna voisi olla järkevä jollakin pikku kokoonpanolla, tai sitten ei.
No, jostain syystä Paunu näkee aiheelliseksi ajaa Tampereelta Vantaalle tunnin välein läpi päivän ja lähes tunnin välein läpi yön. Tosin osittain vaihdollisena Keimolanportilla ja matka-aika 2 h -- 2 h 30. Matkustajia on kyydissä parhaimmillaan kymmeniä, hiljaisempina aikoina muutama. Aika hyvä kuitenkin ottaen huomioon
erittäin pitkä matka-aika. Nythän sitäpaitsi moni käyttää liittymälentoja, jotka ovat joka tapauksessa loppumassa todennäköisesti lähivuosina. Jo nyt niiden määrä on pienentynyt kuin pyy maailmanlopun edellä: 4 lentoa/pv/suunta. Ja aika moni kuuleman mukaan ajaa autolla Vantaan kentälle parkkiin. Takavuosina joskus lomamatkojen yhteydessä ajoin itsekin, kun vielä oli auto. En siis väittäisi tarkemmin asiaa tutkimatta, että matkustajamäärät ovat ihan hirmuisen pienet. Tampereen seutu on kuitenkin n. 350 000 ihmisen talousalue, joka vientivetoisena maakuntana generoi kohtuullisen määrän liikematkustusta. Ja liikematkustus puolestaan on pikkuhiljaa valumassa pois Pirkkalan kentältä, joka keskittyy entistä enemmän halpaliikenteeseen, joten sellaista matkustajapotentiaalia Vantaan lentoaseman suuntaan on aika paljon, joka tällä hetkellä ei vielä realisoidu tosielämässä.
Tiheä (=tunnin) vuoroväli on osa konseptin houkuttavuutta. On tasan varma, että osa junista ajetaan puolityhjinä, mutta jos niitä ei ajettaisi, koko konsepti ei välttämättä lentäisi, ei ainakaan niin hyvin. Toisaalta on niinkin, että jos nähdään tarpeelliseksi ajaa noita vuoroja, voidaan myös keksiä tapoja houkuttaa niihin matkustajia. Vaikkapa Onnibus-tyyppisesti. Lippu esim. Tampereelta Huopalahteen voisi olla hinnoiteltu selvästi alle VR:n tariffin. Yhteys voisi olla hitaampi Helsinkiin menijöille ja edellyttää jopa vaihtoa lähijunaan, mutta jos hinta on kohdallaan, juniin voidaan saada riittävä kuorma, jotta niitä kannattaa ajaa. Itselleni kelpaisi tuollainen kyyti esim. työmatkoilla Espooseen (nyt kun joudun maksamaan lippuni itse eikä työnantaja enää maksa niitä), ja itse asiassa jos Huopalahdessa voisi vaihtaa niin sehän olisi jopa helpompi vaihto kuin Pasilassa. Kyllä tästä erilaisia kaupallisia skenaarioita voi jalostaa jos ei ajattele niin jäykästi.
En tosin ihmettele että hyvin harva helsinkiläinen näkee tässä mitään järkeä. Helsinkiläiset eivät monesti juuri tunne muuta Suomea riittävästi pystyäkseen arvioimaan tällaisia asioita objektiivisesti.
Ai niin, vielä unohtui ne muualta kuin Tampereelta ja Hämeenlinnasta (+Toijala, Riksu?) tulijat, hehän joutuisivat vaihtamaan sitä junaa sitten Tampereella. Itse kyllä vaihtaisim mielummin loppumatkasta kun se pisin osuus on mennyt, enkä puolessa välissä matkaa kun on juuri ehtinyt rentoutua.
Kukaan ei matkusta Toijalasta saati Riihimäeltä Tampereelle vaihtaakseen lentoasemajunaan. Sen sijaan Porista, Seinäjoelta tai Jyväskylästä tulevat vaihtaisivat hyvinkin, vaikka tietysti saattaisivat vaihtaa Tikkurilassakin. (Täytyy tosin muistaa että käytännössä kaikilla Porista tulevilla on joka tapauksessa vaihto Tampereella, samoin suurella osalla Jyväskylästä tulevia: tämä vahvistaa Tampereen houkuttavuutta vaihtopaikkana ja heikentää Tikkurilan houkuttavuutta.) Kaikkien noiden kaupunkien lentoyhteydet ovat myös menossa surkeampaan suuntaan. Toisaalta syy siihen miksi en esitä tiheämpiä pysähdyksiä (Toijala, Riihimäki) johtuu siitä, että halusin säilyttää jonkinlaisen nopeusedun. Sinänsä ei olisi mahdotonta ajatella että noissakin kaupungeissa pysähdyttäisiin. Matka olisi silloin vähän hitaampi, mutta toisaalta keräisi vähän enemmän matkustajia. Sekään ei ole poissa kyseestä, etteikö osa vuoroista voisi pysähtyä ja osa olla nopeita, riippuen vähän vuorokauden ajasta.
---------- Viestit yhdistetty klo 12:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:46 ----------
Kehäradalta Keravan radan väliasemille vaihto tehtäisiin ilman Hiekkaharjua muutaman minuutin pidemmäksi. Lisäksi kansa saisi liikuntaa, kun Tikkurilassa ilmeisesti jouduttaisiin juoksemaan sillan kautta toiselle laiturilla vastasuunnan junaa odottelemaan; Hiekkaharjussa voisi vaihtaa laiturin yli...
Tätä samaa urheilusuoritusta voi miettiä Tampereelle matkalaukun kanssa matkalla olevan suoritettavaksi...
---------- Viestit yhdistetty klo 12:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:46 ----------
Ainakin subventoidussa liikenteessä pitäisi tarjota ennen kaikkea palvelua sinne, missä on oikeita puutteita eli ei yhteyttä ollenkaan tai se on kohtuuttoman harva. Tampereelta kuitenkin tulee kaksi-kolme junaa tunnissa, ja kultakin junalta järjestyy vaihtoyhteys lentoasemalle. Väitän Suomessa olevan vakavampia, mitattavia, aukkoja joukkoliikennetarjonnassa kuin pyörien materiaali tai vaihtojen määrä (sano vaikka laaduksi) jonkin tietyn välin tarjonnassa.
Yhteiskunnan kannattaa subventoida myös sellaista liikennettä, joka luo edellytyksiä elinkeinoelämän toiminnalle kaupungissa ja maakunnassa. Tällä hetkellä jotkut kaupungin subventoivat lentoliikennettään.
Saattaa toki olla, että kaupallinen kysyntä vaihdottomalle junalle voisi olla olemassa ja kysymys siirtyy konkreettisesti kapasiteetin jakamiseen. Tällöin pitää vaan toivoa, että kapasiteettia on, ja ettei ratakapasiteettia jakava viranomainen kehtaa sotkea muutaman erityistarpeisen luksus-VIP-matkustajan takia tuhannen vantaalaisen prolen joukkoliikenneyhteyksiä. Maanteillähän kapasiteettiasiat olisivat muuten yksinkertaisempia. Vaikka eiköhän tähänkin ratkaisuksi ehdoteta vantaalaisten päivittäiskäyttäjien arjen sotkemista, mitäs muuttivat tai syntyivät pk-seudulle.
Ei lentoasemajuna kerran tunnissa sotke vantaalaisprolen työmatkaa mitenkään kun se leivotaan lähijunavuorojen väliin. En ymmärrä tosin mistä tämä katkeruus lentomatkustajia kohtaan kumpuaa. Ihan tavallisia sini- tai valkokaulusduunareita lentokoneissakin matkustaa työmatkoilla. Ei se hupia ole eikä Finnairin lennoilla shampanja kilise (ei ole ollut ilmaista tarjoilua vuosikausiin) vaan kuivaa kalkkunasämpylää siellä syödään tai nk. tapas-lautasia (kaksi lihapullaa, kolme perunapullaa, ketsuppia, yksi cocktail-suolakurkku), huuhdotaan alas mehulla tai vedellä. Yhteyksien toimivuudessa ei ole kyse mistään marginaalisesta asiasta: kun helsinkiläinen työkaveri ehtii kotiin klo 22-23 mennessä, itse olen silloin vielä kentällä odottamassa liittymälentoa ja kotona vasta lähempänä klo 01:tä. Paunun bussilla kotiin ehtii klo 02:ksi tai 03:ksi, riippuen lennon saapumisajasta. Kun tätä toistuu joka toinen viikko, se syö hirmuisesti vapaa-aikaa ja jaksamista.
Moraalin ja aluepolitiikan erityisasiantuntijana voisit vielä kertoa, miksi Malmilla ja Herttoniemessä asuvia koskee yhtäläinen kielto osallistua keskusteluun? Herttoniemestä kun ei meidän yhteisellä infrallamme pääse nyt eikä lähitulevaisuudessa lentoasemalle.
Erityisen kiinnostunut olisin myös hankolaisista. Raukat maksavat valtiolle veroja, mutta joutuvat lentokentälle matkustaessaan vaihtamaan näillä näkymin jopa kahdesti!
Kuinka monta asukasta on näissä paikoissa? Entä millainen vientiklusteri?