Onkohan tuo päärata - kehärata varaus yhdelle vai kahdelle raiteelle? Eiköhän siinä riittäisi yksi raide, puolenvaihto vaihteet molempiin päihin. Samanlaisen kun tekisi Huopalahteen niin junat voisivat kiertää Kerava - Lentoasema - Pasila - Helsinki C ja Leppävaara - Lentoasema - Tikkurila - Pasila -Helsinki C.
Samalla Helsingistä lähtevät voisivat mennä lentoaseman kautta.
Tällöin puolenvaihtoja tulisi vain rannalta kehälle 1 tai 2 (miten kehäradan liikennöintisunnat kulkevat, rantaradan mukaisesti vai pääradan mukaisesti?) ja kehältä rannalle 0 tai 1. Samoin pää-kehä 0 tai 1 ja kehä - pää 1 tai 2. Antaako rantaradan ja pääradan liikennöintimäärät tarvittaviin vaihteiden ylityksiin mahdollisuutta?
Ja nämä junat kulkemaan nimenomaan silloin kun kentälle on ihmisiä menossa/tulossa eli alkaen ennen ruuhka-aikaa aamulla ja ennen ja jälkeen iltapäivä ruuhkan.
Toki nämä ylimääräiset junat vaikuttavat HSL I/M junien väliin tuolla, mutta eikai se yksi/kaksi puuttuvaa junaa tunnissa ole iso asia? (Jos pääradalla on mahdollista niin Turusta tullut kauko voisi kehältä tullessaan vaihtaa takaisin kaukojunaraiteille. Samalla jos I/M väli on 15 min, niin eikös se kauko ehtisi siinä välissä mennä.)
Eli vaikka näin Lentoasemalta Tikkurilaan:
L.As.
00 M
15 M
23 Turun kauko
30 M
45M
53 Turun kauko
Tikkurilassa voisi jopa M/K/turun kauko mennä 5min välillä Helsinkiin lähiliikenteen raiteita.
Ja jos tarve vaatii noissa väleissä missä ei mene Turun kaukojunaa voisi ajaa toinen K lisäksi, eli K:lla olisi vuoroväli 5/10 min.
Samanlainen järjestely onnistunee myös Pääradalta kehäradalle tulevien ja rantaradan lähijunien kanssa. Joka toinen kauko idästä, joka toinen Tampereen suunnalta.
Onko tosiaan niin, että edes Pendolino/Allegro ei voi liikennöidä kehäradalla? Luulisin, että varsinkin Allegrolla voisi olla potentiaalisia matkustajia suoraan kentälle.
Samalla Helsingistä lähtevät voisivat mennä lentoaseman kautta.
Tällöin puolenvaihtoja tulisi vain rannalta kehälle 1 tai 2 (miten kehäradan liikennöintisunnat kulkevat, rantaradan mukaisesti vai pääradan mukaisesti?) ja kehältä rannalle 0 tai 1. Samoin pää-kehä 0 tai 1 ja kehä - pää 1 tai 2. Antaako rantaradan ja pääradan liikennöintimäärät tarvittaviin vaihteiden ylityksiin mahdollisuutta?
Ja nämä junat kulkemaan nimenomaan silloin kun kentälle on ihmisiä menossa/tulossa eli alkaen ennen ruuhka-aikaa aamulla ja ennen ja jälkeen iltapäivä ruuhkan.
Toki nämä ylimääräiset junat vaikuttavat HSL I/M junien väliin tuolla, mutta eikai se yksi/kaksi puuttuvaa junaa tunnissa ole iso asia? (Jos pääradalla on mahdollista niin Turusta tullut kauko voisi kehältä tullessaan vaihtaa takaisin kaukojunaraiteille. Samalla jos I/M väli on 15 min, niin eikös se kauko ehtisi siinä välissä mennä.)
Eli vaikka näin Lentoasemalta Tikkurilaan:
L.As.
00 M
15 M
23 Turun kauko
30 M
45M
53 Turun kauko
Tikkurilassa voisi jopa M/K/turun kauko mennä 5min välillä Helsinkiin lähiliikenteen raiteita.
Ja jos tarve vaatii noissa väleissä missä ei mene Turun kaukojunaa voisi ajaa toinen K lisäksi, eli K:lla olisi vuoroväli 5/10 min.
Samanlainen järjestely onnistunee myös Pääradalta kehäradalle tulevien ja rantaradan lähijunien kanssa. Joka toinen kauko idästä, joka toinen Tampereen suunnalta.
Onko tosiaan niin, että edes Pendolino/Allegro ei voi liikennöidä kehäradalla? Luulisin, että varsinkin Allegrolla voisi olla potentiaalisia matkustajia suoraan kentälle.