Kantokoski
Suljettu tunnus
- Liittynyt
- 31 Heinäkuu 2012
- Viestit
- 267
Huopalahdessa ns. kolmioraiteelle on erittäin huonot mahdollisuudet, mutta mahdollisuuksia on, tosin vain Huopalahden aseman pohjoispuolella, ei eteläpuolella, eli onko ohjausvaunullinen juna ja suunnan kääntyminen sittenkin parempi kuin mahdollinen kolmioraide Huopalahdessa?
Huopalahteen kolmioraiteen siis saisi erittäin pienillä kaarresäteillä olevilla silloilla.
Muistaakseni Martinlaakson radan erkanemiskohdassa on aikoinaan tehty/jätetty mahdollisuuksia eritaso-laajennuksille.
Martinlaaksonrata on vain Flirt (+ muu lähijunakalusto) kelvollinen, kaukojunia ei sillä voi ajaa. Itse kehäradan kaukojunakelpoisuutta en nyt muista, enkä jaksa tarkistaa dokumenteista, mutta vaikka se olisi, niin Martinlaaksonrata ei edelleenkään ole.
Hiekkaharjussa on kolmioraiteelle varaus kaavoissa, tai ainakin parhaan tietoni mukaan varausta ei ole poistettu.
Mielestäni ei ole mitenkään lainkaan poissuljettua, eikä laisinkaan huono palveluehdotus, että Turusta sekä Tampereelta kulkisi nopeat Flirt-junat IC/etc. vertaisilla pysähdyksillä aamuisin ja iltaisin HEL/VAN lentoasemalle/lentoasemalta, kolmioraiteilla tai ohjausvaunuilla kääntäen. Tällaista palvelua voisi ainakin kokeilla kysynnän selvittämiseksi.
Jos kaukojunat eivät mutkaisi Olympiakylästä, vaihtoehtoja riittää - jotta maankäytön yhteiskäyttötunneli voisi toteutua. Sitä siis tarkoitan, että Olympiakylän metro/pikaraitio-tunneli ei ole ongelma lentoradan ja metron/pikaraition yhteiskäyttötunnelille.
Esimerkiksi tässä ratkaisu: Maankäytön yhteiskäyttötunnelissa Olympiakylän osuudella ei kulje kaukojunia, vaan ratkaisuksi valitaan joko i) Pasilan asemalta pintarata Ilmalan varikon kautta Pohjois-Pasilaan jossa lentorata yhtyy maankäytön yhteiskäyttötunneliin, tai, ii) Pasilan asemalta tunneli Ilmalan varikon alta Pohjois-Pasilaan jossa lentorata yhtyy maankäytön yhteiskäyttötunneliin.
Nyt tulisi keskusteluun nostaa nykyisen virallisen lentoratahahmotelman rinnalle vaihtoehtoja, jotta lentorata ei lykkääntyisi 2050+ ajankohtaisuudelle.
Tietysti edelleen vaihtoehtona ja vaarana on ettei koko 'lentorataa' tule laisinkaan.
Lentoradalle on vaihtoehtoja, jotka toteuttavat myös itse lentoradan, mutta tässä kaikki:
* erillinen suora rata, pasilasta-hel/van-kerava, ns. nykyinen suunnitelma, kallein ja hyödyiltään vähäisin.
* säästörata, lyhyempi suorahko rata, edullisempi mutta hyödyiltään vähäinen.
* maankäytön yhteiskäyttörata, hyödyiltään paras ratkaisu.
Nostaisin keskusteluun myös ns. Klaukkalan tai Nurmijärven radan, joka voisi toimia uutena kasvualueena pääkaupunkiseudulle, lähiliikenteen ja kaukoliikenteen ratana, mahdollistaen myöskin vaihtoehdon ja varayhteyden pääradalle, sekä mahdollistaisi linkin lentoradan haaralle ELSA-radan suuntaan.
Seuraavasti: Pääradan erkaneminen Hyvinkäältä Rajamäen kautta Nurmijärven Kirkonkylälle ja sieltä Klaukkalaan, josta lähiliikenneratayhteys Vantaankoskelle ja kaukojunayhteys lentokentälle, josta lentoaseman ja Pasilan eli lentoradan kautta Helsinkiin.
Klaukkalan/Nurmijärven rata Hyvinkään ja Klaukkalan välillä kaukojunakelpoinen, näin syntyy lentoradalta linkki ELSA:n suuntaan, sekä myöskin mahdollistaa vaihtoehtoisen kaavoitusratkaisun Helsinki-Karkkila-Forssa-Pori -radalle, jolloin Porin radan ainoaksi kaavoitusvaihtoehdoksi ei jää ELSA/Nummelasta erkaantuminen. Klaukkalan/Nurmijärven radan avulla päästäisiin eroon siitä tosiseikasta, ettei Martinlaakson rata ole kaukoliikennekelpoinen.
Huom! Nurmijärvi on yli 40 000 asukkaan kunta, ainoa joka ei käytä itsestään kaupunki -nimitystä.
Ratojen sijainnit ovat viittellisiä ja suuntaa-antavia.
Huopalahteen kolmioraiteen siis saisi erittäin pienillä kaarresäteillä olevilla silloilla.
Muistaakseni Martinlaakson radan erkanemiskohdassa on aikoinaan tehty/jätetty mahdollisuuksia eritaso-laajennuksille.
Martinlaaksonrata on vain Flirt (+ muu lähijunakalusto) kelvollinen, kaukojunia ei sillä voi ajaa. Itse kehäradan kaukojunakelpoisuutta en nyt muista, enkä jaksa tarkistaa dokumenteista, mutta vaikka se olisi, niin Martinlaaksonrata ei edelleenkään ole.
Hiekkaharjussa on kolmioraiteelle varaus kaavoissa, tai ainakin parhaan tietoni mukaan varausta ei ole poistettu.
Mielestäni ei ole mitenkään lainkaan poissuljettua, eikä laisinkaan huono palveluehdotus, että Turusta sekä Tampereelta kulkisi nopeat Flirt-junat IC/etc. vertaisilla pysähdyksillä aamuisin ja iltaisin HEL/VAN lentoasemalle/lentoasemalta, kolmioraiteilla tai ohjausvaunuilla kääntäen. Tällaista palvelua voisi ainakin kokeilla kysynnän selvittämiseksi.
Tarkoitan, että Olympiakylän linjaus maankäytön yhteiskäyttötunnelissa ei ole lentoradan kannalta ongelma.Mitä tarkoitat tällä, ettei se ole ongelma? Sitä, että reitin ei ole pakko olla sama kuin kartassa, vai sitä, että karttaan piirretty reitti ei ole ongelma? Vai jotain muuta?
Jos kaukojunat eivät mutkaisi Olympiakylästä, vaihtoehtoja riittää - jotta maankäytön yhteiskäyttötunneli voisi toteutua. Sitä siis tarkoitan, että Olympiakylän metro/pikaraitio-tunneli ei ole ongelma lentoradan ja metron/pikaraition yhteiskäyttötunnelille.
Esimerkiksi tässä ratkaisu: Maankäytön yhteiskäyttötunnelissa Olympiakylän osuudella ei kulje kaukojunia, vaan ratkaisuksi valitaan joko i) Pasilan asemalta pintarata Ilmalan varikon kautta Pohjois-Pasilaan jossa lentorata yhtyy maankäytön yhteiskäyttötunneliin, tai, ii) Pasilan asemalta tunneli Ilmalan varikon alta Pohjois-Pasilaan jossa lentorata yhtyy maankäytön yhteiskäyttötunneliin.
Nyt tulisi keskusteluun nostaa nykyisen virallisen lentoratahahmotelman rinnalle vaihtoehtoja, jotta lentorata ei lykkääntyisi 2050+ ajankohtaisuudelle.
Tietysti edelleen vaihtoehtona ja vaarana on ettei koko 'lentorataa' tule laisinkaan.
Lentoradalle on vaihtoehtoja, jotka toteuttavat myös itse lentoradan, mutta tässä kaikki:
* erillinen suora rata, pasilasta-hel/van-kerava, ns. nykyinen suunnitelma, kallein ja hyödyiltään vähäisin.
* säästörata, lyhyempi suorahko rata, edullisempi mutta hyödyiltään vähäinen.
* maankäytön yhteiskäyttörata, hyödyiltään paras ratkaisu.
Nostaisin keskusteluun myös ns. Klaukkalan tai Nurmijärven radan, joka voisi toimia uutena kasvualueena pääkaupunkiseudulle, lähiliikenteen ja kaukoliikenteen ratana, mahdollistaen myöskin vaihtoehdon ja varayhteyden pääradalle, sekä mahdollistaisi linkin lentoradan haaralle ELSA-radan suuntaan.
Seuraavasti: Pääradan erkaneminen Hyvinkäältä Rajamäen kautta Nurmijärven Kirkonkylälle ja sieltä Klaukkalaan, josta lähiliikenneratayhteys Vantaankoskelle ja kaukojunayhteys lentokentälle, josta lentoaseman ja Pasilan eli lentoradan kautta Helsinkiin.
Klaukkalan/Nurmijärven rata Hyvinkään ja Klaukkalan välillä kaukojunakelpoinen, näin syntyy lentoradalta linkki ELSA:n suuntaan, sekä myöskin mahdollistaa vaihtoehtoisen kaavoitusratkaisun Helsinki-Karkkila-Forssa-Pori -radalle, jolloin Porin radan ainoaksi kaavoitusvaihtoehdoksi ei jää ELSA/Nummelasta erkaantuminen. Klaukkalan/Nurmijärven radan avulla päästäisiin eroon siitä tosiseikasta, ettei Martinlaakson rata ole kaukoliikennekelpoinen.
Huom! Nurmijärvi on yli 40 000 asukkaan kunta, ainoa joka ei käytä itsestään kaupunki -nimitystä.
Ratojen sijainnit ovat viittellisiä ja suuntaa-antavia.
Viimeksi muokannut moderaattori: