Siinä taulukossa olevat kierrosajathan sisältävät ajan tappamisen. Taulukon 3 mukaan kehä-pisaran kierrosaika ilman ajantappamisia on vajaat 67 minuuttia.
Tämän suunnitelman mukaan tosiaan matka-aika Kehäradalla Helsingistä Helsinkiin olisi 67 min. Tuota aikaa voisi käyttää suoraan aikataulussa, mutta silloin kääntymisajat Helsingin itälaidassa olisivat epäedullisia (6/8 tai 16/18 min). Matka-ajan yhteen suuntaan ei tarvitse olla tasaminuutteja; riittää että matka-aika edestakaisin on vuorovälillä jaollinen (10 min). Junathan palaavat samaa tietä takaisin, kuin mitä tulivat. Muuten ne joutuisivat ylittämään Kaisaniemessä koko ratapihan. Kiertoaika (2 x matka-aika + kääntymisajat) olisi matka-ajalla 67 min 150 tai 160 minuuttia (jälkimmäisessä toinen kääntöaika olisi 16 min). Myös K-junien kääntymisajat olisivat epäedullisia.
Joillakin kohdin Kehäradan ajoajat ovat verrattain epäedullisia. Erityisesti tämä koskee Tikkurilan ja Lentoaseman väliä. Jos Hiekkaharjusta ja Ruskeasannasta poistettaisiin tarkka pysähtymisaika, voisi matka-aikaa lyhentää kaksi minuuttia. Ruskeasantahan sitä paitsi valmistuu vasta myöhemmin. Näin matka-aika Helsinki – Hki voitaisiin kutistaa 65 minuuttiin, jolloin kääntymisajoista tulisi optimaalisempia (aikataulu ohessa). Kaikki kääntymisajat olisivat 10 min paitsi K-junalla Helsingissä 12 min ja A_junalla Leppävaarassa 6 tai 16 minuuttia.
KEHÄRATA - AIKATAULUHAHMOTELMA #1
Läntinen haara Itäinen haara
M/P A A P/M K P/M M/P K
-00 -05 Helsinki -55 -00 -51 -55 Helsinki -05 -09
-05 -20 Pasila -50 -55 -56 -00 Pasila -00 -04
-07 -22 Ilmala -48 -53 | -03 Käpylä -57 |
-09 -24 Huopalahti -46 -51 -00 -05 Oulunkylä -55 -00
| -32 Leppävaara -38 | | -07 Pukinmäki -53 |
-11 Pohjois-Haaga -49 -04 -09 Malmi -51 -56
-13 Kannelmäki -47 | -11 Tapanila -48 |
-15 Malminkartano -45 -07 -13 Puistola -46 -53
-17 Myyrmäki -43 -09 -16 Tikkurila -44 -51
-18 Louhela -41 -12 z Hiekkaharju z -48
-20 Martinlaakso -40 -25 | Kerava | -35
-22 Vantaankoski -38 -22 Leinelä -38
-24 Vehkala -36 z (Ruskeasanta) z
| (Petas) | -26 o Lentoasema -34
-26 Kivistö -34
| (Viinikkala) |
-31 Aviapolis -29
-33 o Lentoasema -27
M/P-juna kulkee Helsingistä Martinlaaksonja Lentoaseman kautta takaisin Helsinkiin, P/M-juna päinvastoin.
Kaikilla kolmella haaralla olisi erillinen kalustonkierto ja ainoastaan Kehäradalla olisi ehdottoman välttämätöntä käyttää Flirtejä. Kalustontarpeet olisivat Kehäradalla 15 runkoa, K-junilla 9 runkoa ja A-junilla 6 tai 7 runkoa. Kun linjoja ei ole kytketty toisiinsa, voivat junat olla kysynnän mukaisissa pituuksissa.
Juha