Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tässä on nyt aikaisemmin kirjoitettu erillisistä ajantasauspysäkeistä ja niillä tehtävästä ajantasauksesta. Mutta nyt kaikki pysähdykset ovatkin ajantasausta varten. Ovatko kaikki pysäkitkin sitten ajatasauspysäkkejä?Niin minäkin tarkoitan. Ja varmaan suurin osa muistakin. Antero vain haluaa ymmärtää tämän kohdan väkisinkin väärin.
Ja alkuperäinen kina oli siitä, onko tuon ylimääräisen ajan tappaminen parempi tehdä ajamalla hitaampaa (Anteron kanta) vai seisomalla asemilla pidempään (monien muiden esittämä kanta). Yksi vaihtoehto, jota tässä ei ole vielä esitetty, olisi muuttuva vuoroväli.
Täysin samaa mieltä.Ennustaisin, että ilman ajantasausta pysähdysaikoihin saattaisi tulla melkoista hajontaa, koska matkalaukkuja kantavia ihmisiä tulee ja menee tuolla asemalla sangen vaihtelevat määrät - joskus heitä liikkuu todella paljon. Mielestäni lentokentän asema voisi olla kohtalaisen luonteva paikka ajantasaukselle, vaikkakaan mitään 8 minuutin taukoja sinne en kylläkään toivo.
Jos lentokentän asemalle tulee raidenäyttöihin, monitoreihin ja kuulutuksiin tieto lähtoajasta niin tuskin ulkomaalaisille paniikkia syntyy.Minä en yliarvioisi keskivertoihmisten huomiokykyä arkiliikkumisessaan. Päätellen mm. siitä, kuinka monen on nähty seisoskelevan huputetulla ratikkapysäkillä odottamassa ratikkaa samaan aikaan, kun vieressä kaivetaan kiskoja irti maasta niiden uusimista varten.
On kysyntää, jos sillä voidaan siirtää vaihdon tarve Pasilasta Huopalahteen - eli siirtää ne Rantarata->Pää/Oikorata-matkustajat, joidenka määränpää/lähtöpaikka on uuden linjan varrella, kulkemaan Rantaradalta/lle Kehäradan kautta, Pasilan sijaan. Näinollen yhtä montaa junaa ei tarvitse ajaa kuormittuneimpaan pullonkaulaan eli Pasilaan. Voidaan siis harkita yhden linjan (esim. S) päättämistä Huopalahteen tai ajamista Helsingin asemalle pysähtymättä Pasilassa. Kaikille Rantaradan asemille jäisi silti myös vaihdoton yhteys Pasilaan. Lisäksi Y-junan pysähdys Leppävaarassa voitaisiin vaihtaa Huopalahteen. Kummatkin vaihtoehdot vaativat kuitenkin mahdollisuuden vaihtaa raitiovaunuverkostoon suoraan jo Huopalahden asemalla. Raitiovaunuyhteys lisäisi myös Kehäradan käyttöä Vantaalta Länsi-Helsinkiin ja toisin päin matkustettaessa ja vastaavasti voisi vapauttaa Pääradalta kapasiteettia.Kehäradalla ei ole kysyntää lisäpalvelulle 10min tiheämmin, käyttämätön kapasiteetti on tuhlattu vain jos sitä voisi ylipäätään käyttää johonkin vaihtoehtoon.
Miksi kukaan haluaisi matkustaa noin paljon pidempää reittiä?On kysyntää, jos sillä voidaan siirtää vaihdon tarve Pasilasta Huopalahteen - eli siirtää ne Rantarata->Pää/Oikorata-matkustajat, joidenka määränpää/lähtöpaikka on uuden linjan varrella, kulkemaan Rantaradalta/lle Kehäradan kautta, Pasilan sijaan.
Kehäradalla ei ole kysyntää lisäpalvelulle 10min tiheämmin, käyttämätön kapasiteetti on tuhlattu vain jos sitä voisi ylipäätään käyttää johonkin vaihtoehtoon.
On kysyntää, jos sillä voidaan siirtää vaihdon tarve Pasilasta Huopalahteen - eli siirtää ne Rantarata->Pää/Oikorata-matkustajat, joidenka määränpää/lähtöpaikka on uuden linjan varrella, kulkemaan Rantaradalta/lle Kehäradan kautta, Pasilan sijaan. Näinollen yhtä montaa junaa ei tarvitse ajaa kuormittuneimpaan pullonkaulaan eli Pasilaan. Voidaan siis harkita yhden linjan (esim. S) päättämistä Huopalahteen tai ajamista Helsingin asemalle pysähtymättä Pasilassa.
Toisaalta kehäradan matkustajaennusteet ovat niin vaatimattomat (=pienemmät kuin Tampereen raitiotiellä!) että 10 minuutin vuoroväli ei ole edes perusteltu. Vuorovälin voisi todellisen palvelutason kärsimättä pidentää 15 minuuttiin. Kapasiteetti riittäisi ja operointikulut pienenisivät 33 % (6 junaa/tunti --> 4 junaa/tunti) samalla kun keskimääräinen odotusaika pidentyisi vain 2 min 30 sek (5 min --> 7 min 30 sek). Tällöin väleihin voisi vielä vähän helpommin sijoittaa kaukojunavuoroja.
Benchmarkkien perusteellakin 15 min vuoroväli lentoasemayhteydellä on täysin normaali. Monessa paikassa (esim. München) vuoroväli on 20 min. 10 min vuoroväli Helsingin/kehäradan matkustajamäärillä on ylipalvelua.
Tässä on nyt aikaisemmin kirjoitettu erillisistä ajantasauspysäkeistä ja niillä tehtävästä ajantasauksesta. Mutta nyt kaikki pysähdykset ovatkin ajantasausta varten. Ovatko kaikki pysäkitkin sitten ajatasauspysäkkejä?
Benchmarkkien perusteellakin 15 min vuoroväli lentoasemayhteydellä on täysin normaali. Monessa paikassa (esim. München) vuoroväli on 20 min. 10 min vuoroväli Helsingin/kehäradan matkustajamäärillä on ylipalvelua.