Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Vs: Pisararata

Olisiko siinä ideaa, että Kehäradan junat eivät pysähtyisi missään Tikkurilan ja Pasilan välissä? Tällainen yhteys voisi kulkea vaikka kerran tunnissa, jolloin junat otettaisi kaupunkiradalta pääradalle Tikkurilassa. Tietysti tästä tulee risteävän kulkutien ongelmia, mutta voisiko tämä toimia edes ajatustasolla?
 
Vs: Pisararata

Olisiko siinä ideaa, että Kehäradan junat eivät pysähtyisi missään Tikkurilan ja Pasilan välissä? Tällainen yhteys voisi kulkea vaikka kerran tunnissa, jolloin junat otettaisi kaupunkiradalta pääradalle Tikkurilassa. Tietysti tästä tulee risteävän kulkutien ongelmia, mutta voisiko tämä toimia edes ajatustasolla?

Kehäradan ongelmat ovat valuvikoja. Jos lentoasemalle olisi haluttu nopea yhteys, olisi rakennettu Lentorata.

Mutta kun nyt ideoimaan ryhdyttiin, nostan jälleen kerran esille vanhan ajatukseni vaihdottomista yhteyksistä Tampereelta (ja miksei Lahdestakin) lentoasemalle. Ajatus on kaukokäyttöön modattu Flirt (ei rakettitiedettä, näitä löytyy jo monesta maasta), jolla ajetaan Tikkurilaan, mistä suunnanvaihdon jälkeen jatketaan lentoaseman suuntaan. Pysähtyä ei välttämättä tarvitsisi missään muualla kuin lentoasemalla, mutta koska ohitusraiteita ei ole, keskinopeuden pitäisi olla samaa luokkaa kuin Kehäradan muilla junilla. Eli pitäisi ajaa melko himmaillen. Järkevää toki olisi pysähtyä Huopalahdessa vaihtoyhteyksien vuoksi. Jos siitä jatketaan Helsinkiin, näin saadaan lentoasemayhteys varsin harvoilla pysähdyksillä, joskaan ei nopeammin. Tällainen olisi periaatteessa sovitettavissa 10 minuutin vuorovälin keskelle ihan hienosti: ero ympäröiviin juniin olisi 5 min, kun kulunvalvonnan minimi lienee 4 min. Vielä paremmin toki onnistuisi, jos jätettäisiin joka toinen normijuna ajamatta. Tai ajettaisiin niitä esim. 15 min vuorovälillä, jolloin tämän ja muiden junien väliin jäisi 7,5 min.

Tämä periaatteessa kai toimisi myös toisin päin, eli että ajetaan Helsingistä (/Pasilasta?) vain Tikkurilassa pysähtyen lentoasemalle. Tämä olisi aidosti nopeampaa. Ideaalisti tällöin jatkettaisiin Turun suuntaan, mutta siellä ongelmaksi noussee toisaalta suunnanvaihto Huopalahdessa, toisaalta ratakapasiteetti Turun suuntaan olettaen että näillä junilla ei korvata nykyistä Rantaradan tarjontaa. Olisi ollut hyvä, jos Kehärataan olisi rakennettu liityntäraiteet toisaalta pohjoisen, toisaalta lännen suuntiin - silloin ei tarvitsisi miettiä suunnanvaihtoja, ja sellainenkin hienous olisi mahdollista kuin ajaa vuoroa Tampere - Hämeenlinna - Riihimäki - lentoasema - Salo - Turku, joka sujuvoittaisi yhteyksiä esim. Tampereen/Hämeenlinnan ja Salon välillä, samoin kuin Turun/Salon ja Riihimäen/Hämeenlinnan välillä, sekä kaikkien näiden yhteyksiä lentoasemalle.

Joka tapauksessa tekisi mieli kannustaa ideointiin. Kehärata on hankkeena kyllä aika susi. Siinä on kaikenlaisia puutteita ja epätoivottavia ominaisuuksia. Mutta ehkä siitä jotain saisi pelastettua hyötykäyttöön, jos luovutaan ajatuksesta että sen pitäisi olla pelkkä lenkki Helsingin keskustan ja lentoaseman välillä, mihin tarkoitukseen se ei ole kovin hyvä yhteys.
 
Vs: Pisararata

Mielestäni nopeamman linjan on ehdottomasti mentävä Lentoasemalle, ei Keravalle. Molemmatkin on järjestettävissä tietyin edellytyksin. Lentoasemasta uhkaa tulla pussinperä, jonne päästäkseen on vaihdettava junaan, joka on hidas. 35 minuuttia, eli karkeasti sama aika kuin bussilla, ainoana erona täsmällisyys. Ei kilpaile takseja eikä yksityisautoilua vastaan.

Monelta suunnalta tullessa voi vaihdon junaan tehdä muualla kuin keskustassa, vaikkapa Malmilla, Tikkurilassa taikka vaikka Myyrmäessä. Monet muutkin väliasemat ovat hyviä vaihtopaikkoja. Noita vaihtomahdollisuuksia tulisi kehittää vielä edelleen. Tarvittaisiin tiheästi asemille tai asemien kautta liikennöiviä linjoja, oli sitten kyseessä pikaratikka- tai bussilinjasta. Kehäradan parhaita puolia on se, että se jakelee matkustajia eri puolille seutua. Ei se matka-aika niin ongelmallinen ole.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pisararata

Monelta suunnalta tullessa voi vaihdon junaan tehdä muualla kuin keskustassa, vaikkapa Malmilla, Tikkurilassa taikka vaikka Myyrmäessä.
Nuo ovat vain paikallisliikennekeskuksia, joihin tulee Kehäradan myötä vain liityntälinjoja. Jo Sipoosta, Espoosta ja Kirkkonummelta tulevat ovat Pasilan/Helsingin asemien matka-ajan armoilla. Kuten myös muualta rannikolta. Verrataanpa kilpailuasetelmaa kulkumuotojen välillä:

Helsinki-Lentoasema

Nykyinen juna+bussi 38-45 min
Paikallisbussi 33-39 min
Finnair-bussi 28-30 min
Taksi/henkilöauto 20-30 min
Kehärata 35 min


Pasila-Lentoasema
Nykyinen juna+bussi 32-40 min
Ratikka+615 26-36 min
Juna+taksi Tikkurilasta 19-26 min
Taksi/henkilöauto 14-20 min
Kehärata 30 min


Malmi-Lentoasema
K-juna+bussi 25-32 min
519 24-28 min
K-juna+taksi Tikkuril. 15-22 min
Taksi/henkilöauto 11-15 min
Kehärata 16 min


Tikkurila-Lentoasema
61 22-28 min
61V 18-23 min
Polkupyörä 15-22 min
Taksi/henkilöauto 9-14 min
Kehärata 10 min


Kerava-Lentoasema
633+61V 36-41 min
Juna+bussi 29-39 min
Juna+taksi Tikkurilasta 20-27 min
Taksi/henkilöauto 13-19 min
2 junaa (Kehärata) 23-30 min


Myyrmäki-Lentoasema
Bussi 30-40 min
Juna Vantaankos.+Taksi 14-19 min
Taksi/henkilöauto 11-15 min
Kehärata 16 min


Espoo-Lentoasema
535 50-60 min
Juna+Finnair-bussi 50-55 min
540 35-45 min
Juna Pasilaan+taksi 28-34 min
Taksi/henkilöauto 20-25 min
2 junaa (Kehärata) 46 min

Eikös yksi Kehäradan tärkeimmistä ominaisuuksista ollut nopeus? Kuten vertailu osoittaa, jokainen säästetty minuutti parantaa kilpailua henkilöauton/taksin kanssa selvästi.
Monet muutkin väliasemat ovat hyviä vaihtopaikkoja. Noita vaihtomahdollisuuksia tulisi kehittää vielä edelleen. Tarvittaisiin tiheästi asemille tai asemien kautta liikennöiviä linjoja, oli sitten kyseessä pikaratikka- tai bussilinjasta. Kehäradan parhaita puolia on se, että se jakelee matkustajia eri puolille seutua. Ei se matka-aika niin ongelmallinen ole.
Se matka-aika on nimenomaan oleellinen tekijä niin taloudellisten, kuin yhteiskunnallisten hyötyjen maksimoinnissa. Matkustajien jakelu aluekeskukseen ei tyrehdy sillä, että osa junista kulkisi nimenomaan aluekeskusten välillä, ilman muita pysähdyksiä. Päin vastoin, Kehäradan hyödyt saataisiin ulosmitattua, kun suuret matkustajamassat vaihtohubeista ja alukeskuksista - Helsingin keskustaa, Espoota ja Pasilaa väheksymättä - pääsisivät nopeasti muihin keskustoihin ja tietty sinne Lentoasemalle. Hyötyvaikutus on merkittävä, kun kierrosajasta saadaan kokonainen junayksikkö vähennettyä ja mikä tärkeintä, junan kilpailukyky kasvaa autoilun kustannuksella. Vaihdot keskitettäkööt toki nykyiseen tapaan näihin aluekeskuksiin, joilla nopeammatkin junat pysähtyisivät.

Jotain Ilmalan seisaketta tai vastaavia väliinputoajia on turha tekohengittää uusilla tuulesta temmatuilla liityntälinjoilla, kun liityntälinjat voisivat olla paremminkin liitynnän lisäksi asukkaiden reitti lähimpään aluekeskukseen. Vain siten niihin saadaan riittävästi matkustajia.
 
Vs: Pisararata

Noissa keskustan ja Pasilan Kehäradan matka-ajoissa Lentokentälle on noin 5 minuuttia ylimääräistä. Matka-aika keskustasta Lentokentälle on noin 30 minuuttia ja Pasilasta Lentokentälle noin 25 minuuttia (Tikkurilan kautta).
 
Vs: Pisararata

Noissa keskustan ja Pasilan Kehäradan matka-ajoissa Lentokentälle on noin 5 minuuttia ylimääräistä. Matka-aika keskustasta Lentokentälle on noin 30 minuuttia ja Pasilasta Lentokentälle noin 25 minuuttia (Tikkurilan kautta).
Nuo ovat arvioituja aikoja kaikilla pysähdyksillä (ml. Ruskeasanta). Arviot toki heittelevät, kun yhtään mittausta ei ole tehty. Ilman muutoksia ei kuitenkaan matka-aikoja Keravan kaupunkiradalla voi nopeuttaa, ja Kehäradan reitti taas on niin mutkainen ja mäkinen, ettei sekään anna pelivaraa. Hyvällä tuurilla matka-aika on suunnitellusti 32-33 minuuttia. Kuitenkin lisäksi Lentoasemalla on tasonvaihto 2-3 min, jota muilla kulkupeleillä ei ole. Sekin on otettu huomioon. Matka-aika tasonvaihdon kanssa on siispä 35 minuutin luokkaa, eikä siitä voi oikein nipistää, jos pysähdyksitä ei malteta luopua. Keskusta-aikoihin en laskenut mukaan kävelyä ääriraiteille (3-4 min).
 
Vs: Pisararata

Keskusta-aikoihin en laskenut mukaan kävelyä ääriraiteille (3-4 min).

Stadissa on muuten varsin järkevää hypätä .41 lähtevään Z-junaan ja vaihtaa Z:sta Helsingistä niin ikään .41 lähteneeseen N:ään Tikkurilassa: kävelymatka Tikkurilan raiteelta 3 raiteelle 4 on huomattavasti lyhyempi kuin kävely Helsingin asemalla raiteille 1-3. Samoin paluusuunnassa (esimerkiksi Koivukylästä Helsinkiin mennessä) matka-ajassa ja askelien määrässä säästää, mikäli vaihtaa Tikkurilassa N-junasta R-junaan. Matka-ajassa siksi, että kokonaismatka-aika pienee juurikin Helsingin asemalla lyhentyneen kävelymatkan vuoksi. Niin ja tupakkimiehille tämä on mitä mainioin vinkki: molempiin suuntiin kuljettaessa voi laittaa Tikkurilassa Työmieheksi, mutta teeppä se junassa, niin taitaa olla pakollinen junanvaihto Puistolassa tai Hiekkaharjussa...
 
HS Pääkirjoitus
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1423630445147

Kehärata antaa esimakua tulevasta pääkaupunkiseudusta

Heinäkuun alussa Vantaalla otetaan käyttöön kehärata, joka kytkee pääradan ja Vantaankosken radan toisiinsa. Pääkaupunkiseudun lähijunayhteyksien verkosto täydentyy viidellä asemalla, joista eniten huomiota etukäteen on saanut Helsinki-Vantaan lentoasema. Se saa ensimmäistä kertaa raideyhteyden.

Junayhteys lentoasemalta Helsingin keskustaan ei ole kuitenkaan ainut seuraus uudesta raideinvestoinnista. Vaikutukset ulottuvat koko maahan ja kertovat myös, mihin suuntaan pääkaupunkiseutu on kehittymässä.

Kehäradan ansiosta tulo Helsinki-Vantaalle junalla muuttuu astetta helpommaksi. Kaukojunilla ei edelleenkään pääse suoraan lentoasemalle, mutta vuoden jälkipuoliskolla saapuminen kiskoja pitkin onnistuu yhdellä vaihdolla. Tämän toivotaan näkyvän sekä kotimaasta että Pietarista junalla saapuvien lentomatkustajien määrän kasvuna. Kääntöpuolena voi olla liikenteen väheneminen monelta maakuntakentältä.

Vaikutus kotimaan lentoyhteyksiin näkyy vasta ajan mittaan. Aikataulujen yhteensopivuus ja muu matkustamisen joustavuus vaikuttavat hinnan ohella siihen, kuinka moni matkustaja valitsee junan kotimaan jatkolennon sijaan.

Kehärata yhdistää nimensä mukaisesti pääkaupunkiseudun osia Vantaan kohdalla kehämäisesti. Tähän mennessä raideyhteydet ovat olleet säteittäisiä väyliä, joiden toinen pää on Helsingin keskustassa. Poikittaisyhteydet tuovat paljon uutta maata järkevän rakentamisen piiriin.

Tulevien vuosikymmenten tärkeimpiä liikennepoliittisia tavoitteita pääkaupunkiseudulla on poikittaisten raideyhteyksien eli käytännössä pikaraitioteiden rakentaminen.

Kun junayhteyksistä, metrosta ja raitioliikenteestä syntyy todellinen verkosto, pääkaupunkiseutu voi kehittyä kokonaisuutena, jossa on monia eläviä työpaikkojen keskittymiä ja riittävästi hyviä asuinalueita. Sen pitäisi näkyä sekä taloudellisessa kehityksessä, liikenteen sujuvuudessa että kohtuuhintaisessa asumisessa.

Siksi ei riitä, että liikenneväyliä Helsingin ympärillä katsotaan yksi kohde kerrallaan. Mukana täytyy aina olla sekä alueellinen että valtakunnallinen näkökulma. Kehärata osoittaa, että vaikutukset eivät rajoitu vain radan varteen.
 
Odotellaan ensimmäisiä koeajoja kehäradalla. Jotenkin pahaa pelkään, että joku "pieni" ongelma kuitenkin tulee esiin, kun ensimmäinen FLIRT ajaa tunnelia läpi.. :cool:
 
Vs: Pisararata

Kehäradan ongelmat ovat valuvikoja. Jos lentoasemalle olisi haluttu nopea yhteys, olisi rakennettu Lentorata.
Lentorata on järjettömän kallis hyötyihinsä nähden mutta kolmioraiteet Kehäradalle sentään pitäisi tehdä.

Tämä periaatteessa kai toimisi myös toisin päin, eli että ajetaan Helsingistä (/Pasilasta?) vain Tikkurilassa pysähtyen lentoasemalle. Tämä olisi aidosti nopeampaa. Ideaalisti tällöin jatkettaisiin Turun suuntaan, mutta siellä ongelmaksi noussee toisaalta suunnanvaihto Huopalahdessa, toisaalta ratakapasiteetti Turun suuntaan olettaen että näillä junilla ei korvata nykyistä Rantaradan tarjontaa. Olisi ollut hyvä, jos Kehärataan olisi rakennettu liityntäraiteet toisaalta pohjoisen, toisaalta lännen suuntiin - silloin ei tarvitsisi miettiä suunnanvaihtoja, ja sellainenkin hienous olisi mahdollista kuin ajaa vuoroa Tampere - Hämeenlinna - Riihimäki - lentoasema - Salo - Turku, joka sujuvoittaisi yhteyksiä esim. Tampereen/Hämeenlinnan ja Salon välillä, samoin kuin Turun/Salon ja Riihimäen/Hämeenlinnan välillä, sekä kaikkien näiden yhteyksiä lentoasemalle.

...tai edes nopea Kirkkonummi-Lentoasema-Kerava/? -yhteys, esim. luokkaa kerran tunnissa.

Olisiko tällaisen reitin ajamiselle käännöillä Tikkurilassa ja Huopalahdessa ratateknisiä esteitä?
 
Vs: Pisararata

...tai edes nopea Kirkkonummi-Lentoasema-Kerava/? -yhteys, esim. luokkaa kerran tunnissa.

Olisiko tällaisen reitin ajamiselle käännöillä Tikkurilassa ja Huopalahdessa ratateknisiä esteitä?

Tähän olisi hyvä saada asiantunteva vastaus. Veikkaukseni on että nykyisellä kulunvalvonnalla 4 min pakollisen pysähdyksen vaativa suunnanvaihto tekee tiukempaa Huopalahdessa kuin Tikkurilassa, missä on enemmän raiteita. Saksassa ei näytä olevan ongelma tehdä tuota nopeammin tosin. Ja mielestäni tuo juna pitäisi ajaa Tampereelle asti. Vaihto Keravalla ei ole sen parempi kuin vaihto Tikkurilassa, olkoonkin että jälkimmäisestä näyttää uutisoinnin perusteella muodostunut jo jonkinlainen pikkurikollisuuden pesä, mihin ei mielellään väkisin veisi lentomatkustajia pakkovaihtamaan laukkuineen viikonloppuiltoina (?).

Arviossa on huomioitava, että jos ruuhka-aika tekee tiukkaa niin ei liene suuri ongelma jättää ko. junayhteys silloin ajamatta. Lentoliikenteen ruuhka-ajat eivät muutenkaan ole 1:1 samat kuin kaupunkiratojen liikenteessä, joten silloin vaihdollinen yhteys voi olla hyväksyttävä, jos kapasiteettirajat tulevat vastaan. Ruuhka-ajan ulkopuolella varmasti tällainen yhteys mahtuu liikennöimään paremmin.
 
Vs: Pisararata

Tähän olisi hyvä saada asiantunteva vastaus. Veikkaukseni on että nykyisellä kulunvalvonnalla 4 min pakollisen pysähdyksen vaativa suunnanvaihto tekee tiukempaa Huopalahdessa kuin Tikkurilassa, missä on enemmän raiteita. Saksassa ei näytä olevan ongelma tehdä tuota nopeammin tosin. Ja mielestäni tuo juna pitäisi ajaa Tampereelle asti. Vaihto Keravalla ei ole sen parempi kuin vaihto Tikkurilassa, olkoonkin että jälkimmäisestä näyttää uutisoinnin perusteella muodostunut jo jonkinlainen pikkurikollisuuden pesä, mihin ei mielellään väkisin veisi lentomatkustajia pakkovaihtamaan laukkuineen viikonloppuiltoina (?).

Arviossa on huomioitava, että jos ruuhka-aika tekee tiukkaa niin ei liene suuri ongelma jättää ko. junayhteys silloin ajamatta. Lentoliikenteen ruuhka-ajat eivät muutenkaan ole 1:1 samat kuin kaupunkiratojen liikenteessä, joten silloin vaihdollinen yhteys voi olla hyväksyttävä, jos kapasiteettirajat tulevat vastaan. Ruuhka-ajan ulkopuolella varmasti tällainen yhteys mahtuu liikennöimään paremmin.

Mun mielestän Turusta kentälle ei kannata ajaa erikseen junia vaan turkulaiset pääsevät nopeiten sinne vaihtamalla kehäradan junaan Pasilassa.

Tamperelaisille voisi ajatella ajaa myöhäisillasta pari esim pendolinolla ajettavaa vuoroa jotka kääntyisivät Tikkurilassa, kuvittelisin että Sm3 -ylksiköillä on lupa ajaa kehäradalla tai ainakin se järjestyisi.

En ryhtyisi leimaamaan Tikkurilan uutta asemaa pikkurikollisuuden pesäksi, varmasti siellä hengailee nuorisojengejä kuten muillakin asemilla, Tampereenkin.

t. Rainer
 
Vs: Pisararata

En ryhtyisi leimaamaan Tikkurilan uutta asemaa pikkurikollisuuden pesäksi, varmasti siellä hengailee nuorisojengejä kuten muillakin asemilla, Tampereenkin.

Samalla tavalla voisi leimata "steissin" eli Helsingin aseman. Dixissä on sama kuin kauppakeskuksissakin, eli sinne kokoontuu nuoria, mukava lämmin sisähalli. Itse käyn siellä melkein päivittäin kaupassa eikä ikinä myöskään iltasin ole mitään häiriöitä ollut. Siellä joo hengailee paljonkin nuorisoa joitakin kymmeniä, mutta eipä ne häiriöitä ole aiheuttanut ja asemasillalla on melkein koko ajan järjestyksenvalvojia.
 
Tikkurilan asema+seutu on siisti ka kodikas paikka Hervannan ostariin tai Tampereen asemaan verrattuna. Tampereen tuplatyöttömyys Vantaaseen verrattuna valitettavasti näkyy..
 
Vs: Pisararata

Mun mielestän Turusta kentälle ei kannata ajaa erikseen junia vaan turkulaiset pääsevät nopeiten sinne vaihtamalla kehäradan junaan Pasilassa.

Tamperelaisille voisi ajatella ajaa myöhäisillasta pari esim pendolinolla ajettavaa vuoroa jotka kääntyisivät Tikkurilassa, kuvittelisin että Sm3 -ylksiköillä on lupa ajaa kehäradalla tai ainakin se järjestyisi.

En ryhtyisi leimaamaan Tikkurilan uutta asemaa pikkurikollisuuden pesäksi, varmasti siellä hengailee nuorisojengejä kuten muillakin asemilla, Tampereenkin.

t. Rainer
Tällä hetkellä Kehäradalla saa liikennöidä vain Sm5-junilla suurien pitkittäsikaltevuuksien vuoksi.
 
Takaisin
Ylös