Vs: Pisararata
Monelta suunnalta tullessa voi vaihdon junaan tehdä muualla kuin keskustassa, vaikkapa Malmilla, Tikkurilassa taikka vaikka Myyrmäessä.
Nuo ovat vain paikallisliikennekeskuksia, joihin tulee Kehäradan myötä vain liityntälinjoja. Jo Sipoosta, Espoosta ja Kirkkonummelta tulevat ovat Pasilan/Helsingin asemien matka-ajan armoilla. Kuten myös muualta rannikolta. Verrataanpa kilpailuasetelmaa kulkumuotojen välillä:
Helsinki-Lentoasema
Nykyinen juna+bussi 38-45 min
Paikallisbussi 33-39 min
Finnair-bussi 28-30 min
Taksi/henkilöauto 20-30 min
Kehärata 35 min
Pasila-Lentoasema
Nykyinen juna+bussi 32-40 min
Ratikka+615 26-36 min
Juna+taksi Tikkurilasta 19-26 min
Taksi/henkilöauto 14-20 min
Kehärata 30 min
Malmi-Lentoasema
K-juna+bussi 25-32 min
519 24-28 min
K-juna+taksi Tikkuril. 15-22 min
Taksi/henkilöauto 11-15 min
Kehärata 16 min
Tikkurila-Lentoasema
61 22-28 min
61V 18-23 min
Polkupyörä 15-22 min
Taksi/henkilöauto 9-14 min
Kehärata 10 min
Kerava-Lentoasema
633+61V 36-41 min
Juna+bussi 29-39 min
Juna+taksi Tikkurilasta 20-27 min
Taksi/henkilöauto 13-19 min
2 junaa (Kehärata) 23-30 min
Myyrmäki-Lentoasema
Bussi 30-40 min
Juna Vantaankos.+Taksi 14-19 min
Taksi/henkilöauto 11-15 min
Kehärata 16 min
Espoo-Lentoasema
535 50-60 min
Juna+Finnair-bussi 50-55 min
540 35-45 min
Juna Pasilaan+taksi 28-34 min
Taksi/henkilöauto 20-25 min
2 junaa (Kehärata) 46 min
Eikös yksi Kehäradan tärkeimmistä ominaisuuksista ollut nopeus? Kuten vertailu osoittaa, jokainen säästetty minuutti parantaa kilpailua henkilöauton/taksin kanssa selvästi.
Monet muutkin väliasemat ovat hyviä vaihtopaikkoja. Noita vaihtomahdollisuuksia tulisi kehittää vielä edelleen. Tarvittaisiin tiheästi asemille tai asemien kautta liikennöiviä linjoja, oli sitten kyseessä pikaratikka- tai bussilinjasta. Kehäradan parhaita puolia on se, että se jakelee matkustajia eri puolille seutua. Ei se matka-aika niin ongelmallinen ole.
Se matka-aika on nimenomaan oleellinen tekijä niin taloudellisten, kuin yhteiskunnallisten hyötyjen maksimoinnissa. Matkustajien jakelu aluekeskukseen ei tyrehdy sillä, että osa junista kulkisi nimenomaan aluekeskusten välillä, ilman muita pysähdyksiä. Päin vastoin, Kehäradan hyödyt saataisiin ulosmitattua, kun suuret matkustajamassat vaihtohubeista ja alukeskuksista - Helsingin keskustaa, Espoota ja Pasilaa väheksymättä - pääsisivät nopeasti muihin keskustoihin ja tietty sinne Lentoasemalle. Hyötyvaikutus on merkittävä, kun kierrosajasta saadaan kokonainen junayksikkö vähennettyä ja mikä tärkeintä, junan kilpailukyky kasvaa autoilun kustannuksella. Vaihdot keskitettäkööt toki nykyiseen tapaan näihin aluekeskuksiin, joilla nopeammatkin junat pysähtyisivät.
Jotain Ilmalan seisaketta tai vastaavia väliinputoajia on turha tekohengittää uusilla tuulesta temmatuilla liityntälinjoilla, kun liityntälinjat voisivat olla paremminkin liitynnän lisäksi asukkaiden reitti lähimpään aluekeskukseen. Vain siten niihin saadaan riittävästi matkustajia.