Tarve suoralle junalle on nimenomaan lomamatkailijoila joilla on paljon pakaasia. Liikematkustaja jolla vain on salkku ja käsimatkatavarana pieni lentolaukku ei suoraa junaa välttämättä tarvitse, mutta se on plussa tietenkin. Kuvittelisin että jollekin Bangkokin lennolle joka lähtee 06:00 paikkeila aamulla olisi kysyntää kehäkolmosen ulkopuolelta tulevalle lomajunalle.
Eiköhän toi mene juurikin päinvastoin. Nuuka maalaisperhe, joka tekee kerran vuodessa Kanarian-reissun, vaihtaa kyllä junia ihan iloisesti, jos hinta on kohdallaan. Nytkin ne matkustaa bussilla Vantaalta Kuopioon, vaikka lentäen pääsisi niin paljon nopeammin ja kätevämmin.
Sen sijaan paljon matkustavalle liikematkaajalle tuollaisen ruletin ehdotteleminen on lähinnä huono vitsi.
---------- Viestit yhdistetty klo 11:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:41 ----------
Olisiko tuollaisessa yhteydessä mitään järkeä vaikka isoja teknisiä esteitä ei olisikaan? Käytännössä jouduttaisiin pysähtymään lähes jokaisella Vantaan maitolaiturilla, jokseenkin hidasta kyytiä todennäköisesti varsin marginaalisella kysynnällä ryyditettynä.
Se tuli jo selväksi, että et pidä ajatuksesta ajaa Kehäradalla kaukojunia. Ensin viittasit epämääräisiin teknisiin esteisiin, mutta niitä ei nyt olekaan. Kerropa ihan suoraan, että minkä takia se Tampereelta Lentoasemalle ajava juna ei oikeasti ole sun mielestä kiva juttu?
Tässä tulee ymmärtää myös se, että tällainen juna korvaa sekä Turusta että Tampereelta lennettävät liityntälennot. Se on myös Finnairin pyrkimys, kuten tässäkin ketjussa on yhtiön lausuntoja lainaten kerrottu. Lisäksi tulee ymmärtää se, ettei tällaista junalinjaa tarvitse ajaa kerran tunnissa vain siksi että VR nyt sattuu ajattamaan kaukojunia Helsingistä kerran tunnissa eri suuntiin. Lennot lähtevät ja saapuvat pääosin aalloissa. Kolme junavuoroa suuntaansa tarjoaa jo hyvät yhteydet.
Yksiraiteisella rantaradalla en pidä mitenkään katastrofina sitä, jos ne kolme vuoroa korvaisivat nykyisiä Helsinkiin päättyviä junia. Kovin ne ovat lyhyitä nuo tunneittain Turkuun ajavat junat.
---------- Viestit yhdistetty klo 12:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:48 ----------
Itse en kyllä näe mitään tarvetta sille et esim. Tampereelta tai Turusta ajettaisiin suoraan kentälle. Ei niitä matkustajia niin paljoa ole, että tämä olisi edes järkevää. En tiiä kuinka moni täällä foorumilla ajattelee Kehäradan matkustajien koostuvan pääasiassa Lentokentälle menijöistä, mutta pääasiassa matkustajamäärät koostuvat juurikin muista kuin Lentokentälle menijöistä. Mitä itse välillä Tikkurilassa seuraillut, niin joistakin junavuoroista ei tule yhtään ainutta matkustajaa kentälle, joistakin maksimissaan parikymmentä. Onko näitä varten järkevää ajaa omaa junavuoroa, tyyliin kuten yllä on ehdotettu?
Jos olisi millään tavalla kannattavaa, niin varmasti tehtäisiin jo tai olisi suunniteltu.
En osta perustelujasi. Se on totta, että kehärata+lentomatkustajat on yleinen harhaluulo, kun matkustajien massa koostuu aviapoliksen ja lentoaseman työntekijöistä. Mutta silti kaukojunan tarpeettomuutta ei voi perustella sillä, ettei kukaan matkusta nyt jollain vantaansisäinenhöseliseutubussi61vaiolikose61V:llä.
Tampereelta lennetään Helsinkiin viidesti ja Tukholmaankin neljästi päivässä. Tämä siksi, ettei sieltä pääse suoraan juuri minnekään, joten aina on vaihdettava. Jos nämä yhdeksän kaukaa Pirkkalasta lähtevää liityntälentoa vaihtuisivat 3-4:ksi läheltä keskustasta lähteväksi, Hämeenlinnassa ja Riihimäellä pysähtyväksi junaksi, niin siinä olisi perusporukka valmiina. Lisäksi iso osa niitä, jotka nyt kulkevat tuota väliä omalla autolla tai bussilla.
---------- Viestit yhdistetty klo 12:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:03 ----------
Eikös vielä hienompi olisi Våg-universitetets flygplatsen.
Muutama vuosi sitten ehdotettiin kentän nimeämistä Martti Ahtisaari Internationaliksi.
Eero Saarinen ansaitsee myös ilman muuta nimikkokentän, onhan hän suunnitellut maailmankuulun JFK:n vitosterminaalin.
Siis Ahtisaari-Saarinen-Sibelius International Airport, kolmikirjaintunnus ASS. Päästäisiin samalla eroon ikäviä mielleyhtymiä tuovasta HEL-tunnuksesta.
Tiesittekös muuten, että virolaiset menivät nimeämään Tallinnan kentän Lennart Meren mukaan? Hassu idea, ihan kuolleena syntynyt. Ei sitä sillä nimellä kukaan tunne.