Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Vs: Pisararata

Vaikea nähdä mitään järkevää konseptia miten kehärataa voisi hyödyntää kaukoliikenteessä. Sinänsä harmi että lentoasemayhteys toteutettiin väärin, mutta kyllä nämä käännöt uusien kolmioraiteiden kautta sekä pää- että rantaradalta vaikuttavat varsin toimimattomilta ratkaisuilta monessakin mielessä.
 
Vs: Pisararata

Vaikea nähdä mitään järkevää konseptia miten kehärataa voisi hyödyntää kaukoliikenteessä. Sinänsä harmi että lentoasemayhteys toteutettiin väärin, mutta kyllä nämä käännöt uusien kolmioraiteiden kautta sekä pää- että rantaradalta vaikuttavat varsin toimimattomilta ratkaisuilta monessakin mielessä.

Mitäs vaikeaa siinä on? Jos nuo kolmioraiteet/vaihdeyhteydet olisivat kunnossa, niin Turku-Lentoasema-Tampere kaukopenkitetyllä Flirtillä. Ei se sen monimutkaisempaa ole.
 
Varmaan tulleet epäkohdat jo useasti tässä ketjussa esiin. Yli- ja alikapasiteetit radoilla ja junissa muodostaisivat aika ikävän kombon kehäradan kaukojunailussa.
 
Kehärataan liittyy sellainen mielenkiintoinen piirre, että sitä on mahdollista käyttää vain puolella maksimikapasiteetistaan, sillä kaupunkirata haarautuu kahtia Huopalahdessa ja Hiekkaharjulla. Näistä eteenpäin sekä Kehäradalla että muilla haaroilla voidaan liikennöidä vain kaksi kertaa pidemmillä vuoroväleillä, kuin noista liikennepaikoista Helsinkiin päin. Siksipä kehäradalla on vapaana kapasiteettia, jonka tosiaan voisi hyödyntää kaukoliikenteessä, jos vain tarvittavat yhteydet kaukoliikenteen radoille rakennetaan. Tietysti muutakin mahdollista käyttöä tulee mieleen tuolle kapasiteetille. Esimerkiksi voisi ajatelle jonkilaisella duo-kalustolla ajettavaa poikittaisyhteyttä Espoon suunnasta, vaikkapa Tapiola - Leppävaara - Huopalahti - Lentoasema - Tikkuria. (Jolloin Jokeri-rata voitaisiin kääntää esimerkiksi Matinkylään tai jatkaa Turuntien suunnassa.)
 
Itse en kyllä näe mitään tarvetta sille et esim. Tampereelta tai Turusta ajettaisiin suoraan kentälle. Ei niitä matkustajia niin paljoa ole, että tämä olisi edes järkevää. En tiiä kuinka moni täällä foorumilla ajattelee Kehäradan matkustajien koostuvan pääasiassa Lentokentälle menijöistä, mutta pääasiassa matkustajamäärät koostuvat juurikin muista kuin Lentokentälle menijöistä. Mitä itse välillä Tikkurilassa seuraillut, niin joistakin junavuoroista ei tule yhtään ainutta matkustajaa kentälle, joistakin maksimissaan parikymmentä. Onko näitä varten järkevää ajaa omaa junavuoroa, tyyliin kuten yllä on ehdotettu?

Jos olisi millään tavalla kannattavaa, niin varmasti tehtäisiin jo tai olisi suunniteltu.
 
Kuljen itsekin aika paljon Tampereelta Helsinki-Vantaan kentälle, mutta en kyllä kaipaa välille suoraa vuoroa.

Mielestäni on tärkeintä, että Tampereelta kulkee Helsingin keskustaan nopeita junia - ja riittävän usein. Vaihto Tikkurilassa on ainakin kentälle päin mennessä sujuva, kun kehäradan junia kulkee 10 min välein.

Turku-Lentoasema-Tampere -junalla tuskin olisi koivn paljon käyttäjiä. Ainakaan siis sellaisia, jotka eivät pääsisi perille nykyhteyksin.
 
Itse en kyllä näe mitään tarvetta sille et esim. Tampereelta tai Turusta ajettaisiin suoraan kentälle. Ei niitä matkustajia niin paljoa ole, että tämä olisi edes järkevää. En tiiä kuinka moni täällä foorumilla ajattelee Kehäradan matkustajien koostuvan pääasiassa Lentokentälle menijöistä, mutta pääasiassa matkustajamäärät koostuvat juurikin muista kuin Lentokentälle menijöistä. Mitä itse välillä Tikkurilassa seuraillut, niin joistakin junavuoroista ei tule yhtään ainutta matkustajaa kentälle, joistakin maksimissaan parikymmentä. Onko näitä varten järkevää ajaa omaa junavuoroa, tyyliin kuten yllä on ehdotettu?

Niin, kannattaa ensisijassa seurata millaiseksi liikenne kehittyy. Se että nyt ei kuljeta niin paljon bussilla 61 Tikkurilan aseman ja lentoaseman välillä johtunee siitä että mahdollisuudesta ei ole tiedotettu niin että tieto saavuttaisi muualla kuin pk-seudulla asuvia. Kehäradan junayhteys muuttaa tilanteen huomattavasti kun se ilmestyyy matkahakugeneraattoreihin , mahdollisesti myös kansainvälisiin matkahakupalveluihin.

Yksi kysymys muuten: Tuleeko lentäkentälle VR:n kaukojunien lipunmyyntipistettä, edes automaatin muodossa? Se olisi ehdottoman tärkeää.

t. Rainer
 
Se että nyt ei kuljeta niin paljon bussilla 61 Tikkurilan aseman ja lentoaseman välillä johtunee siitä että mahdollisuudesta ei ole tiedotettu niin että tieto saavuttaisi muualla kuin pk-seudulla asuvia. Kehäradan junayhteys muuttaa tilanteen huomattavasti kun se ilmestyyy matkahakugeneraattoreihin , mahdollisesti myös kansainvälisiin matkahakupalveluihin.

Bussi 61 löytyy melko hyvin jo nyt.

Näyttökuva 2015-03-25 kello 14.01.28.png
Näyttökuva 2015-03-25 kello 14.03.56.png
 
Kuten Auliskin jo tossa yllä totesi, niin VR:n matkahausta ja muista yleisistä hauista, jotka käyttävät VR:n tietokantaa, löytyy bussiyhteydet Lentoasemalle ja lisäksi kaukoliikenteen matkoihin voi ostaa suoraan yhteyslipun 61/61V bussiin.

Se mikä itseeni ihmetyttää on ettei Turun suunnasta tullessa VR:n matkahaku osaa tarjota Turkulaisille keskustassa lentokenttälinjoihin vaihtoa vaan ehdottaa Pasilassa vaihtamaan Tikkurilaan ja sieltä bussilla Lentokentälle.
 
Tai miksei Aviapoliksen lentokenttä? Sehän on melkein siinä vieressä.... :D
 
Viimeksi muokattu:
Se mikä itseeni ihmetyttää on ettei Turun suunnasta tullessa VR:n matkahaku osaa tarjota Turkulaisille keskustassa lentokenttälinjoihin vaihtoa vaan ehdottaa Pasilassa vaihtamaan Tikkurilaan ja sieltä bussilla Lentokentälle.

Tuo johtunee siitä, että Pasilasta yhteys junalla Tikkurilaan ja siitä bussilla lentokentälle on nopeampi kuin vaihto bussiin keskustassa.
 
Takaisin
Ylös