Vs: Kehäradan rakentaminen
Suorien pitkiä linjoja kiertelevien bussien järkevä kuormitus voi olla hyvin tiukassa. Toki olisi hyvä olla jotain faktaa, löytyisikö HSL:stä? Kuinka suuri osa lentokentän joukkoliikennekuormasta on matkalla keskustan hotelleihin tai muuten kantakaupunkiin?
Raapustelinpa reittiajatuksia kartalle, Espoo:
Helsinki:
Kovin paljon kiertelyä tuossa ei olisi, vaan siirtymät "jakelualueelle/-lta" olisivat kehäteitä pitkin. Espoon kierroksella Vihdintieltä Tapiolaan olisi n. 13 km ja Matinkylään 18 km. Kentältä Vihdintielle kestäisi ehkä n. 15 min, Leppävaaraan 30 min, Tapiolaan 40 min ja Matinkylään 50 min, kun illalla ei ole ruuhkia - ja matkustajamääräennustehan oli pieni
. 550:n tapaan bussi voisi palvella vain osaa pysäkeistä ja 615:n tapaan kyytiin ei noukittaisi matkustajia matkan varrelta.
Helsingin reitti toki vähän kiertelisi, mutta se on lyhyempi. Reitti voisi korvata 615:n kierroksen Kartanonkoskelle. Paluu olisi suoraan Vuosaaresta Kehä-III:a.
Faktat olisivat tosiaan kivoja... Epäilenpä, että metsään mennään olettamalla matkustajien noudattavan jotain stereotyyppisiä malleja ("turisti keskustahotelliin", "vegaanihippi Kallioon",...). Potentiaalisten matkustajien kirjo lienee yhtä monimuotoinen kuin pk-seudun asukkaat ja vierailijat.
Toki sitä on hyvä miettiä, miten pieniksi joukkoliikennekysynnän puroiksi mennään seuraavilla oletuksilla nimenomaan myöhemmin illalla:
* Firma ei maksa taksia tai parkkia.
* Kukaan ei viitsi tai voi tulla autolla hakemaan perheenjäsentä lentokentältä. (tai ei ole autoa tai perhettä.)
* Joukkoliikenne on henkilölle (tai ryhmälle) todellinen vaihtoehto myöhään illalla väsyneenä. (Sulkee käytännössä alkuyön osalta pois tosi suuren osan seuraavana päivänä aamulla työhinmenevistä hyvätuloisista esikaupunkiasukeista.)
* Ei olla matkalla keskustaan, kantakaupunkiin tai lentoaseman vieressä oleville asuinalueille (Käytännössä nykyisen linjan 615 ja entisen linjan V61 varsi), joissa asuu paljon kentän työntekijöitä.
* Ei olla matkalla Helsingin seudun ulkopuolelle. (Helsinki-Vantaa palvelee koko Etelä-Suomea.)
* Illalla lähtevä lisälinja voi tarjota sellaisen yhteyden, aikataulun ja kävelymatkan että se kiinnostaa riittävästi, huomioiden kantamuksetkin.
* Matkustaja tietää että tuollainen linja on olemassa ja sen aikataulun.
Aika moni noista on joustava kriteeri:
* jos kentältä pääsee helposti bussilla lähelle kotiovea, niin kenenkään ei tarvitse lähteä kentälle vastaan. Ehkä vastaan tullaankin autolla vain Leppävaaraan? Kentältä hakeminen merkitsee helposti 50-60 km autoilua ja lyhytaikainen pysäköintikin maksaa ihan kivasti.
* onko joukkoliikenne illalla vaihtoehto vai ei riippuu aivan olennaisesti siitä, kestääkö matka 40 min vai 1h 40 min...
* kenttälinjat olisi toki syytä ajaa kalustolla, jossa matkatavarat on huomioitu.
* varmastikin ottaisi aikansa, että matkustajat oppisivat kenttäbusseja hyödyntämään
On myös syytä kysyä, paljonko reitin varrella olisi väestöpohjaa, jolle bussi tarjoaisi uuden, suoran yhteyden kentälle.