Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Kuvassa näkyy, kuten arvelinkin, paljon lähempänä laituria oleva porraskuilu. Eikö tuon porraskuilun yhteyteen olisi vaan voinut asentaa kahta hissiä? Mikä tämän esti?
 
Tämä oli erinomainen otos. Löytyisikö tätä ja vastaavaa Lentoaseman rautatieasemasta jostain korkearesoluutioisena?

Kaivoin kuvan HTML-koodista, tässä siis tämä alkuperäinen. Ei ole paljoa tuota aiempaa tarkempi jonka kuvakaappauksena otin. Kuva on peräisin uutisesta tästä osoitteesta:
http://www.lentoposti.fi/uutiset/ka...le_valmistuu_60_vuotta_kaivattu_rautatieasema

Unknown.jpg

Kuvassa näkyy, kuten arvelinkin, paljon lähempänä laituria oleva porraskuilu. Eikö tuon porraskuilun yhteyteen olisi vaan voinut asentaa kahta hissiä? Mikä tämän esti?

Itse olisin näkevinäni kyllä kaksi hissiä molemmilla sisäänkäynneillä.
 
Kuvassa näkyy, kuten arvelinkin, paljon lähempänä laituria oleva porraskuilu. Eikö tuon porraskuilun yhteyteen olisi vaan voinut asentaa kahta hissiä? Mikä tämän esti?

Veikkaisin sitä tavallista selitystä, eli kehäradan suunnittelijoista
a) kellekään ei tullut mieleen
b) ketään ei kiinnostanut
c) kukaan ei oikeastaan käytä itse junaa, varsinkaan lentomatkustajana, eikä tiedä tarpeita
 
Tänään selvisi hieman puolivahingossa, että Tikkurilantie on ainakin osittain Kehärata -projektin kunnossapitovastuulla. Tämä itse asiassa selvensi asiaa, miksi etenkin Tikkurilantien kevyen liikenteen väylät ovat "mielenkiintoisessa" kunnossa. Kesän aikana on tullut mm. huomattua, kun Aviapoliksen aseman kohdalla olevassa liikenneympyrästä on jyrsitty kevyen liikenteen väylän asfalttia pois. Ja paria päivää myöhemmin asfaltti on laitettu uudelleen paikalleen - enkä kyllä huomannut että siinä välissä kyseisellä kohdalla olisi tehty mitään kaivuutöitä.

Hieman lännempänä tuosta oli vuoden verran jätetty ilman päällystettä eräs kevyen liikenteen kohta. Laitoin jokunen aika sitten palautetta siitä Vantaan kaupungille ja juhannusviikolla päällyste saatiinkin paikoilleen. Sääli vain, että noin kymmenen sentin matkalle tuota päällystettä ei laitettu vaan se jätettiin muhkuraiseksi.
 
Kaivoin kuvan HTML-koodista, tässä siis tämä alkuperäinen. Ei ole paljoa tuota aiempaa tarkempi jonka kuvakaappauksena otin. Kuva on peräisin uutisesta tästä osoitteesta:
http://www.lentoposti.fi/uutiset/ka...le_valmistuu_60_vuotta_kaivattu_rautatieasema

Muistikuvani mukaan asemien suunnitelmista oli aikanaan ihan hyvin materiaalia saatavilla julkisesta verkosta, mutta ei ainakaan Liikenneviraston sivuilla juuri mitään enää ole. Olisikohan ko. kuva peräisin tästä http://www.getunderground.fi/getfile.ashx?cid=205371&cc=3&refid=32 (PDF) (tai tästä hieman erisisältöisestä esityksestä http://www.slideshare.net/INFRAry/kansonen-louhinta-ja-kalliotekniikan-pivt-9-10-2014-jk)

Esityksessä on tarkempi kuva terminaalin sisäänkäynnistä sekä vastaava kuva Aviapoliksen asemasta. Ja muutakin mielenkiintoista, esim. esityksen mukaan kehärata menee Päijännetunnelin yli.

Aviapoliksessakin on maan alla yhdyskäytävät, edellyttääköhän joku säännös moista? Onko sisäänkäynnin ja kuilurakennuksen oltava tietyllä etäisyydellä toisistaan? Sisäänkäynnin saaminen tien viereen ei taida olla riittävä peruste, kun tie ymmärtääkseni nimenomaan siirrettiin Aviopoliksen asemaa silmällä pitäen nykyiselle paikalleen.

Esityksen mukaan Lentoaseman Tietotien sisäänkäynnin päässä oleva kuilurakennus poikkeaa terminaalin puoleisesta kuilurakennuksesta ja Aviapoliksen pohjoisesta kuilurakennuksesta siten, että siinä on syvällä maan alla yhdyskäytävä. Muissa kuilurakennuksissa sivuttaissiirtymä on maan pinnassa. Äkkinäinen miettii, että on väistetty Tutkatien pohjoispuolelle nousevaa pysäköintitalon laajennusta. (Googlen satelliittikuvista näkyy rakenteilla olevien sisäänkäyntien ja kuilurakennusten sijainti)
 
Hesari kertoo tänään, että monien lentokentällä työskentelevien joukkoliikenneyhteydet ovat heikentyneet ja muuttuneet epäluotettaviksi kehäradan avaamisen myötä: http://www.hs.fi/kaupunki/a1442808626068

Lehti on haastatellut matkustajia. Lentoasemalla työskentelevä nainen Kartanonkoskelta kertoo: "Myöhästyn töistä vähintään viikoittain siksi, että pysäkille tuleva bussi ei pysähdy, koska se on täynnä." ja "Tätä tapahtuu myös lentokentältä lähdettäessä. Toisinaan käy niin, että bussiin ei mahdu ketään enää kakkosterminaalista, kun bussi on täynnä jo T1:n jälkeen." Matka-aika on kasvanut 10–15 minuutista 45–60 minuuttiin.

Lentoasemalla työskentelevä mies Sörnäisistä kertoo, että bussiin mahtuminen ei ole ongelma, mutta vuorovälin harventuminen ja yhteyden hidastuminen lähes puolella entisestä on. HSL:n vastaus Kalliossa, Sörnäisissä ja Vallilassa asuville on ollut, että lentokenttäjunaan on helppo vaihtaa Käpylässä.

Jutussa on haastateltu myös HSL:n ryhmäpäällikkö Arttu Kuukankorpea, joka kertoo linjasta 615, että "sen suurin ongelma on, että iso joukko turisteja käyttää linjaa edelleen." Turistien käytös on Kuukankorven mukaan yllättänyt HSL:n: "Monet turistit eivät suostu menemään junaan varsinkin jos heidän pitää ensin kulkea asemalle shuttle-bussilla." Yleiskommenttina Kuukankorpi toteaa vielä lohdun sanoja matkustajille: "Bussireitit vaihtuvat ajoittain alueella kuin alueella, ei tämä ole ensimmäinen kerta."
 
Vs: Kehäradan rakentaminen

615:sta kanssa sössiminen kyllä kertoo valitettavan paljon HSL:n osaamisesta linjastosuunnittelussa. Jos löytyy stereotyyppinen joukkoliikenteellä lentoasemalle kulkija, niin se on Kalliossa asuva hipsteri, joka ravaa Berliinissä. Ja miten kehärata paransi Pitkänsillan pohjoispuolella asuvien lentokenttäyhteyttä? Ei mitenkään. Eri asia olisi, jos Hakaniemessä ja Pasilassa pääsisi näppärästi vaihtamaan lähijunaan, muttei tunnetuista syistä pääse. Eikä tarvittaisi välttämättä edes Pisaraa, kunnolliset vaihtomahdollisuudet Rautatieasemalla ja Pasilassa voisivat riittää - kunnollisella tarkoitan, että raitiovaunusta tai metrosta pääsee lähijunaan kävelemällä portaat alas tai ylös. Puolen kilometrin kävely vaihtaessa on todella tympeää ja lentolaukun kanssa se ei mene edes huumorista.

Uberin laariin sataa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kehäradan rakentaminen

Jos löytyy stereotyyppinen joukkoliikenteellä lentoasemalle kulkija, niin se on Kalliossa asuva hipsteri, joka ravaa Berliinissä.

Ei noista potentiaalisista vegaanicurrymakkaran ystävistä silti sitä massaa kerry, niin kuin ei kehärataakaan ole suunniteltu niiden varaan, jotka Seutulasta jonnekin lentelevät. Massa kertyy lentoasemalla työskentelevistä ja sen mukaan liikenne suunnitellaan (tai olisi pitänyt suunnitella).

On tietysti hyvä, että HSL myöntää virheensä ja lisää sinne sen uuden bussin.
 
Vs: Kehäradan rakentaminen

Tavallaanhan kyse ei ole edes sössimisestä, vaan valitun fundamentalismin toteuttamisesta ja laajentamisesta alue kerrallaan. Konsepti on sama: rakennetaan raskasraide, lopetetaan iso määrä suoria maanpäällisiä yhteyksiä ja uskotaan/uskotellaan, että joukkoliikenne paranee. Hintalappu on näissä "parannuksissa" myös niin kova, että joudutaan saneeraamaan pintaliikennettä entistäkin enemmän ja nostamaan lippujen hintoja. Projekti kerrallaan joukkoliikenteen kyydistä häipyy asiakkaita, kun kulkeminen käy liian vaivalloiseksi. Uusia saadaan tilalle radanvarsilta, mutta ei riittävästi, koska joukkoliikenteen markkinaosuus ei muutu mihinkään.

Ja ainahan voi uutisoida "matkustamäärien" kasvusta, vaikka tosiasiassa tarkoitettaisiin "nousujen" kasvua, jota syntyy automaattisesti lisäämällä vaihdollisia matkoja, jollei menetetä yli 50% matkustajista.
 
Vs: Kehäradan rakentaminen

Ja miten kehärata paransi Pitkänsillan pohjoispuolella asuvien lentokenttäyhteyttä? Ei mitenkään.

Paransihan se kyllä vaikkapa oulunkyläläisten tai puistolalaisten yhteyksiä, tai kannelmäkeläisten, ja vastaavasti sitten heikensi esim. sieltä Kallio-Vallila-akselilta (mitä tämä uusi bussi nyt sitten joutuu paikkaamaan, hyvä sinänsä että se tulee). Näin kai se usein on, jos jokin asia tehdään eri tavalla kuin ennen: toiset hyötyvät, toiset saattavat hävitä.,
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kehäradan rakentaminen

Ymmärrän, että Kallion vegaanimakkara-hipsteri-Berliinin matkaajat -yleistys on kieli poskessa tehty karrikointi.

Itse matkustan lentoasemalle kotoani Munkkiniemestä seuraavasti: joko h52 Huopalahteen tai h57 Ilmalaan. Siitä junalla Kannelmäen ja Myyrmäen kautta lentoasemalle. Käytän mielummin läntistä reittiä kuin Tikkurilan kautta. Maisemat ovat mielestäni siellä mukavammat kuin Malmilla tai Tikkurilassa.

Matkustan useinmiten Englantiin, Italiaan tai Espanjaan. Syön ehtaa bratwurstia mielelläni - myös Berliinissä, jos joskus siellä käyn.

Käytän lentoasemalle junaa, vaikka käytössäni on kaksi yksityisautoa. Olen melko tyytyväinen kehäradan liikennöintiin. Voi johtua siitä, että en käytä sitä esim. työmatkoilla.

Tuttavapiirissäni on kaltaisiani - no eikä ehkä paljon- mutta on.
 
Vs: Kehäradan rakentaminen

Olisi aina hyvä nähdä tilastoja, kuinka monelle oikeasti uudistus aiheutti ylitse pääsemättömiä esteitä, 10-20 min matka-ajan pidennys ei ole syy mielestäni dumata koko uudistus. Helsingin Sanomien populistinen kaikki meni ihan huonoksi, hitsi - populismi ei tuo keskusteluun mitään hyvää argumentaatiota.

Ja kuten joku yllä sanoi, asiat muuttuvat, maailma menee eteenpäin, varmasti heille jotka asian harmiksi kokevat on elämässä monta asiaa joka on heille muuttunut hyväksi ja jollekin toiselle asia on iso ongelma. Kuten se eräs nainen joka kuvassa oli puhelin kädessä, sen sai aika halvalla kun joku suostui asumaan tehtaassa että työ on halpaa ja hänellä on sitten mahdolisuus ostaa halpa puhelin.
 
Vs: Kehäradan rakentaminen

Joukkoliikenteen tarjoamat todelliset matka-ajat lähtöpäästä määränpäähän ovat useimmiten lähtökohtaisesti selvästi auton tarjoamia pitempiä. Jos tähän pistetään jollakin "parannuksella" vielä 10-20 minuuttia per suunta lisää, kyllä se on monelle joukkoliikenteen käyttäjälle kohta, jossa mietitään, jatkuuko asiakassuhde enää.
 
Vs: Kehäradan rakentaminen

Epäilemättä, ja kuten todettu, joillakin matka-ajat ovat pidentyneet ja joillakin lyhentyneet Kehäradan myötä. Minäkin näkisin mielelläni sen tilaston (tai edes dataan perustuvan arvion) siitä, kuinka paljon kumpaakin ryhmää on, ennen kuin annan omia tuomioitani. Mutu-arvioni on, että Kehärata jää voiton puolelle ainakin jos nimenomaan matka-aikoja lentoasemalle vertaillaan, mutta jos olen väärässä, so be it.
 
Takaisin
Ylös