Vs: Kehäradan rakentaminen
Tavallaanhan kyse ei ole edes sössimisestä, vaan valitun fundamentalismin toteuttamisesta ja laajentamisesta alue kerrallaan. Konsepti on sama: rakennetaan raskasraide, lopetetaan iso määrä suoria maanpäällisiä yhteyksiä ja uskotaan/uskotellaan, että joukkoliikenne paranee. Hintalappu on näissä "parannuksissa" myös niin kova, että joudutaan saneeraamaan pintaliikennettä entistäkin enemmän ja nostamaan lippujen hintoja. Projekti kerrallaan joukkoliikenteen kyydistä häipyy asiakkaita, kun kulkeminen käy liian vaivalloiseksi. Uusia saadaan tilalle radanvarsilta, mutta ei riittävästi, koska joukkoliikenteen markkinaosuus ei muutu mihinkään.
Ja ainahan voi uutisoida "matkustamäärien" kasvusta, vaikka tosiasiassa tarkoitettaisiin "nousujen" kasvua, jota syntyy automaattisesti lisäämällä vaihdollisia matkoja, jollei menetetä yli 50% matkustajista.