Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Vantaan light rail -ratkaisut jäävät joka tapauksessa Vantaan vastuulle, ja kehärata ei ratkaise esim. Aviapoliksen yhteyksiä. Ja kuten on sanottu, Vantaa maksaa jo nyt kehäradasta pitkän pennin, joten ei vastuusta voida livetä nytkään.
Mä vähän pahoin pelkään että Vantaan kaupungilla ei tule 30 -50 vuoteen olemaan varaa rakentaa mitään merkittävää light-rail rataa omilla rahoillaan. Siksi vantaalaispäättäjät suosivat kehärataa josta valto maksaisi n 70%, ja loisi silti nopean yhteyden idän ja lännen välille kentän ja Aviapoliksen kautta.

En täysin ymmärrä, miksi näet kehäradan välttämättömänä juuri Tikkurilan kehitykselle.
Pääradan säilyminen jatkossa Tkkurilan kautta kulkevana, sekä pikajunien pysähtyminen siellä on aika välttämätöntä Tiksin kehitykselle, samoin tietenkin se, että koko Vantaa sälyy itsenäisenä kuntanaan. Mutta jos kuntalaiset pättävätliittyä Helsinkiin,niin sitten kai koko asian voi unohtaa. Mutta sillä alkaa olla kohta kiire.

En voi sanoa, että tarkkaan tietäisin alueen merkitystä, mutta kehäradan kanssakin jää lukuisia suuria työpaikkoja ilman suoraa raideyhteyttä lentoasemalle. Kyse on taas kokonaisuudesta: millä hankkeella saatetaan kaikkein eniten työpaikkoja hyvän lentoasemayhteyden piiriin. Onko Myyrmäen ja Pohjois-Haagan työpaikkojen osuus niin merkittävä, että se sallii huonomman yhteyden moniin muihin kohteisiin?

Sillä ei ole merkitystä, koska yhteys on joka tapauksessa vaihdollinen. Nopealla junalla
Pasilan kautta pääsee aivan yhtä nopeasti ja aivan yhtä monella vaihdolla Pitäjänmäelle.

Ei kehärata huononna yhteyksiä muihinkaan kohteisiin verrattuna pääradan oikaisuun Pasilasta. Yhden junanvaihdon päässä ovat Pitäjänmäen lisäksi Leppävaara ja Karamalmi-Kilo. Jos ottaa huomioon myös jokerin sekä muut bussit tai tulevaisuudessa raitiovaunut jotka kulkevat Huopalahden asemalle, niin myös Tali, Munkkiniemi, Pikku-Huopalahti jne. Pääradan varrelta Malmikin saisi suoran junayhteyden kentälle.

Mutta puolustan nopeaa yhteyttä, koska siinä mielestäni myös Helsingin seutua palvellaan paremmin sen lisäksi, että saadaan valtakunnallinen lentokenttäyhteys.
Kehärata on myös valtakunnallinen yhteys, koska sen kyytiin pääsee muualta Suomesta tulevilla kaukojunilla.

Tätä mieltä olen minäkin. Kehäradan ongelma onkin juuri se, ettei se nopeuta lentokentän nykyisiä vaihdollisia yhteyksiä käytännössä ollenkaan eikä myöskään luo merkittävää määrää uusia suoria yhteyksiä. Ja lisäksi muuttaa aimo kasan nykyisistä suorista yhteyksistä vaihdollisiksi tai vähintään pidentää niiden kävelymatkaa.
Uudet suorat yhteydet se luo nimenomaan idän ja lännen eri kohteiden välille. Esim Malmilta Martinlaksoon tai kuten esimerkkini jo kertoi Tikkurilan ja Myyrmäen välille. Se tarjoaa toki vaihdollisen vaihtoehdon esim Espoon keskuksesta lentokentälle nykyisen suoran bussin sijaan, mutta paljon täsmällisemmin ja tiheämmin kulkevan yhteyden kuin nykyisin kerran tunnissa kulkeva bussi. Espoon keskuksen lähellä asuvana, jos olisi meno kentälle pahimpaan ruuhka-aikaan, niin käyttäisin junaa, jos sellainen olisi. Nyt käyttäisin taksia tai omaa autoa, koska bussin aikatauluun ei voi luottaa.

Onko tuossa nyt järkeä? Ruskeasanta on sekä matka-ajan että etäisyyden puolesta kaksi kertaa kauempana kuin Matinkylä, ja länsimetron pahimpana heikkoutenahan pidetään sitä, että nopeat moottoritiebussit katkaistaan metroasemalle. Tuusulan tapauksessa bussiliitynnän haitat olisivat reilusti suuremmat. En näe, että tuusulalaisia voidaan houkutella joukkoliikenteen käyttäjiksi sillä, että suorat moottoritiebussit katkaistaan hitaan junayhteyden päähän. Liityntä Keravalle saattaisi jopa toimia, koska junayhteys on vain 20 minuuttia ja samalla saadaan bussiyhteys Keravalle muutenkin. Ruskeasanta kun ei voine toimia tuusulalaisten aluekeskuksena.
Tarkoitin sitä, että tuusulalaiset autoilijat voivat jättää autonsa parkkiin Ruskeasantaan, koska sinne on kuulemma suunnitteilla iso liityntäparkkipaikka. En usko siihen että vaihdollinen bussi+juna yhteys houkuttaisi kovin montaa enemmän kuin nykyinen suora bussi, ellei matka ole juuri radan varteen, mutta vannoutuneita autoilijoita jotka haluavat säästää bensaa kun ei tarvitse aja Helsinkiin asti, kyllä varmasti, ja heitä riittää.Samanlainen liityntäpysäköintipaikka tullaan rakentamaan Keimolan? asemalle hämeenlinnanväylän varten.

t. Rainer
 
Kumma juttu, että ex-itävantaalaisena koin Tikkurilan todellisena Vantaan keskuksena, mutta nyt keski-espoolaisena en koe Espoon keskusta minään Espoon keskustana. Tikkurila onkin rakennettu oikean kaupungin näköiseksi, ja sitä mukaa kun Heureka laajenee ja radan itäpuoli entisen väritehtaan alueilla on valmis, niin senkin paranee. Ainoa moka mitä Vantaalla on tehty on ollut Jumbon ja Aviapoliksen rakentaminen kehäkolmosen varteen, kun ne olisi voitu sijoittaa Tikkurilaan. Ehkä jonain päivänä alueet kasvavat kiinni toisiinsa.
Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä. Minusta Tikkurila on lähinnä yksi iso parkkipaikka jossa on onnistettu yhdistämään kerrostalot, yksi valtakunnan parhaiten palvelluista asemista ja omakotitaloalueen väestötiheys. Itäpuolesta on tulossa parempi, mutta sen länsipuolen korjaaminen on hyvin vaikeaa ilman dynamiittia, kuten kävelykeskustan suunnittelukilpailu osoitti.

Ja Aviapoliksessa ei ole mitään muuta hyvää kuin että sinne tulee juna. Onko tällaiset kehätienvarrren toimistotornit joissa tuulii vinkuu iltaisin tyhjillä plazoilla parasta mihin Vantaan kaupunginsuunnittelu pystyy? Jos siitä on tarkoitus tulla seudullinen työpaikkakeskittymä, niin mistä muualta kuin Vantaan ratojen varresta sinne pääsee jossain säädyllisessä ajassa julkisilla? Jos nuo työntekijämäärät toteutuvat (en usko, mutta kuitenkin) ja niistä suurin osa tulee kuitenkin autolla, niin riittääkö kaksitoista kaistaa Kehä kolmoselle?
 
Viimeksi muokattu:
Ajoaikoja suunnassa Pasila - Huopalahti:
Päinvastaisessa suunnassa kaikilla junilla on nyt voimassaolevilla aikatauluilla annettu ajoaikaa 4 minuuttia. E, S ja U toki selviäisivät tuon välin 3:ssakin minuutissa, mutta erinäisistä syistä johtuen tuolle välille on haluttu antaa "extraa". Ilmeisesti usein toistuvien myöhästymisien johdosta?

Ennen Huopalahti-Pasila väli oli U/E/S-junilla 3min, ja Koivuhovi-Kauniainan väli3min. Nykyään Koivuhovi-Kauniainen väli on 2min, ja Huopalahti-Pasila väli 4min. Eli tuo minuutin pelivara on siirretty lähemmäs Helsinkiä vain. Syynä ilmeisesti se, että kyseiset junat jäävät yleensä myöhään vasta Leppävaarassa (matkustajaruuhkan takia), ja pelivaraa tarvitaan vasta Leppävaaran jälkeen.
 
Ilmalassa pysähtyvien matka-ajaksi välillä Pasila - Huopalahti ei tule edes keskimäärin 3 minuuttia.

Eiei, mutta jos 50 % matkustajista käyttää Ilmalassa pysähtyvää yhteyttä ja sillä menee 3,5 minuuttia, ja lopuilla 2,5 minuuttia, menee matkaan keskimäärin 3 minuuttia. Kunhan nyt halusin perustella tuota 3 minuutin matka-aikaani, mutta minulle kelpaa 4 minuuttiakin.
 
Ehkä VR voisi perustaa joihinkin kaukojunayhteyksiin erityisiä vaunuja kaukojunien peräpäähän, jotka sitten irtoavat Tikkurilan asemalla ja käyvät kehärata-martinlaaksolenkin Pasilaan paikallisliikenteen seassa, vaunun tyhjentyässä lentokentällä tai viimeistään Aviapoliksessa. Tämä saattaisi olla erinomainen purkka-liima-keino yhdistää kaukojunapalvelu mainioon kehärataan. VR voisi tästä laskuttaa extran, eikä kiireetöntä tai tarpeetonta paaradan yllättävää siirtoa tarvitse tehdä.

Täytyy muistaa, että vaunut tarvitsevat veturin ja junamiehistön yleensä, itsestään ne eivät osaa kuljeksia lentoasemalle. Kuvitellaan kuinka Tikkurilassa vaunumies tulisi katkaisemaan junan peräpään vaunut erilleen, veturi ajelisi Hiekkaharjusta päin junaan kiinni, vaunumies kytkisi vaunut kiinni, ja aloitettaisiin jarrujen tarkistus protokolla, koko hässäkkä vähintään noin 8 min. Veturin JKV:n lataus veisi päänvaihtoineen noin 4 min. Seisonta Tikkurilassa siis minimissään 12min, ennen kuin juna pääsisi matkaan, jos kaikki menisi nappiin, ja kukaan ei ottaisi yhtään turhaa askelta tai tekisi yhtään väärää napin painallusta. Eli pelivaran kanssa varmaankin noin 15min, ettei aina oltaisi myöhässä. Tässä ajassa matkustaja olisi jo ollut tovin lentoasemalla, jos olisi vaihtanut IM-junaan. Että se siitä purkasta ja liimasta.;)

Ja sitten vielä se, että junia lähtisi samalta raiteelta 2:een eri suuntaan, aina löytyy henkilö joka astuu väärään vaunuun, ja löytää itsensä lentokentältä, vaikka halusi Helsinkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ennen Huopalahti-Pasila väli oli U/E/S-junilla 3min, ja Koivuhovi-Kauniainan väli3min. Nykyään Koivuhovi-Kauniainen väli on 2min, ja Huopalahti-Pasila väli 4min. Eli tuo minuutin pelivara on siirretty lähemmäs Helsinkiä vain. Syynä ilmeisesti se, että kyseiset junat jäävät yleensä myöhään vasta Leppävaarassa (matkustajaruuhkan takia), ja pelivaraa tarvitaan vasta Leppävaaran jälkeen.
Täsmälleen näin minäkin olen asian tulkinnut.

Vielä jatkan - aika lailla keventävässä hengessä - tuota pähkäilyä Elmon kanssa. Meneeköhän Pasilan ja Huopalahden väliä matkaavista 50% / 50% junaryhmillä A/M vs. E/S/U. Nimittäin esimerkiksi työmatkaliikenteen aikana Ilmalassa pysähtyvien A/M -junien tarjonta on 12 lähtöä tunnissa ja "nopeiden" E/S/U-junien vain neljä (aamuruuhkassa joissakin tilanteissa viisi). Elmolle kuitenkin kiitokset hyvistä perusteluista!
 
Meneeköhän Pasilan ja Huopalahden väliä matkaavista 50% / 50% junaryhmillä A/M vs. E/S/U.

Ei varmaankaan, mutta yksinkertaistin vähän siellä missä en uskonut tarkkuuden kärsivän. Vastapainoksi käytin oletusta, että vaihdossa kävelyaika on 3 minuuttia ja odottelu 3 minuuttia. Mutta 17 junalla tunnissa vaihtoaikahan on vähemmän kuin 3 minuttia. Eikä kiireisellä Pasilassa välttämättä mene kuin 2 minuuttia vaihtaa laituria.
 
Täytyy muistaa, että vaunut tarvitsevat veturin ja junamiehistön yleensä, itsestään ne eivät osaa kuljeksia lentoasemalle. Kuvitellaan kuinka Tikkurilassa vaunumies tulisi katkaisemaan junan peräpään vaunut erilleen, veturi ajelisi Hiekkaharjusta päin junaan kiinni, vaunumies kytkisi vaunut kiinni, ja aloitettaisiin jarrujen tarkistus protokolla, koko hässäkkä vähintään noin 8 min. Veturin JKV:n lataus veisi päänvaihtoineen noin 4 min. Seisonta Tikkurilassa siis minimissään 12min, ennen kuin juna pääsisi matkaan, jos kaikki menisi nappiin, ja kukaan ei ottaisi yhtään turhaa askelta tai tekisi yhtään väärää napin painallusta. Eli pelivaran kanssa varmaankin noin 15min, ettei aina oltaisi myöhässä. Tässä ajassa matkustaja olisi jo ollut tovin lentoasemalla, jos olisi vaihtanut IM-junaan. Että se siitä purkasta ja liimasta.;)
Tällaiset järjestelyt ovat kuitenkin tavallisia monissa maissa. Usein junat seisovat ja vaihtavat suuntia, lentokentänkin ollessa kyseessä. No oli miten oli.

Kehärata on tarpeellinen hanke. koko pääkaupunkiseutu tarvitsee rutkasti lisää raiteita.

kuvalinkki
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hyvä asiahan tuo Kehäradan toteutus on. Täytyy olla vilpittömästi iloinen vantaalaisten puolesta.

Silti täytyy vielä todeta, että suorempi nopea yhteys Pasilasta, sekä toisaalta Pohjoisesta pää- ja Kouvolan radalta kohti kenttää olisi palvellut merkittävästi isompaa käyttäjäryhmää. Se olisi myös tuonut julksen raideliikenteen käytön useamman ulottuville.

No, pääseehän Tikkurilasta vaihtaen sitten kentälle, mutta juuri se vaihto on iso epämukavuustekijä ja hidaste. Yllättävän monelle jopa este julkisen vaihtoehdon valinnalle.
Myös Helsingistä tulevat olisivat käsittääkseeni mieluummin ajaneet suoraan kentälle, kuin kierrelleet Tikkurilan tai Martinlaakson kautta.
 
http://lotta.yle.fi/rsweb2.nsf/sivut/uutisaihe?opendocument&pageid=Content1502352019D

Ylen aikainen sanoi:
Keimola-Kehä-suunnitelmalla kohti kehärataa
17.09.2008


Tiehallinto on saanut valmiiksi Keimolan ja Kehä kolmosen tiesuunnitelmat. Hämeenlinnan väylän parantaminen on samalla valmistautumista kehäradan rakentamiseen.

Tiehallinnon tiesuunnitelma esittää Kivistön eritasoliittymän kohentamista ja Keimolanportin eritasoliittymän rakentamista Kivistön pohjoispuolelle.

Tiepiirin tarkoitus on parantaa samanaikaisesti myös Hämeenlinnanväylää sivuavaa tie- ja katuverkkoa.

Tiepiiri pyytää vielä ennen töiden aloittamista ympäristökeskuksen, maakuntaliiton sekä Vantaan kaupungin lausunnot suunnitelmasta.

Kehäradan rakentaminen ajoittuu vuosille 2009-2014.

Hyvä, hyvä....:D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös