- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Mä vähän pahoin pelkään että Vantaan kaupungilla ei tule 30 -50 vuoteen olemaan varaa rakentaa mitään merkittävää light-rail rataa omilla rahoillaan. Siksi vantaalaispäättäjät suosivat kehärataa josta valto maksaisi n 70%, ja loisi silti nopean yhteyden idän ja lännen välille kentän ja Aviapoliksen kautta.Vantaan light rail -ratkaisut jäävät joka tapauksessa Vantaan vastuulle, ja kehärata ei ratkaise esim. Aviapoliksen yhteyksiä. Ja kuten on sanottu, Vantaa maksaa jo nyt kehäradasta pitkän pennin, joten ei vastuusta voida livetä nytkään.
Pääradan säilyminen jatkossa Tkkurilan kautta kulkevana, sekä pikajunien pysähtyminen siellä on aika välttämätöntä Tiksin kehitykselle, samoin tietenkin se, että koko Vantaa sälyy itsenäisenä kuntanaan. Mutta jos kuntalaiset pättävätliittyä Helsinkiin,niin sitten kai koko asian voi unohtaa. Mutta sillä alkaa olla kohta kiire.En täysin ymmärrä, miksi näet kehäradan välttämättömänä juuri Tikkurilan kehitykselle.
En voi sanoa, että tarkkaan tietäisin alueen merkitystä, mutta kehäradan kanssakin jää lukuisia suuria työpaikkoja ilman suoraa raideyhteyttä lentoasemalle. Kyse on taas kokonaisuudesta: millä hankkeella saatetaan kaikkein eniten työpaikkoja hyvän lentoasemayhteyden piiriin. Onko Myyrmäen ja Pohjois-Haagan työpaikkojen osuus niin merkittävä, että se sallii huonomman yhteyden moniin muihin kohteisiin?
Sillä ei ole merkitystä, koska yhteys on joka tapauksessa vaihdollinen. Nopealla junalla
Pasilan kautta pääsee aivan yhtä nopeasti ja aivan yhtä monella vaihdolla Pitäjänmäelle.
Ei kehärata huononna yhteyksiä muihinkaan kohteisiin verrattuna pääradan oikaisuun Pasilasta. Yhden junanvaihdon päässä ovat Pitäjänmäen lisäksi Leppävaara ja Karamalmi-Kilo. Jos ottaa huomioon myös jokerin sekä muut bussit tai tulevaisuudessa raitiovaunut jotka kulkevat Huopalahden asemalle, niin myös Tali, Munkkiniemi, Pikku-Huopalahti jne. Pääradan varrelta Malmikin saisi suoran junayhteyden kentälle.
Kehärata on myös valtakunnallinen yhteys, koska sen kyytiin pääsee muualta Suomesta tulevilla kaukojunilla.Mutta puolustan nopeaa yhteyttä, koska siinä mielestäni myös Helsingin seutua palvellaan paremmin sen lisäksi, että saadaan valtakunnallinen lentokenttäyhteys.
Uudet suorat yhteydet se luo nimenomaan idän ja lännen eri kohteiden välille. Esim Malmilta Martinlaksoon tai kuten esimerkkini jo kertoi Tikkurilan ja Myyrmäen välille. Se tarjoaa toki vaihdollisen vaihtoehdon esim Espoon keskuksesta lentokentälle nykyisen suoran bussin sijaan, mutta paljon täsmällisemmin ja tiheämmin kulkevan yhteyden kuin nykyisin kerran tunnissa kulkeva bussi. Espoon keskuksen lähellä asuvana, jos olisi meno kentälle pahimpaan ruuhka-aikaan, niin käyttäisin junaa, jos sellainen olisi. Nyt käyttäisin taksia tai omaa autoa, koska bussin aikatauluun ei voi luottaa.Tätä mieltä olen minäkin. Kehäradan ongelma onkin juuri se, ettei se nopeuta lentokentän nykyisiä vaihdollisia yhteyksiä käytännössä ollenkaan eikä myöskään luo merkittävää määrää uusia suoria yhteyksiä. Ja lisäksi muuttaa aimo kasan nykyisistä suorista yhteyksistä vaihdollisiksi tai vähintään pidentää niiden kävelymatkaa.
Tarkoitin sitä, että tuusulalaiset autoilijat voivat jättää autonsa parkkiin Ruskeasantaan, koska sinne on kuulemma suunnitteilla iso liityntäparkkipaikka. En usko siihen että vaihdollinen bussi+juna yhteys houkuttaisi kovin montaa enemmän kuin nykyinen suora bussi, ellei matka ole juuri radan varteen, mutta vannoutuneita autoilijoita jotka haluavat säästää bensaa kun ei tarvitse aja Helsinkiin asti, kyllä varmasti, ja heitä riittää.Samanlainen liityntäpysäköintipaikka tullaan rakentamaan Keimolan? asemalle hämeenlinnanväylän varten.Onko tuossa nyt järkeä? Ruskeasanta on sekä matka-ajan että etäisyyden puolesta kaksi kertaa kauempana kuin Matinkylä, ja länsimetron pahimpana heikkoutenahan pidetään sitä, että nopeat moottoritiebussit katkaistaan metroasemalle. Tuusulan tapauksessa bussiliitynnän haitat olisivat reilusti suuremmat. En näe, että tuusulalaisia voidaan houkutella joukkoliikenteen käyttäjiksi sillä, että suorat moottoritiebussit katkaistaan hitaan junayhteyden päähän. Liityntä Keravalle saattaisi jopa toimia, koska junayhteys on vain 20 minuuttia ja samalla saadaan bussiyhteys Keravalle muutenkin. Ruskeasanta kun ei voine toimia tuusulalaisten aluekeskuksena.
t. Rainer