Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Missä vaiheessa tämä täällä lähes kaikkien parjaama VR Oy on tällaista todennut? Tiejärjestelyt liittyvät Keimolan uuteen asuinalueeseen ja siihen, että jo pelastussyistä radan varressa täytyy mennä tie (Tikkurilantien jatke).

Jos olet lukenut suunnitelmat, tiedät, että motaria ei levennetä. Kyse on eritasoliittymistä, joita rakennetaan / parannetaan. Siellähän voi sitten ajaa sähköautolla puutarhakaupunkiinkin.
 
ja 29.8.2008 raporttiluonnos

Sieltä selviää, että Tikkurilan kautta matka-aika Helsingistä lentoasemalle olisi 27 min ja Myyrmäen kautta 33 min.

Helsinki - Tikkurila välillä on säästetty matka-aikaa 2 min ja Helsinki - Vantaankoski välillä 1 min siirtymällä metromaiseen liikennöintiin, jossa junat lähtevät joiltain asemilta heti matkustajien poistumisen ja sisäänmenon jälkeen.
 
Sieltä selviää, että Tikkurilan kautta matka-aika Helsingistä lentoasemalle olisi 27 min ja Myyrmäen kautta 33 min.

Helsinki - Tikkurila välillä on säästetty matka-aikaa 2 min ja Helsinki - Vantaankoski välillä 1 min siirtymällä metromaiseen liikennöintiin, jossa junat lähtevät joiltain asemilta heti matkustajien poistumisen ja sisäänmenon jälkeen.

Kyllä Helsingin metrossa oli ainakin aiemmin asemilla kuljettajaa varten isot kellot, joista kuljettajien piti seurata sekuntiviisaria etteivät lähde liikkeelle etuajassa vaikkei ovissa matkustajia kulkenutkaan.
 
Huomasitteko muuten raitiovaunuja Aviapoliksen asemalla?

Kyllä. Taitaa olla niin, että tällaiset metromaiset yhteydet tarvitsevat paljon liityntäliikennettä, jotta niiden toteuttaminen olisi kannattavaa. Positiivista on, että Aviapoliksen aseman seutu kuvissa muistuttaa Ruoholahden aseman edustaa raitiovaunuineen. Negatiivista taas on raportin sivulla 22 kuva 20 Ruskeasannan jättimäisestä bussiasemasta. Että kyllä vähentää "bussirallia", joo... Miksi ihmeessä muutaman minuutin säästöön pitää upottaa satoja miljoonia, jos kerran tilanne ei muutu muuten mitenkään?
 
Entä Jumbo. Voitaisiinko tehdä gondolihissi -tyyppinen ratkaisu Aviapoliksesta Jumboon. Matkakortilla vain portista sisään, ja gondoliin 5:ksi minuutiksi istumaan. Varmasti halvempi menetelmä, kuin jokin ratikkalinja. Lisäksi "jatkuva vuoroväli", ei odottamista siis. Gondoliin voisi mahtua kerrallaan esim 6-8 henkilöä, 10 sekunnin "vuorovälillä". Ihmiskuljettimistahan on ollut jo ideoita, mutta ne muistuttavat lähinnä surrealistisia älykkäitä automaattimopoja. Gondolihissihän on jo käytössä oleva (Levi, Ylläs) toimiva kuljetinratkaisu, miksei siis kopioitaisi mallia sieltä. Gondolit vetävät melko hyvin väkeä, ja pitkäkin jono hupenee äkkiä, varsinkin kun ei ole suksia mukana hidastamassa. Ja tuskin hiihtokeskusmaisia sesonkijonoja pääsisi muodostumaankaan, ainakaan kovin usein. Lisäksi gondolit ovat melko varmatoimisia, eivätkä sido hirveästi henkilökuntaa muutenkaan.

Gondoliasema voisi olla maan alla, Aviapoliksen välittömässä läheisyydessä. Sieltä se nousisi maan pinnalla, ja kulkisi pylväiden varassa kehäIII:n ylitse, laskeutuen Jumbon viereen gondoliasemalle. Näin esim Länsi-Vantaalta sekä Tikkurilan suunnalta pääsisi vaivattomasti junalla ja gondolilla ostoksille Jumboon. Paljon nopeammin, mitä bussilla tai muulla kulkuneuvolla.
 
Sieltä selviää, että Tikkurilan kautta matka-aika Helsingistä lentoasemalle olisi 27 min ja Myyrmäen kautta 33 min.

Helsinki - Tikkurila välillä on säästetty matka-aikaa 2 min.
No vähän ihmettelinkin, kun nykyisin I-juna ajaa Tikkurilaan 21 min ja N Hiekkaharjuun kaiketikin 24 min - lentokentälle on siitä vielä aikamoinen matka ja kaksi asemaakin pitäisi ehtiä välissä hoitelemaan...

Eniten tyhjää aikaa lienee Helsingin ja Pasilan välillä, missä tuo 5 min 3 km matkalle on usein aivan liikaa.
 
No vähän ihmettelinkin, kun nykyisin I-juna ajaa Tikkurilaan 21 min ja N Hiekkaharjuun kaiketikin 24 min - lentokentälle on siitä vielä aikamoinen matka ja kaksi asemaakin pitäisi ehtiä välissä hoitelemaan...

Eniten tyhjää aikaa lienee Helsingin ja Pasilan välillä, missä tuo 5 min 3 km matkalle on usein aivan liikaa.

Kehäradan liikenne tullaan näillänäkymin hoitamaan YTV:n uudella FLIRT-kalustolla, joka on nykyistä VR:n kalustoa ärhäkämpi kiihtymään (n. 1.2 m/s² huipussaan, käytännössä korkeintaan 1.0m/s² laajemmalla alueella; Sm1/2/4 kiihtyvyysarvoja ei näyttäisi olevan yleisesti saatavilla). Uuden liikennöitsijän myötä myös aikataulujen tarkentaminen kymmeneen sekunttiin voisi tulla kyseeseen.
 
Uuden liikennöitsijän myötä myös aikataulujen tarkentaminen kymmeneen sekunttiin voisi tulla kyseeseen.

Johan se tuossa Kuukankorven viestissä mainittiin, että nopeutus on seurausta ns. metromaiseen liikennöintiin siirryttäessä. Ilman liikennöitsijän (VR:n) vaihtumista.
 
Johan se tuossa Kuukankorven viestissä mainittiin, että nopeutus on seurausta ns. metromaiseen liikennöintiin siirryttäessä. Ilman liikennöitsijän (VR:n) vaihtumista.

Mitä? Liikennöitsijähän tulee olemaan Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy, joka ei ole VR (vaikka VR onkin merkittävä osakas).
 
Liikennöitsijähän tulee olemaan Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy, joka ei ole VR (vaikka VR onkin merkittävä osakas).

Väärin. Junakalusto Oy ainoastaan omistaa kaluston ja vuokraa sen liikennöitsijälle, joka on edelleenkin lain mukaan VR-konsernin rautateiden henkilöliikennettä harjoittava tytäryhtiö. Liikenteen taas tilaa YTV.
 
Takaisin
Ylös