- Liittynyt
- 21 Maaliskuu 2007
- Viestit
- 625
Loppuun vielä kuva Porvoon radan toisesta päättäristä.
Kannattaisi Porvoon junat jatkaa suoraan Kamppiin, jossa olisi jo kääntöraide valmiina.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Loppuun vielä kuva Porvoon radan toisesta päättäristä.
Metrokäytävässä Kalasatamasta itäänpäin näyttäisi olevan hyvin tilaa ainakin yhdelle lisäraideparille. Kalasatamasta (tai Kulosaaren länsipäästä, jos ei haluta heti alkuun kallista siltaa) lisäraide mahtuu hyvin nykyisten kiskojen ja Itäväylän väliin Herttoniemeen asti. Tämän jälkeen voikin siirtyä Itäväylän kaistojen väliselle viheralueelle lyhyellä tunnelinpätkällä, josta taas ennen Itäkeskusta nykyisen metroradan yhteyteen.
Suurjännitelinja voidaan siirtää erikoisrakenteisten ohutjalkaisten kannattimien päälle. Tai kaivaa HVDC-kaapelipariksi maan alle. Se ei kilpaile maanpintaa pitkin menevän liikenneväylän kanssa maa-alasta, koska vaihtoehtoratkaisut eivät ole suurudeltaan väylän rakennuskustannuksia mitoittavia.
110 kV suurjännitelinja indusoi kiskoihin ja muuhun metalliseen senverta sähköä että ei kyllä rataa sekä virtakiskoa/ajolankaa voi samansuuntaisesti linjan alapuolelle rakentaa.
Tällainen tapa lienee melko yleinen euroopan suurkaupungeissa, jossa esikaupunkijunat kulkevat keskustan alueella tunnelissa. Viimeisin esimerkki tuli vastaan Lontoossa, jossa tuli kuljettua tällaisilla. Esimerkin tapauksessa junat ottivat virtaa kiskosta välillä Moorgate - Drayton Park. Muuten sitten käytössä oli ilmajohto. Drayton Parkin asemalla sitten piti aina vaihtaa virtalähdettä, eli joka kerta juna piti "sammuttaa" ja "käynnistää" uudelleen. Miksipä siis ei toimisi Porvoota ajatellen?Yhteisellä osuudella metron kanssa Porvoon junat käyttävät sivukiskovirroitusta, omalla osuudellaan ajolankaa. Junissa on kuski, mutta lähestyessään yhteistä osuutta metron kanssa automaatti ottaa junan haltuunsa. Automaatti priorisoi Porvoon junat ja säätää metrot sen mukaan. Junissa on ohjaamot molemmissa päissä.
Samoin!Hei, nostan hattua kouvon idealle.
Esimerkin tapauksessa junat ottivat virtaa kiskosta välillä Moorgate - Drayton Park. Muuten sitten käytössä oli ilmajohto. Drayton Parkin asemalla sitten piti aina vaihtaa virtalähdettä, eli joka kerta juna piti "sammuttaa" ja "käynnistää" uudelleen. Miksipä siis ei toimisi Porvoota ajatellen?
Edit: Ja tarkemmin ajatellen Porvoota varten ei tarvitsisi välttämättä saada edes mitään lisäraiteita metrokäytävään. Yksinkertaisin tapa olisi jatkaa joitakin Mellunmäkeen päättyviä junia Porvooseen. Ei ajoaika mitenkään kohtuuttomaksi menisi vaikka keskustan ja Mellunmäen välillä menisikin se reilu 20 minuuttia. Pärjäisi bussin vauhtiin silti. Mutta miten sitten olisi kaluston ja operaattorin laita? Porvoo kun ei ole HSL-aluetta.
Tarkoitatko nykymetron jatketta ilman asemanohituksia? Ei pärjäisi bussille, esimerkkejä:Yksinkertaisin tapa olisi jatkaa joitakin Mellunmäkeen päättyviä junia Porvooseen. Ei ajoaika mitenkään kohtuuttomaksi menisi vaikka keskustan ja Mellunmäen välillä menisikin se reilu 20 minuuttia. Pärjäisi bussin vauhtiin silti.
HSL:ltä tiedustellessani sain vastauksen että HSL on kysellyt Porvoolta haluaako se mukaan mutta vastausta ei ole kuulunut.Mutta miten sitten olisi kaluston ja operaattorin laita? Porvoo kun ei ole HSL-aluetta.
Tarkoitatko nykymetron jatketta ilman asemanohituksia? Ei pärjäisi bussille, esimerkkejä:
Matka:_________________Bussilla:______Metrolla:
Porvoo-Sörnäinen________45-50 min_____65 min
Porvoo-Kamppi___________60 min_______70 min
Östersundom-Sörnäinen____20 min_______26 min
Östersundom-Kamppi______30 min_______31 min
Vakiovuorobussilla menee kyllä Porvoo - Helsinki -väliin hiljaisimpia aikoja lukuunottamatta sellaiset 65 - 75 minuuttia, joskus pidempäänkin. Noihin taulukkosi matka-aikoihin voi hyvin lisätä bussille 10 min.
Matkahuolto antaa reitin matka-ajaksi 50-70 min riippuen ajasta, jolloin metro häviää matka-ajassa.Vakiovuorobussilla menee kyllä Porvoo - Helsinki -väliin hiljaisimpia aikoja lukuunottamatta sellaiset 65 - 75 minuuttia, joskus pidempäänkin.
Matkahuolto antaa reitin matka-ajaksi 50-70 min riippuen ajasta, jolloin metro häviää matka-ajassa.