Virolainen Sebe (Sise Eesti Bussi Ettevõte) on vakavissaan Tallinna - Pietari junasta. http://www.youtube.com/watch?v=bDBxI7NNpDE
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Viime perjantain (27.12.2013) Kauppalehti uutisoi 1,5 sivun voimin, että Rail Baltican rakentaminen on varmaa. Luvut ovat samat kuin ennenkin: radan hinta 3,7 miljardia euroa ja rikkidirektiivin kustannukset 600 miljoonaa euroa vuodessa Suomen viennille ja tuonnille. Kauppalehti esittää myös vastauksen kysymykseeni rautatien rahoittajista: EU rahoittaa 85 prosenttia, ja "loput ovat tulossa EIB:n ja NIB:n tapaisilta rahoituslaitoksilta".Tämän päivän Kauppalehdessä huudetaan Rail Balticaan apuun peräti 1,5 sivun voimin. Nopea rata haluttaisiin helpottamaan metsä- ja metalliteollisuuden kuljetuksia. Jokainen meistä ymmärtää, millainen on tavaraliikenteen nopea rata. Kirjoituksen mukaan rikkidirektiivi tuo 600 miljoonan euron lisän kuljetuskustannuksiin. Rail Baltican hinnaksi tulisi 3,7 miljardia euroa. Rakennuskustannuksista liikennekomissaari Kallas haluaisi EU:n maksavan 85 prosenttia. Kukahan tuon lopun (555 miljoonaa euroa) maksaisi?
Malla Paajanen sanoi:Vuosia valmisteltu Rail Baltic vauhdittuu väkisin, koska keväällä hankkeen taakse rakennettavan yhteisyrityksen on pakko hakea EU-rahoitusta.
Viime vuonna Viron rautateillä kuljetettiin tavaraa noin 24 miljoonaa tonnia. Tästä EVR:n osuus oli noin 16 miljoonaa tonnia ja E.R.S:n osuus noin 8 miljoonaa tonnia. EVR:n kuljetusmäärä väheni ja E.R.S:n kasvoi. Kaikki luvut ovat pyöristettyjä.Entä mikä lienee E.R.S. AS:n tilanne? (Estonian Railway Services)
Ja olet siis ihan varma, ettei kukaan matkusta Helsingistä Ouluun junalla? Ihmisillä on erilaisia preferenssejä. 339-DF lentää New Yorkiin viikonlopuksi, mutta jotkut toiset matkustavat Helsingistä Ouluun junalla.Samasta syystä meillä on Oulusta Helsinkiin junayhteys – sillä voi matkustaa kätevästi vaikkapa Seinäjoelta Tampereelle. Se puhdas Oulu–Helsinki-matka on nykypäivänä paitsi nopeampi, yleensä myös halvempi lentokoneella
Tällä foorumilla on ennenkin kirjoitettu, kuinka tällaista Tallinnasta etelään kulkevaa yöjunaa ei kukaan käyttäisi. Kuitenkin yöjunia ajetaan Helsingistä Kemijärvelle ja Moskovaan! Ymmärrän kyllä, että yöjunan kalustokustannukset ja operointi on paljon kalliimpaa kuin päiväjunan. Ymmärrän kyllä, että lentäen pääsee perille nopeammin ja halvemmalla. Silti matkustajia riittää yöjuniin Kemijärvelle ja Moskovaan ja varmasti riittäisi Varsovaankin.Aina silloin tällöin väläytellään, että Tallinnan tunnelin seurauksena saataisiin jonkinlainen yöjuna Berliinistä Helsinkiin. Voi ollakin, että sellainen kerran päivässä kulkeva ja hyvin kallis yhteys syntyisi, ainakin joksikin aikaa. Lentoliikenteen volyymeissä en usko että rata näkyisi juuri 400 km matkaa pidemmälle.
Baltian maiden junayhteydet kolmansiin maihin ovat viimeiset 15 vuotta olleeet tarkoitettu Baltiassa asuvia venäläisiä, valkovenäläisiä tai ukrainalaisia sekä heidän näissä maissa asuvia sukulaisia ja ystäviä varten. Operaattori on usein ollut RZD tai joku yhteisyritys kuten GoRail. Kalusto on ollut vanhanaikaista "neukkukalustoa".Käyn pari kertaa vuodessa Latviassa. Matkustan aina bussilla Tallinnasta. Bussissa on lisäkseni muitakin matkustajia, joskus jopa suomalaisia. Jos kerran bussimatka Riiasta Tallinnaan kerää auton täyteen tallinnalaisia, niin miksi ei suora juna Riiasta Helsinkiin keräisi matkustajia? Ymmärrän, ettei suomalaisia nyt ole näissä Riian busseissa, onhan vaihdollinen yhteys hankala eikä busseja ole synkronoitu laivojen aikatauluhin.
Yhdessä Helsingin kanssa Tallinna olisi niin suuri kaupunki, että yöjunille tai pitkän matkan päiväjunille olisi enemmän kysyntää. Pelkät Tallinnan matkustajat eivät riittäneet tekemään Minskin junasta kannattavaa. Entä jos avuksi tulisivat helsinkiläiset matkustajat? Se, etteivät tämän foorumin kirjoittajat matkusta ikinä Minskiin tai Kaliningradiin ei tarkoita, etteikö näissäkin kaupungeissa joku suomalainen kävisi. Ja junareitin avaamisen jälkeen matkustajia olisi entistäkin enemmän.
Ja olet siis ihan varma, ettei kukaan matkusta Helsingistä Ouluun junalla? Ihmisillä on erilaisia preferenssejä. 339-DF lentää New Yorkiin viikonlopuksi, mutta jotkut toiset matkustavat Helsingistä Ouluun junalla.
Pahoittelen! Tuo ei ollut tarkoitus. Viestistäsi käy erittäin selvästi ilmi, että uskot Riian juniin tulevan paljon matkustajia. Muuttuisikohan edellinen viestini paremmaksi, jos toisen lainauksen poistaisi ja tilalle laittaisi vähän isomman välin? En kyllä pääse enää viestiä muokkaamaan.Vompatti, mielestäni tekstisi ei nyt ole kiva esimerkki netiketin hallinnasta. Otat kaksi lyhyttä lainausta, vastaat niihin ja jatkat tekstiäsi siten, että syntyy muun muassa kuva siitä, että juna Helsingistä Riikaan ei minun mielestäni keräisi matkustajia. Kuitenkin olen sanonut juuri päinvastoin.
Tämä on hieno uutinen, ja minä ainakin voin ilmoittautua siihen joukkoon joka käyttäisi tätä yhteyttä Keski-Eurooppaan varmasti silloin tällöin, vaikka tunnelia ei elinaikanani tulisikaan ja pitäisi siis ensi lauttailla Tallinnaan. Harmi vain, että tätä pitkään jo odotettua yhteyttä joutunee vielä odottamaan sen noin kymmenen vuotta.